Sari direct la conținut

Business Report: Harta preturilor la benzina in UE exprimate in "plinuri" cumparate din salariul minim garantat; Credite de casa ieftine in lei; Patronii pierd 220 de ore ca sa plateasca 280 de taxe parafiscale

HotNews.ro
Business Report, Foto: Colaj foto
Business Report, Foto: Colaj foto

Parvan: Producatorii au doua variante – sa creasca preturile sau sa dea faliment. Scumpirile preturilor carburantilor de la finalul saptamanii trecute, la doar cinci saptamani de la majorarile in domeniu care au avut loc in ianuarie, se vor resimiti, asemeni tuturor celorlalte cresteri de tarife din sectorul utilitatilor, in buzunarele noastre. Transportatorii, oamenii de afaceri, producatorii din industria alimentara, chiar si benzinarii particulari ne-au spus, la unison, ca sunt loviti de cresterile preturilor operate zilele trecute de toti marii jucatori din piata la benzina si motorina. Acestia ne-au precizat, insa, ca marjele mici de profit, care oricum se afla in scadere, nu le permit sa suporte majorarile de tarife, urmand ca ele sa se regaseasca in preturile finale ale produselor si serviciilor prestate. Cresterea preturilor carburantilor va conduce la cresterea inflatiei, ne-a spus Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR): „Este evident ca majorarea preturilor la benzina si motorina, ca si cresterile la utilitati, unde exista monopol si unde oamenii nu au niciun control, vor duce la cresterea inflatiei. Simultaneitatea acestor cresteri nu poate fi suportata de producatori, care lucreaza cu marje de profit de 3-4%”, scrie Bursa.ro.

Afaceristii asiatici au noi tinte: castelele si podgoriile franceze. Nu mai putin de 12 castele din zona Bordeaux au fost achizitionate in ultimele luni de investitori chinezi, conform Bloomberg. Alte 10 tranzactii sunt in curs de derulare. Pe langa plusul de imagine, asiaticii cauta profituri uriase din exportul de vin frantuzesc catre pietele emergente. In majoritatea cazurilor, asiaticii care decid sa investeasca intr-un sector atat de exclusivist precum cel al vinurilor franceze cu traditie nu isi doresc decat sa obtina profituri importante din exportul catre pietele din statele emergente. Exista insa si o importanta componenta de „blazon”. Nu orice chinez poate vinde in propria retea de hoteluri din Asia vinuri purtand emblema Bordeaux. Este cazul lui Peter V. Kwok, managerul holdingului USI Partners Ltd din Hong Kong, detinator al unui important lant de hoteluri in China si Tibet. Acesta a achzitionat recent Tour Saint-Christophe, un mic castel din zona Bordeaux inconjurat de o podgorie care se intinde pe nu mai putin de 17 hectare. Conform Bloomberg, in ciuda evidentei dorinte de a epata, afaceristul nu a dorit sa faca public pretul platit francezilor de la Castel Group pentru impozanta proprietate, insa, pentru comparatie, un edificiu similar, dar cu numai o treime din dimensiunile podgoriei achizitionate de Kwok costa circa 3,5 milioane de euro, anunta Capital.ro.

Patronii pierd 220 de ore ca sa plateasca 280 de taxe parafiscale. Statul percepe mai mult de 300 de taxe, din care aproximativ 20 sunt fiscale (impozite pe profit, salarii sau venituri, precum contributiile de asigurari sociale sau TVA), iar restul sunt parafiscale, adica aplicate punctual pentru autorizarea diverselor activitati antreprenoriale. Practic, fiecare „miscare” din firma este supusa autorizarii (implicit, si taxarii parafiscale), si aici pot intra achizitiile de utilaje, echipamente, instalatii sau de servicii profesionale, acceptarea intrarii pe anumite piete reglementate, inregistrarea ca operator in domeniul vizat ori chiar retragerea, radierea, din registre, scrie Romania libera.

