Sari direct la conținut

Business Report: Cum scapati de o parte din penalitatile la stat; De ce taxa auto este mai mare la masinile mai noi; 250 de milioane de lei sunt disputati de baietii destepti ai cailor ferate. Ce jocuri se fac pe piata subventiilor feroviare de calatori; Cum pot influenta protestele din Bucuresti ratingul Romaniei

HotNews.ro
Business Report, Foto: Colaj foto
Business Report, Foto: Colaj foto

Cum scapati de o parte din penalitatile la stat. Contribuabilii care doresc sa beneficieze de facilitatea oferita de Fisc anul trecut, prin care li se sterge o parte din penalitatile si dobanzile de intarziere, dar nu au reusit sa-si achite debitul principal pana la 31 decembrie 2011, mai au o sansa in acest an. Daca isi platesc datoria pana la jumatatea acestui an, vor obtine o reducere cu 50% a penalitatilor de intarziere si cu 25% a majorarilor de intarziere. Facilitatea prin care firmele care isi platesc integral restantele la stat acumulate pana pe 31 august 2011 beneficiaza de scutiri de penalitati a fost anuntata de premierul Emil Boc inca de la inceputul lunii septembrie 2011, informeaza EVZ.

De ce taxa auto este mai mare la masinile mai noi. Cei care au facut simulari pentru taxa auto pe calculatorul oficial de pe site-ul ANAF au putut observa ca pentru masinile mai noi, nivelul taxei este mai mare decat pentru cele mai vechi pentru criterii de norma de poluare, cantitate de noxe si capacitate cilindrica identice. Astfel, pentru o masina veche de 5 ani cu o capacitate de 1,6 litri, cu o norma Euro 4 si 169 de grame de CO2/km, taxa auto este de 655 de euro. Pentru o masina cu o vechime de 6-9 luni si aceleasi caracteristici, taxa auto este de 950 de euro, scrie Capital.

Cum pot influenta protestele din Bucuresti ratingul Romaniei. Oficial guvernamental: „Violenta este paguboasa economic, pune in pericol siguranta cetateanului”. Probabilitatea ca agentiile de rating sa reduca ratingul Romaniei ca urmare a protestelor violente din ultimele zile este destul de mica, insa la urmatoarele evaluari acest element va fi luat in considerare, a declarat pentru gandul Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal. El a precizat insa ca este de parere ca imaginea Romaniei este grav afectata de protestele violente din ultimele zile. „Perioada grea trecuse, masurile de austeritate au fost luate de mult, economia se stabilizase, eram pe un traiect bun, investitorii incepusera sa vorbeasca tot mai bine despre Romania. Protestele violente fac insa un foarte mare deserviciu imaginii Romaniei care este grav afectata”, spune Dumitru. Continuarea in Gandul.

Invazia chinezariilor ieftine lasa fara slujbe micii meseriasi. „Daca se strica, e mai ieftin sa il inlocuiesti”. In ciuda crizei, multi romani au gandit astfel, aruncandu-i in uitare si saracie pe unii dintre meseriasii foarte cautati si apreciati altadata. „Oamenii nu mai poarta ceas, se uita pe telefon pentru a afla ora, iar daca au ceas si se strica, prefera sa cumpere altul”, spune cu resemnare Grigore Miu, zis Nea Puiu, unul dintre cei mai vechi ceasornicari din Capitala, care petrece si zece ore zilnic in micul sau atelier din zona Garii de Nord. La ora patru dupa-amiaza, avea o singura reparatie de realizat, pentru care nu putea lua mai mult de 20 de lei. Daca ar trebui sa plateasca chirie, mica lui afacere s-ar narui rapid. Nu are cui sa predea stafeta si este convins ca, in cativa ani, ceasornicaria va deveni istorie. Mai optimist este Claudiu Burlan din Arad, foarte cunoscut printre colectionarii de ceasuri, care apeleaza la el pentru expertiza. Integral in Capital.

Cum se „restructureaza” companiile de stat. Guvernul vrea sa stearga datoriile de un miliard de euro ale CFR SA. Datoriile CFR SA catre bugetul consolidat si fondul de risc, insumand 4,5 miliarde lei (peste un miliard euro) la sfarsitul anului trecut, vor fi anulate de Guvern prin conversia in actiuni a creantelor, actiuni preluate de Ministerul Transporturilor ca unic actionar, informeaza Mediafax. Stergerea datoriilor va fi efectuata prin derogare de la legislatia actuala care reglementeaza datoria publica, releva un proiect de ordonanta de urgenta, scrie Gandul.

