Business report: Brandurile romanesti care au supravietuit comunismului; Unirea economica a Republicii Moldova cu Romania: ce ar avea de castigat cele doua tari de pe malurile Prutului; Ce impact are liberalizarea in factura la gaze
Ce impact are liberalizarea in factura la gaze. Romania si-a luat angajamentul in fata institutiilor financiare internationale sa liberalizeze pretul gazelor pentru populatie si pentru consumatorii noncasnici. Primul pas a fost deja facut Pretul gazelor destinate consumatorilor industriali a crescut de cateva ori anul acesta, potrivit calendarului de liberalizare a pietei asumat prin acordul cu Fondul Monetar International. Dereglementarea totala a pretului se va realiza pana la 1 octombrie 2014 pentru clientii noncasnici si pana la 1 octombrie 2018 pentru clientii casnici. Teoretic, liberalizarea va conduce la o scumpire cu peste 60% a gazului, in urmatorii patru-cinci ani. Aceasta tema a starnit unele discutii pro sau contra printre cunoscatori, existand chiar, la un moment dat, o solicitare din partea Guvernului de a amana cu sase luni calendarul de liberalizare a preturilor. Cerere respinsa, de altfel, de Comisia Europeana, noteaza Capital.
UE a ajuns la un acord pentru reducerea emisiilor de CO2 la autoturisme. Germania a acceptat, ieri, conditiile impuse constructorilor de automobile privind reducerea la 95 grame/kilometru a emisiilor de dioxid de carbon pentru autoturisme particulare, la sfarsitul anului 2020, a anuntat presedintia lituaniana a Consiliului UE, conform agentiei AFP, citata de Agerpres. Acordul incheiat, marti, cu Parlamentul European si Comisia Europeana a fost aprobat cu unanimitate de voturi de reprezentantii statelor membre, a precizat intr-un comunicat ministrul mediului din Lituania, Valentinas Mazuronis. Conform sursei citate, desi constructorii germani doreau amanarea realizarii acestui obiectiv pana in 2024, acordul convenit de Germania cu Bruxelles-ul urmeaza sa fie aplicat de la 31 decembrie 2020, in loc de 1 ianuarie 2020, informeaza Bursa.ro
Brandurile romanesti care au supravietuit comunismului. Cele mai recente clasamente referitoare la brandurile preferate de romani indica faptul ca cele mai puternice marci din Romania sunt cele care au rezistat erei comuniste. Economica.net va spune cum au evoluat in timp cele mai importante astfel de branduri. Nu sunt multe, dar au rezistat cu stoicism vremurilor. Au trebuit sa se adapteze unui numar infinit de modele de consumatori sa isi schimbe reteta si fata si modul de a se vinde, dar si patronii care le produc. Unele s-au pierdut peste ani, pentru a renaste apoi spre bucuria nostalgicilor si surprinderea noilor generatii. Romania mai are inca superbranduri. Potrivit studiului Top 50 branduri romanesti realizat de Unlock Market Research, mai mult de 10 marci prezente pe primele pozitii dateaza dinainte sau din era comunista. Spre exemplu, marca de cosmetice Gerovital, produsa pe scara larga pentru prima data in 1958 la fabrica Farmec din Cluj, se afla pe pozitia a patra in clasamentul celor mai apreciate branduri autohtone.
IKEA incepe sa aiba probleme majore. Cand IKEA a intrat pe piata din SUA, intr-un mod grandios, in anii `90, directorii companiei au ramas uimiti de numarul mare de vaze pe care il vindeau. In timp si-au dat seama ca americanii cumparau vazele nu pentru flori, ci ca sa bea din ele: paharele de sticla, in stil european, pe care IKEA le comercializa erau prea mici pentru gustul americanilor. Acesti pasi culturali gresiti – alaturi de altii, cum ar fi saltelele care era prea tari si masurate in centimetri, nu king sau queen size – au fost rapid corectati. Dar tensiunea dintre inima suedeza a celui mai mare retailer de mobila din lume si avanposturile sale indepartate inca exista. Cea mai recenta demonstratia a venit saptamana trecuta, cand procurorii francezi au pus compania si pe cei doi directori din Franta sub investigatie formala pentru acuzatii de spionaj, anunta Capital.
Bancile din zona euro vor achita 7,2 miliarde euro din imprumuturile date de BCE. Banca Centrala Europeana (BCE) a anuntat ca bancile din zona euro vor achita, saptamana viitoare, 7,235 miliarde de euro din imprumuturile pe trei ani acordate de BCE, potrivit Reuters. BCE a redus, luna aceasta, rata dobanzii la un nivel record de 0,25%, automat fiind redusa si rata dobanzii pe care trebuie sa o achite bancile pentru imprumuturile pe trei ani, precizeaza sursa citata. Totodata, Banca Centrala Europeana a anuntat ca va furniza nelimitat lichiditati pentru bancile din zona euro, cel putin pana in luna iulie a anului 2015, mai arata agentia de stiri. BCE a demarat, in luna aprilie, a doua operatiune de refinantare pe 36 de luni, prin care a acordat imprumuturi in valoare de 530 miliarde de euro unui numar de 800 de banci din zona euro, pentru a stimula acordarea de credite companiilor si a reduce costurile de creditare ale guvernelor, informeaza Bursa.ro
Unirea economica a Republicii Moldova cu Romania: ce ar avea de castigat cele doua tari de pe malurile Prutului. Datele statistice disponibile in prezent referitoare la Romania si Republica Moldova arata decalaje mari intre cele doua tari, dar tocmai aceste decalaje pot fi transformate in oportunitati pentru afacerile de pe ambele maluri ale Prutului. Daca ar avea loc in acest moment, unirea i-ar face mai saraci pe romani si (mult) mai bogati pe moldoveni, dar asta numai din punct de vedere strict statistic. In cifre, Republica Moldova ar aduce Romaniei un plus de 3,5 milioane de locuitori si o crestere a Produsului Intern Brut (PIB) de aproape sase miliarde de euro (4,2% din PIB-ul Romaniei), insa PIB-ul pe cap de locuitor ar scadea la 5.700 de euro. Acum, in Romania, PIB/capita este estimat la 6.800 de euro, in timp ce in Republica Moldova este de doar 1.500 de euro. Deschiderea granitelor pentru business ar crea o oportunitate extrem de ispititoare pentru investitorii romani, aceea de a-si muta locul productiei din dreapta (Romania) in stanga Prutului (Moldova), costurile fiind mai mici din aproape toate punctele de vedere, scrie Adevarul.
Mazda accelereaza in Europa. Mazda nu da semne de incetinire, inregistrand in octombrie cea mai mare crestere in comparatie cu alte marci in Europa. Cu vanzari mai mari cu 55% fata de cele din octombrie 2012, compania japoneza marcheaza cea de-a patra luna consecutiva de crestere cu peste 30%. In primele zece luni din 2013, constructorul de automobile a vandut 125.362 de unitati, cu 16.3% mai multe comparativ cu perioada similara din 2012. Sosirea noii Mazda3 in showroomurile din anumite piete a ajutat la marirea performantei in cazul altor doua modele de noua generatie. Rezultatul a fost o crestere importanta in cateva piete cheie din Europa, informeaza 24auto.ro