Business Report: Chiar s-au taiat lefurile la stat? Vezi veniturile din Ministerul Sanatatii; Gica Popescu si copiii lui Pinalti, printre clientii Fondului de Mediu; Evo Tv reloaded; Cum arata primul elicopter electric.
Gica Popescu si copiii lui Pinalti, printre clientii Fondului de Mediu. Peste 111 milioane de lei (circa 26 de milioane de euro) au fost alocate pentru patru proiecte ai caror beneficiari sunt doua firme detinute de acelasi proprietar: Genera Avante Spania, divizie a grupului Inveravante. Primul beneficiar, Geobay Global, a incheiat contracte cu Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) pentru finantarea a doua centrale electrice pe baza de biomasa, in judetul Brasov si in Caras-Severin. Valoarea totala a celor doua contracte este de 56,25 milioane de lei, cofinantarea beneficiarului fiind de 31% din valoarea contractului. Cea de-a doua companie, Genera Avante, are in derulare alte doua contracte, in valoare totala de 54,82 milioane de lei, procentul de cofinantare fiind acelasi ca si in cazul Geobay, scrie Capital.
Solutii de avarie pentru ieftinirea benzinei. Confruntate cu scumpirile repetate la pompa, guvernele statelor UE cauta metode de reducere a pretului. Cum? Evident, prin reducerea taxelor, masura pe care guvernul britanic, de exemplu, intentioneaza sa o ia. Pretul tot mai mare al carburantilor, care a depasit pragul de 5 lei pe litru la benzina, a pus pe jar soferii din Romania. „Reducerea taxelor este foarte simplu de facut, e la indemana guvernului. De ce nu ar micsora TVA de la 24 la 19%?”, ne-a declarat Andrei Chirilescu, specialist in domeniul petrolier. De asemenea, ar trebui retras centul pe litru (0,01 dolari SUA), masura instituita in 2000 pentru a acoperi datoriile lasate de fosta Companie Romana de Petrol, scrie EVZ.
De ce nu are Romania autostrazi: pentru ca CNADNR arunca banii pe sosele fara miza in creierii muntilor. Cele mai mari 30 de contracte atribuite de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) in ultimii patru ani au o valoare totala de aproape 1,7 miliarde de euro, insa doar noua dintre aceste contracte, in valoare de 400 mil. euro, au fost reprezentate de lucrari pentru autostrazi sau variante ocolitoare de orase. In aceeasi perioada, CNADNR a avut la dispozitie aproape 9 miliarde de euro. Cea mai mare parte a contractelor pe care institutia le-a incheiat in perioada 2007-2010 se refera la modernizari sau reabilitari de drumuri nationale, precum si la servicii de intretinere multianuala a retelei de drumuri din cateva judete, scrie Ziarul Financiar.
Chiar s-au taiat lefurile la stat? Vezi veniturile din Ministerul Sanatatii. Veniturile nete incasate de unii dintre angajatii Ministerului Sanatatii au urcat abrupt in luna noiembrie, ajungand la valori duble fata de cele inregistrate in luna octombrie. De asemenea, veniturile nete incasate de acestia in luna iulie indica faptul ca taierea s-a situat, in realitate, sub 25%. Un sofer care lucreaza in Ministerul lui Cseke Attila a castigat in luna noiembrie 2.198 de lei. In contrast, un medic specialist dintr-un spital universitar din Romania castiga lunar aproximativ 1.300 de lei, pentru o norma intreaga, potrivit unei analize Money.ro.
Evo Tv reloaded – curajul unui nou inceput. Sergiu Mihalcea lansa in 2007 o televiziune online care ii targeta pe tineri, insa conceptul nu a functionat. Un an si jumatate si 60.000 de euro mai tarziu, proiectul era inchis, iar el incepea un alt business, realizarea de continut video pentru publisherii online. Afacerea s-a dovedit profitabila, iar acum Sergiu a relansat Evo Tv, cu o alta strategie. „Am facut o greseala de strategie de continut crezand ca accesand un target de genul publicului tanar mediu si sub mediu, proiectul va avea succes. A fost o strategie foarte proasta, la care am renuntat, cu toate ca aveam de la inceput feelingul ca trebuie sa creez continut serios”, declara Sergiu Mihalcea intr-un interviu acordat Startups.ro.