250 de milioane de lei sunt disputati de baietii destepti ai cailor ferate. Ce jocuri se fac pe piata subventiilor feroviare de calatori. Actualul sistem de subventionare a transportului feroviar de calatori asigura profituri grase operatorilor privati care isi plimba trenurile goale noaptea, incasand ajutor public. Actualul sistem de subventionare a transportului feroviar de calatori este o afacere scumpa pentru stat, dar care asigura profituri consistente operatorilor privati, fara ca acestia sa faca mari eforturi pentru atragerea clientilor in vagoanele lor. Contractul semnat de stat in 2008 cu cei cinci operatori feroviari de calatori, de stat si privati, prevede ca acestora li se acopera diferenta dintre cheltuieli si veniturile inregistrate, adaugandu-se o marja recunoscuta a profitului de 3-5%. Contractul e valabil pe trei ani, iar in 2012 au inceput discutiile pentru semnarea unuia nou. Integral in Romania Libera.

Criza redeseneaza harta migratiei. Masurile de austeritate urmate de scaderea nivelului de trai si de ratele tot mai ridicate ale somajului in statele europene determina tot mai multi tineri sa paraseasca Uniunea Europeana pentru a-si cauta locuri de munca in state emergente cu economii infloritoare din America Latina si Asia, de unde veneau anual in Europa zeci de mii de imigranti inainte de izbucnirea crizei. Totodata, numarul imigrantilor din Lumea a Treia, forta de munca ieftina ce a contribuit semnificativ la avansul economic din ultimul deceniu al Europei, care sosesc in UE a scazut considerabil de cand regiunea se confrunta cu probleme economice, relateaza Adevarul.

Oltchim, fara lumina. Articolul publicat luni de ziarul BURSA, prin care am informat ca Oltchim a fost debransat de Electrica si ca functioneaza pe cota de avarie, a starnit valva, in primele ore ale zilei de ieri, Bursa de Valori Bucuresti suspendand de la tranzactionare actiunile Combinatului valcean ca sa confirme oficial stirea furnizata de noi si ca sa asigure regimul egal tuturor investitorilor. Reprezentantii Bursei au asteptat informatii suplimentare din partea Combinatului, iar, intr-un final, conducerea „Oltchim” (simbol OLT) a recunoscut ca are probleme cu furnizarea de energie electrica, informeaza Bursa.

Proiectul Rosia Montana nu are cautare nici la Bursa de Valori Bucuresti. Titlurile Fondului de investitii iFond Gold (simbol bursier IFG) au pierdut 41% din valoare de la listarea la Bursa de Valori Bucuresti, (BVB), din 30 decembrie 2010 si pana acum, cand sunt cotate la 119 lei / unitate. Fondul si-a plasat resursele in companii de productie a aurului listate la Bursa de Valori din Toronto (Toronto Stock Exchange), aproape 33% din activele sale fiind in actiunile Gabriel Resources, care are peste 80% din Rosia Montana Gold Corporation, cea care detine controversatul proiect de exploatare cu cianuri din Muntii Apuseni. Conform strategiei fondului, expunerea pe Gabriel Resources poate fi de maxim 40%, anunta Money.ro

Ionel Blanculescu: Suntem singura tara din lume care spune „nu” mineritului. Business-ul Rosia Montana, in care detinerea Gabriel Resources este de 80,7%, iar cea a Minvest, de 19,3%, ar putea genera un castig de cel putin 56% din total pentru statul roman, calculat la o redeventa de 6%, ne-a declarat, intr-un interviu, analistul Ionel Blanculescu. Recent, autoritatile au anuntat dublarea redeventei pentru aur, platina si argint, de la 4% la 8% din valoarea productiei, gest care ar putea culmina cu alungarea investitorului stain, este de parere analistul. Alte subiecte dezbatute cu Ionel Blanculescu sunt promovarea agresiva a proiectului si oportunitatea dezvoltarii unor afaceri conexe proiectului minier. Continuarea in Bursa.

Bancile austriece raspandesc virusul ungar in toata Europa. „Interdependenta austro-ungara si riscurile pe care aceasta le presupune” este un pericol aproape la fel de mare pentru moneda europeana ca si falimentul grec. Problema Ungariei s-a raspandit repede, pe poarta Austriei, in toata Europa, bancile austriece (cu precadere Erste, Raiffeisen Int. si Volksbank) fiind principalii creditori ai Ungariei, cu 31% din totalul creantelor externe asupra tarii. Astfel, o criza in Ungaria ar zgudui puternic sistemul bancar din Austria, dar, si mai grav, s-ar raspandi prin intermediul acestuia la nivelul principalelor motoare ale zonei euro”, spune Dan Rusu, seful analistilor casei de brokeraj BT Securities, in raportul lor saptamanal, informeaza Money.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro