Business report: Cum poti pierde banii din RCA daca faci pe "baiatul bun". Un caz real; Legea care va baga frica in banci.; Carlos Ghosn: Disparitia "Renault" nu este exclusa; Culisele unei banale contestatii juridice. Daune de 35 milioane euro
Asiguratorii nu gandesc cu inima. Cum poti pierde banii din RCA daca faci pe „baiatul bun”. Un caz real.Companiile de asigurari nu au neaparat interesul de a plati daunele catre clienti de aceea orice document care lipseste de la dosar poate constitui un pretext pentru a refuza plata despagubirii. A simtit-o pe pielea ei o femeie din Bucuresti careia i s-a facut mila de soferul cu care intrase in coliziune. Intr-o intersectie, un tir s-a incadrat gresit si a intrat in coliziune cu automobilul condus de respectiva persoana. „Spre politie, desi eram inca in stare de soc, dupa spusele soferului imi dau seama ca fara carnet este distrus, caci el este platit in functie de curse si este tocmai din Constanta. Politistul ne intreaba daca exista conflict ca sa faca el expertiza, soferul a spus ca este vinovat, eu am recunoscut si ne-a spus sa ne facem amiabila(nr: constatare amiabila). Desi sotul mi-a zis sa faca politistul procesul verbal, am considerat ca nu am facut rau la nimeni in viata mea si nu este nici acum cazul, mai ales ca politistul ne-a recomandat amiabila.”, povesteste femeia. De la lipsa procesului verbal a pornit totul. Dupa ce a depus dosarul la compania de asigurare, Euroins, clienta a primit un raspuns potrivit caruia „dinamica accidentului nu justifica plata daunei”, dezvaluieCapital.
Legea care va baga frica in banci.O reusita in instanta a unei asociatii de clienti impotriva unei banci poate ajuta toti debitorii care se confunta cu aceleasi probleme O modificare legislativa care a trecut aproape neobservata are toate sansele sa aiba efecte cel putin similare cu celebra Ordonanta nr. 50 a creditelor pentru populatie, scrie revista Capital. Sesizata initial de jurnalistii de la Economica. net, modificarea adusa Legii nr. 193/2000 da practic valoare de precedent proceselor intentate de asociatiile de clienti comerciantilor de toate tipurile. Astfel, potrivit noilor prevederi, daca o autoritate a statului (in principal, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) sau o asociatie de consumatori care indeplineste anumite conditii ataca in instanta o anume clauza contractuala si daca instanta decide ca acea caluza este abuziva, toate contractele de pe piata care includ respectiva prevedere vor putea fi denuntate, scrieEVZ.ro
Economistii – vinovatii fara vina?Zona Euro este pe punctul de a se dezintegra, mai multe economii comunitare sunt in pragul falimentului. Criza economica si a datoriilor este insa si o criza a economistilor. Cum se solutioneaza o criza financiara? Trebuie Grecia sa paraseasca Zona Euro? Va duce o inflatie exploziva la devalorizarea banilor? Este cel mai potrivit moment pentru experti sa isi prezinte solutiile. Teoriile lor sunt insa intens criticate. Putini mai sunt cei care cred in refacerea pietelor fara interventii externe. Lipsa unor solutii viabile venite din partea economistilor faimosi duce la dispute chiar printre reprezentantii breslei. Thomas Straubhaar, seful Institutului pentru Economie Mondiala (HWWI) din Hamburg, pune la indoiala chiar principiile pe care se bazeaza analistii economici: „Probabil ca acesta este cel mai important mesaj al teoriei mele: in economie nu exista nici o lege universal valabila, care sa se aplice precum in fizica. Asa stand lucrurile, nu ar trebui sa incercam sa tratam problemele complexe cu retete patentate. Cum ar fi de exemplu: daca Grecia paraseste Zona Euro, atunci nimic nu ar mai sta in calea salvarii spatiului de circulatie a monedei unice.”, potrivitDeutsche Welle.
Carlos Ghosn: Disparitia „Renault” nu este exclusa. Disparitia companiei auto franceze „Renault” SA nu este exclusa, cel putin „in forma sa actuala”, potrivit directorului executiv Carlos Ghosn, care cere guvernului de la Paris sa imbunatateasca mediul de afaceri. „Nu stiu nicio companie care sa fie viabila, care sa poata prospera pe baze necompetitive”, a declarat Ghosn, la postul german de televiziune RTL, adaugand: „Un producator auto nu se poate dezvolta daca piata sa de baza nu este competitiva. O companie are nevoie de o baza naturala, iar in cazul Renault, aceasta este Franta”. Carlos Ghosn a insistat ca pericolul disparitiei „Renault” este real si s-ar putea produce intr-un orizont de timp mediu, drept pentru care solicita autoritatilor sa aprobe un plan de actiune care sa aiba in vedere costurile cu forta de munca, scrieBursa.
Culisele unei banale contestatii juridice. Daune de 35 milioane euro. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) ar putea plati constructorului francez Colas, titularul contractului initial de construire a autostrazii Cernavoda-Medgidia, daune in valoare de 155 milioane lei (35 milioane euro) in urma unei actiuni initiate de acesta in decembrie 2011. Francezii cer daune in fata instantelor de arbitraj pentru rezilierea contractului anul trecut. Desi a avut aproape un an la dispozitie pentru selectia unei societati de avocatura care sa o apere, Compania de Autostrazi se afla in situatia ca, la o luna inaintea infatisarii sale in procesul cu COLAS la Curtea de Arbitraj, 29 octombrie, sa nu aiba avocatii selectati.Incapacitatea companiei de a desemna un avocat care sa o apere in procesul cu Colas, in urma contestatiilor depuse de casele de avocatura, este in favoarea constructorului francez. Pe de alta parte, e de neinteles inactiunea CNADNR, care, timp de 11 luni, nu a selectat avocatii necesari, scrieRomania libera.
Au pus din greseala „spaga” in caietul de licitatii. CCum se fac autostrazi in Romania.Un autoturism nou cu o valoare intre 25.000 euro si 30.000 de euro si o suma intre 30.000 euro si 40.000 euro pentru „sesiuni de instruire oficiala in tara/strainatate” a unor angajati ai Companiei Nationale pentru Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) sunt cateva dintre cerintele pe care va trebui sa le indeplineasca firma de consultanta care va castiga licitatia pentru reactualizarea studiului de fezabilitate al autostrazii Comarnic-Brasov (58 km). Conditiile mentionate au fost introduse de CNADNR la inceputul lunii septembrie in caietul de sarcini, modificand astfel documentatia de licitatie lansata in luna mai a.c. Avocatii au contestat atat conditia introdusa in caietul de sarcini in septembrie – autoturismul nou si bugetul pentru sesiuni de instruire – precum si alte criterii „nelegale” de atribuire impuse de CNADNR, cum ar fi cel care se refera la experienta pe care ar trebui sa o aiba in domeniul parteneriatului public-privat (PPP) castigatorul licitatiei, scriegandul.
Inflatia si stabilitatea cursului raman principalele preocupari ale BNR in dauna economiei.Banca Nationala a mentinut dobanda de politica monetara la 5,25% pe an. Masura a fost preconizata de majoritatea analistilor, cunoscuta fiind prudenta cu care actioneaza BNR atunci cand este vorba de cursul de schimb si de inflatie. Insa, din nou, BNR lasa la o parte nevoia economiei de bani mai ieftini pentru investitii si dezvoltare si prefera sa tina in frau o inflatie care, in prezent, se situeaza la jumatate din nivelul dobanzii de referinta. Rata anuala a inflatiei a ajuns la 3,88% in august, pe fondul „manifestarii unui efect statistic de baza care a fost anticipat in prognozele BNR. Acesta va exercita o influenta nefavorabila tranzitorie, dar efectele sale sunt deja amplificate de majorarea preturilor alimentare volatile interne pe fondul secetei, alaturi de cresterea cotatiilor materiilor prime agricole peplan international, precum si de evolutiile recente ale cursului de schimb pe pietele valutare”, ssustine BNR, scrie Business Cover.
De necrezut: Tim Cook, CEO Apple, face ceea ce Steve Jobs nu ar fi facut vreodata. Tim Cook, CEO-ul Apple, isi cere scuze, printr-o scrisoare, utilizatorilor Apple din intreaga lume pentru aplicatia de harti, atat de contestata, si spune un lucru pe care co-fondatorul companiei, regretatul Steve Jobs, nu l-ar fi zis niciodata. Scrisoarea lui Tim Cook, adresata fanilor Apple din intrega lume care si-au actualizat dispozitivele la noul sistem de operare iOS 6 si s-au declarat dezamagiti de noua aplicatie pentru harti, este incredibila dintr-un singur punct de vedere. Seful Apple isi cere scuze pentru ca nu a reusit sa ofere cea mai buna experienta posibila clientilor companiei, insa gafa lui este ca ii indruma pe fani catre produsele concurentei precum Google, Nokia sau Bing, scrieCapital.