Business report: Executia la 8 luni: minus de 10 miliarde in conditii de crestere economica de 5%. De ce nu ajung banii; Efectele perverse ale promotiilor din magazine. Pot genera mai multe costuri decat avantaje; Romanii au ajuns sa dea aceeasi bani pe motorina ca cei mai bogati europeni
Executia la 8 luni: minus de 10 miliarde in conditii de crestere economica de 5%. De ce nu ajung banii.Bugetul general consolidat a inregistrat dupa primele opt luni din 2016 un deficit de 3,12 miliarde lei, suma echivalenta cu 0,41% din PIB estimat pentru anul in curs. Rezultatul este cu aproape zece miliarde lei sub performanta din aceeasi perioada a anului trecut, cand dupa primele opt luni soldul bugetului a fost pozitiv (+0,91% din PIB). Explicatia revine in proportie de circa 30% reducerii veniturilor totale (-2,82 miliarde lei fata de anul trecut), in timp ce partea principala, adica peste 70%, a revenit majorarii cheltuielilor (+6,76 miliarde lei). Cu alte cuvinte, statul si-a asumat obligatii de plata suplimentare in conditiile in care se stia deja ca, prin masurile de relaxare fiscala luate, se vor diminua incasarile. Cresterea beneficiilor oferite de stat, indeosebi salarizarea bugetarilor si asigurarile sociale, s-a facut in detrimentul investitiilor publice. Ea a condus la diminuarea sumelor nerambursabile primite de la UE in contul platilor efectuate pentru aceste investitii. De la 9,18 miliarde lei in primele opt luni din 2015 s-a ajuns la doar 4,95 miliarde lei in primele opt luni din 2016, adica un minus de 46,1%, scrieCurs de Guvernare.
Efectele perverse ale promotiilor din magazine. Pot genera mai multe costuri decat avantaje. Pe de o parte ofera clientilor posibilitatea de a cumpara mai multe produse sau de a-si reduce costurile cu alimentele. Pe de alta parte insa, pot duce la pierderi financiare pentru ca genereaza un consum disproportionat in raport cu nevoile reale. Promotiile la alimente din magazine sunt cauze ale risipei alimentare. „Incitarea consumatorului la a cumpara. Acesta este motivul risipei alimentare. Atata timp cat cheia comertului este reclama si gasesti doua produse la pret de unul, omul este tentat sa cumpere mai mult. Pentru ca nu va cumpara in functie de cat ii este necesar, ci va cumpara cu mintea”, a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta, in cadrul unei conferinte pe tema risipei alimentare. De altfel, sustine, Minea, acesta este mecanismul care explica un alt fenomen paradoxal in Romania: cei care arunca cel mai mult sunt cei mai saraci dintre consumatori, iar cei care au bani cumpara mai constient. Opinia sa este confirmata si de rezultatele unui studiu realizat de InfoCons si Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), potrivit caruia 35% dintre romani arunca mancarea pentru ca estimeaza gresit cantitatile consumate la masa si pentru ca achizitiopneaza in exces. In rest, 26% dintre romanii sustin ca principalul motiv care ii determina sa arunce mancarea la gunoi este degradarea rapida, potrivitEconomica.
Romanii au ajuns sa dea aceeasi bani pe motorina ca cei mai bogati europeni. Benzina, mai ieftina. Motorina din Romania s-a scumpit, in ultimul timp, mai mult decat cea din UE, astfel incat am ajuns ca, pentru acest carburant, sa platim la fel ca in cele mai dezvoltate tari din UE. Pretul mediu al motorinei, comercializata in statiile din Romania a ajuns la nivelul celui din Zona Euro, care reuneste tarile UE cu moneda unica, potrivit datelor din ultimul Oil Bulletin al Comisiei Europene. Astfel, in data de 12 septembrie, motorina din Romania costa 1,1 euro pe litru, cu toate taxele incluse, in timp ce motorina din Zona Euro costa in medie 1,12 euro. Practic, in ceea ce priveste motorina, Romania este la nivelul celor mai dezvoltate tari din Europa si doar cu putin mai ieftina decat media tuturor celor 28 de tari din UE. Luand tara cu tara, putem observa ca motorina romaneasca este, de exemplu, mai scumpa decat in Spania, Luxemburg, Austria, Polonia ori Cehia. Pana recent, motorina din Romania era mai ieftina decat media UE 19. In ultimul timp insa, rebound-ul de pret al titeiului inspre niveluri de 46 -50 de dolari pe baril a avut efect si pe piata locala a motorinei, mai mult decat pe alte piete din UE, care a ajuns astfel la acelasi nivel cu cel al tarilor dezvoltate. In acelasi timp, trebuie precizat ca veniturile medii din Romania sunt de circa 470 de euro iar venitul mediu al cetatenilor din UE 19 este de peste 1.700 de euro, noteazaCapital.