Cum se spala banii murdari. Varianta Congo. Spalatul banilor (care sunt la propriu pastrati in saltele, haine si alte locuri destinate ascunzisului) inseamna renuntarea la dolar, scoaterea bancotelor vechi si schimbarea cu unele noi (franci in ambele cazuri) si reluarea increderii in valoarea banilor proprii. Nu tocmai usor de realizat. Romania nu a fost niciodata intr-o situatie de razboi civil precum Congo, dar aceasta nu ne-a impiedicat sa calculam (si chiar sa facem tranzactii) in marci si dolari, apoi in euro. Nu ne-am vindecat nici acum de aceasta dubla monetizare si nici nu vom scapa de ea decat in momentul in care vom renunta la leu in favoarea euro, scrie Business Cover.
Cat te costa sa tii banii intr-un paradis fiscal. Mic ghid despre cum sa infiintezi un offshore in Cipru, Insulele Britanice Virgine. Conform legii, companiile offshore sunt exceptate de la plata impozitului pe profit pentru o perioada de minim 20 ani. Companiile pot desfasura orice activitati legale cu exceptia celor bancare, de asigurari sau servicii de trust. Pentru aceste servicii este necesara obtinerea unor licente speciale. Documentele pentru inmatricularea companiei nu poarta numele actionarului sau a directorului. Identitatea acestor persoane nu apare in nicio inregistrare publica. Capitalul social standard este de circa 37 de mii de euro, scrie Gandul.
Cum arata primul elicopter electric. Chiar daca, deocamdata, se vrea doar un proiect care sa arate ce poate face constructorul Sikorski, proiectul Firefly anunta ca tendinta „verde” care deja a cuprins intreaga industrie auto, e pe cale sa ajunga si in industria aeronautica. Elicopterul Firefly se bazeaza pe modelul S-300C produs de Sikorski care are o greutate de 930 de kilograme (fara pasageri), o viteza maxima de 159 km/h si poate zbura la o altitudine de 3.200 de metri, informeaza autoevolution.com citati de Money.ro.
Mugur Isarescu: „Daca in 2009 as fi primit propunerea sa fiu premier, as fi declinat-o”. A primit sau nu propunerea de a fi premier in 2009, cat aur era in tezaurul de la BNR in ziua in care a fost numit guvernator al bancii centrale, ce sanse are Romania de a iesi din criza, cat de afectata a fost economia de majorarea TVA si ce patanii a avut in calitate de actionar al unei firme de vinificatie, sunt doar cateva dintre intrebarile la care Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, raspunde in interviul acordat pentru Capital TV. „Pentru majorarile de dupa vara anului 2010 TVA a fost de vina. Foarte multe corectii pe partea fiscala s-au intamplat in ultimii ani in acest proces de a aduce sistemul fiscal, in special accizele din Romania, la nivel european. N-ai cum sa le controlezi din punct de vedere al politicii monetare”, declara Isarescu.
Viitorul SUV Maserati, motorizat de Ferrari. Maserati va produce, incepand cu finele anului 2012 sau cel tarziu la inceputul lui 2013, un SUV la uzina Jefferson North, detinuta de Chrysler, la Detroit. Modelul va folosi o platforma tehnica preluata de la Jeep Grand Cherokee, in timp ce motorizarea va fi particuarizata pentru acest model. Mai exact, viitorul SUV Maserati va fi motorizat de propulsoare V8 sau V12 de origine Ferrari, scrie 24auto.ro.
Cum stam noi la „ia-ma, nene” prin economie. Relansarea economica vine, dar trebuie sa recunoastem cu amaraciune ca ne-o cam fac altii cadou. Motoarele cresterii noastre sunt europenii care au iesit deja din criza si ne cumpara produsele ieftine, impreuna cu multinationalele care stiu sa faca afaceri corecte, sa-si plateasca taxele si sa dea salariile la timp angajatilor. Bine ca am apucat sa vindem macar o bucata din tara, in ciuda protestatarilor de prin ’90, fiindca altfel am fi ramas cu caruta in drum si nu ne-ar fi ajutat nimeni cu un „ia-ma, nene” pana in Europa, scrie Claudiu Serban in editorialul sau din Capital.