Business Report: Cate taxe platesc romanii ca sa mearga pe drumurile tarii; Cresterea salariului minim, mai ales in mediul privat, va finanta indexarea pensiilor; Romania va avea printre cele mai mari preturi la combustibili din Europa; Cat de "corect" este pretul pentru o calatorie cu metroul?
Cate taxe platesc romanii ca sa mearga pe drumurile tarii. Odata cu introducerea noii accize speciale din care se va finanta constructia de autostrazi, romanii vor ajunge sa plateasca trei tipuri de taxe pentru a merge pe drumurile publice din Romania. Guvernul a anuntat introducerea unei accize suplimentare, de 7 eurocenti pe fiecare litru de carburant cumparat de la orice benzinarie din tara, sumele urmand sa fie folosite pentru constructia de drumuri. Un calcul simplu bazat pe consumul de benzina si motorina din 2012 arata ca statul ar colecta, intr-un an, 490 sau 607 milioane de euro, in functie de modul de implementare a noii taxe: daca se va aplica si TVA pe ea sau nu, ca la acciza obisnuita. Noua acciza este de destul de asemanatoarea cu vechea „taxa Basescu”, vechea taxa de utilizare a drumurilor publice, scrie Economica.net.
Romania va avea printre cele mai mari preturi la combustibili din Europa. Guvernul anunta luni, triumfator, majorari de pensii, salarii si reducerea CAS, dar si taxe piperate pentru proprietatile speciale ale companiilor, o noua filosofie privind accizele, redevente majorate si noul plan anual la privatizari. Marti, FMI i-a retezat insa sperantele privind contributiile sociale. Taxarea proprietatilor se poate intoarce in factura consumatorilor, iar majorarea accizelor la combustibil echivaleaza fie cu o crestere cu 1% a cotei unice, fie a TVA. Cele mai mari sperante ale angajatilor se legau de reducerea cu 5 puncte procentuale a CAS. Era o masura ce urma sa influenteze in bine veniturile tuturor, scrie Romania libera.
Buget 2014/ Calcule: Cresterea salariului minim, mai ales in mediul privat, va finanta indexarea pensiilor. Guvernul anunta, dupa negocierile cu troica FMI-CE-BM, o crestere a salariului minim pe economie in anul 2014 in doua transe, pana la 900 de lei. Dincolo de retorica majorarii salariului minim pe economie in interesul lucratorilor cu venituri mici, trebuie mentionat cum va creste suma incasata efectiv si cat va obtine statul in plus din impozitarea ei. Ultimele date disponibile aratau circa 677 mii salariati la nivelul minim in economia concurentiala si 35 mii angajati la stat. Asadar, masura priveste aproximativ 712 mii persoane, sau un salariat din sapte la nivelul economiei nationale, scrie Cursdeguvernare.ro.
Cat de „corect” este pretul pentru o calatorie cu metroul? Vezi cum stau lucrurile in marile orase europene. Ca sa justifice cresterea tarifelor pentru calatoria cu metroul, care se va produce luna aceasta, reprezentantii Metrorex au facut o comparatie cu tarifele practicate pentru acest gen de transport in alte mari orase europene, fara a lua, insa, in calcul si veniturile lunare ale romanilor. Potrivit Eurostat, raportat la puterea de cumparare, romanii au cel mai mic salariu minim din Uniunea Europeana. „In Bucuresti, pretul actual pentru o calatorie cu metroul este de circa 45 euro centi fata de alte administratii de metrou in care pretul cel mai scazut pentru o calatorie este peste 1 euro”, reiese din datele Metrorex, scrie Capital.
Daniela Lulache, directorul general al Nuclearelectrica: Energia nucleara va fi recunoscuta ca energie curata. Daniela Lulache, directorul general al Nuclearelectrica, este convinsa ca, mai devreme sau mai tarziu, energia nucleara va fi considerata curata si va beneficia de aceleasi ajutoare ca si producatorii din surse regenerabile. Desi au emisii mici, deruleaza proiecte de amploare si genereaza electricitate care nu fluctueaza, producatorii de energie nucleara nu beneficiaza de certificate verzi precum cei de energie din surse regenerabile. Daniela Lulache sustine insa ca, in viitor, energia nucleara va fi recunoscuta drept energie curata si va beneficia, la fel ca producatorii din surse regenerabile, de subventii, scrie Adevarul.