Audi lanseaza noul Q5 la Paris.Audi continua seria teaserelor pentru viitorul Q5. De aceasta data, clipul pregatit de nemti scoate in fata suspensia pneumatica pregatita pentru Q5. Totodata, oficialii Audi au mai pregatit o serie de imagini teaser care ne ofera o scurta idee despre design. Audi a publicat doua clipuri teaser noi cu viitorul Q5. De aceasta data, luminile si portbagajul intra in prim-plan. Cu detalii complete despre noua generatie Audi Q5 vom reveni dupa debutul de la Paris. Audi a confirmat ca va lansa noul Q5 in cadrul Salonului Auto de la Paris. Pentru moment, modelul producatorului german este anuntat de un teaser video care face referire la compatibilitatea sistemului de infotainment cu Apple CarPlay si Android Auto., anuntaAuto-Bild.
OMC isi reduce estimarea de crestere a comertului mondial. Pentru prima data in 15 ani, ritmul de crestere al comertului va fi mai lent decat cel al economiei mondiale. Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) si-a redus estimarea privind cresterea comertului mondial in acest an, de la 2,8%, cat estima in aprilie, pana la 1,7%, apreciind ca este pentru prima data in ultimii 15 ani cand ritmul de crestere al comertului international va fi mai lent decat cel al economiei mondiale, previzionat la 2,2%, transmit AFP si Reuters. Inrautatirea prognozelor OMC vine pe fondul incetinirii economiilor din China si Brazilia, al declinului importurilor in SUA si al volatilitatii de pe pietele financiare. De asemenea, anul viitor, comertul mondial ar urma sa inregistreze un avans de 1,8 – 3,1%, fata de 3,6% estimat in aprilie de Organizatia Mondiala a Comertului, informeazaProfit.
Valoarea tichetelor de masa ar putea creste la 15 lei. Deputatii din Comisia de Munca au votat astazi un proiect de lege care prevede cresterea valorii tichetului de masa de la 9,57 de lei la 15 lei, a anuntat deputatul PNL Andreea Vass. Este vorba despre proiectul de Lege nr. 314 din 2016 pentru modificarea Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa. „Proiectul include un amendament al deputatului PNL Andreea Paul, prin care se majoreaza la 15 lei valoarea nominala a tichetului de masa. Proiectul initial prevedea o majorare de la 9,57 lei la 13 lei”, scrie Andreea Vass, intr-un comunicat trimis presei. Potrivit acesteia, 4 din 10 romani traiesc in risc de saracie sau de saracie extrema, iar circa 2 milioane de romani lucreaza cu salariul minim pe economie sau foarte aproape de salariul minim. „Acestia sunt principalii potentiali beneficiari, alaturi de ceilalti salariati pe care angajatorul opteaza sa-i stimuleze prin oferirea de tichete de masa. Valoarea majorata a tichetului de masa, de 15 lei, reprezinta echivalentul real al unei mese calde de pranz pentru un angajat, respectiv 0,52% din salariul mediu brut pe economie”, considera deputatul liberal. Raportul final al Proiectului de Lege urmeaza sa intre in urmatorul Plen al Camerei Deputatilor, anuntaAdevarul.
Primele statii automatizate de bike-sharing, lansate in Bucuresti. Primele statii automatizate de bike-sharing I’Velo Urban au fost prezentate marti in Piata Universitatii din Bucuresti de Asociatia Green Revolution, in prezenta primarului general Gabriela Firea, potrivit Agerpres. Noutatile acestui concept de inchiriere de biciclete sunt autoservirea si folosirea gratuita a bicicletei timp de 30 de minute pentru deplasarea rapida in zona centrala a orasului. ‘Sustin intru totul – si personal, si institutional – acest tip de proiect, care ne educa sa fim ecologisti, sa fim sportivi, sa avem grija de orasul nostru. (…) Vreau sa va spun ca in ultima sedinta a Consiliului General au fost aprobate cu majoritate de voturi 19 proiecte din IDU. Unul dintre aceste proiecte extrem de importante se refera la 42 de circuite de biciclete pe tot teritoriul Capitalei. In perioada urmatoare se vor organiza licitatii dupa studiile de fezabilitate, asa ca in curand acest proiect pilot, care acum este la debut, gratie Green Revolution, va deveni o realitate, iar Capitala va fi brazdata de foarte multe circuite de biciclete’, a declarat primarul Gabriela Firea, citata deEconomica.