Cristian Parvan: „Ne-am sacrificat invatamantul profesional”. Parvan: „Am ajuns pana la situatia incredibila in care nici la un salariu de 6000 de lei nu se gaseste un sudor”. Ca urmare a unei lipse acute de meseriasi pe piata noastra, o mare parte din societatile comerciale de la noi sunt dispuse sa se implice in formarea unui invatamant dual, in cadrul caruia elevii sa fie specializati in anumite domenii. Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), spune ca, din cauza multor reforme nu foarte bine gandite care au avut loc in Romania de-a lungul ultimilor ani, invatamantul nostru profesional a fost sacrificat, scrie Bursa.
Super-excavatorul romanesc a facut senzatie in Olanda. La o expozitie de profil din Olanda, excavatorul Promex Braila a indeplinit toate asteptarile clientului olandez Hencon, facand fata cu brio tututor probelor. Mai multe companii s-au interesat de el, dar pretul lui de vanzare e prea mare. Acum, Promex si Hencon cauta solutii pentru reducerea costurilor pentru modelul de serie. Excavatorul romanesc S 700, facut la Braila de Promex, a facut „senzatie” la o expozitie de utilaje de constructii desfasurata in Olanda, in vara acestui an. Proprietarul prototipului, compania olandeza Hencon, a multumit fabricii brailene pentru rezultat si negociaza cu romanii anumite modificari asupra excavatorului care sa-l ieftineasca „putin” incat sa devina competitiv pe pietele externe, a spus Florea Rontea, director-adjunct Promex, pentru Economica.net.
Viktor „Nuclearul”: cum vrea Orban sa dea energie nucleara marilor companii europene. Viktor Orban, aparent, pare sa nu duca niciodata lipsa de idei. Luna trecuta, premierul maghiar a spus ca Ungaria nu numai ca va furniza energie electrica pentru toti cetatenii sai, dar o va face si pentru marile companii din Europa. Orban vorbea in cadrul unei vizite oficiale in India, tara cu un bogat potential de energie nucleara. Budapesta nu este una dintre cele mai scumpe capitale in ceea ce priveste pretul la electricitate si la gaz. Cu toate acestea, Ungaria aproape ca nu prea are resurse naturale atat de bogate precum Romania, de exemplu, scrie Europolitics.ro.
Competitivitatea Romaniei (8). Eficienta pietei muncii – submedie pe toata linia. Eficienta pietei muncii ne plaseaza de-abia pe locul 110 din 148 de tari analizate in lucrarea „Global Competitivity Index 2013 – 2014”. Acest fapt ne trage in jos in clasamentul general al competitivitatii, unde ocupam locul 76. Paradoxal, datele la zi nu arata un nivel ridicat al somajului desi rata de ocupare se situeaza semnificativ sub nivelul mediu european. Nici structura ocuparii fortei de munca si nici mobilitatea acesteia nu ne avantajeaza. Potrivit datelor oficiale, numarul somerilor era la finele lunii septembrie 2013 de 428.866 persoane, scrie Cursdeguvernare.ro.
Noul proprietar al Aversa se gandeste la relocarea productiei. Desi au trecut aproape doua luni de la privatizare, disensiunile pe marginea subiectului Aversa continua sa incinga spiritele celor implicati, de la conducerea companiei pana la membrii aflati in comitetul creditorilor. Subiectul divergentelor dintre conducerea Aversa si Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), cel mai important creditor al companiei, este legat de modul in care a avut loc licitatia pentru achizita fabricii de pompe de catre omul de afaceri canadian Michael Topolinski, oficialii din AAAS contestand in tribunal procesul de privatizare. Contestatia AAAS va fi analizata de Tribunal pe 14 noiembrie, ambele parti sperand ca sentinta sa le dea castig de cauza, scrie Bursa.