Incepe goana dupa petrolul Somaliei. Britanicii, canadienii, chinezii si americanii sunt implicati intr-o cursa secreta pentru resursele somaleze, in conditiile in care securitatea in aceasta tara pare sa se fi imbunatatit. Firma canadiana Africa Oil a demarat luna trecuta primele exploatari de petrol din Somalia, din ultimii 21 de ani. Marea Britanie e si ea implicata intr-o „cursa secreta cu miza mare pentru petrolul somalez”, scrie cotidianul britanic „The Guardian”. Pentru prima data dupa 21 de ani, securitatea in nordul Somaliei permite exploatarile, in conditiile in care situatia din Iran ameninta sa genereze o criza mondiala a petrolului, citeaza Adevarul.

Ce s-a intamplat cu preturile locuintelor in 2011. Unde au fost cele mai mari scaderi. Preturile proprietatilor rezidentiale din Romania au scazut in medie cu 4,3%, in 2011, fata de 2010, intr-un ritm ceva mai lent in comparatie cu reducerea de 4,6% inregistrata intre 2009 si 2010. Tendinta descrescatoare care a inceput la mijlocul anului 2008 a continuat si in 2011, arata EFG Eurobank Property Services SA Romania, in Indicele Anual al Proprietatilor Rezidentiale pentru piata romaneasca, T4 2011. La nivel trimestrial, indicele general a aratat un comportament stabil, fara fluctuatii semnificative. Mai precis, in al doilea si al treilea trimestru, indicele a aratat o scadere de 1,3% si, respectiv, de -2,4%, in timp ce in primul si al patrulea trimestru a cunoscut o modificare usoara de +0,5% si respectiv de -0,7%, probabil ca o consecinta a sezonalitatii, informeaza Money.ro.

Ce profit a ratat Petrom pentru ca s-a temut de ieftinirea petrolului. Castigul-record consemnat in 2011 de cea mai mare companie din Romania ar fi putut fi cu peste 8% mai mare, daca ar fi estimat corect trendul cotatiilor la titei. Grupul Petrom a inregistrat anul trecut un profit net record de 3,759 miliarde de lei, in crestere cu 72% fata de 2010. Este cel cel mai mare castig inregistrat vreodata de o companie din Romania, in conditiile in care si vanzarile Petrom au consemnat un maxim istoric in 2011, cifrandu-se la 22,61 miliarde de lei (5,3 miliarde de euro). „Acesta este rezultatul eforturilor investitionale considerabile, al managementului eficient al costurilor, dar si al preturilor favorabile la titei”, a declarat directorul general al Petrom, Mariana Gheorghe, scrie Finantistii.ro.

Credite de casa ieftine in lei. Bancile care vor sa dea imprumuturi au scazut in ultimul timp dobanzile la imprumuturile in moneda nationala. Noul regulament al BNR incurajeaza creditarea in lei, ceea ce a determinat bancile sa ofere credite ipotecare in moneda nationala mai ieftine. Alpha Bank a redus cu 2 puncte dobanzile, iar ING cu nu mai putin de 3,5 puncte. In prezent, ING vine cu o oferta de circa 8% la lei, cost total, la diferenta de doua puncte fata de cel mai ieftin produs in euro din piata. La acest cost imprumuturile in lei devin deja tentante. Consultatii financiari spun ca, la o diferenta de 1 – 1,5 puncte intre dobanzile la lei si euro, romanii aleg produsul lei, eliminand astfel riscul valutar, anunta EVZ.

Harta preturilor la benzina in UE exprimate in „plinuri” cumparate din salariul minim garantat. Care este diferenta dintre angajatii romani si cei din Ungaria sau din Luxemburg. In ciuda faptului ca pretul benzinei, la pompa, in Romania este cel mai scazut din intreaga Uniune Europeana (UE), lunar, un angajat roman poate sa isi alimenteze masina, din salariul minim garantat de catre stat, cu doar aproape trei plinuri de benzina, fapt care ne plaseaza pe penultimul loc in randul statelor membre ale UE. Pretul mediu al benzinei in Romania este de circa 1,25 euro pe litru, conform celor mai recente date facute publice de catre Comisia Europeana (CE). Printre statele in care pretul benzinei este unul mai scazut fata de media UE se numara si Bulgaria si Cipru, unde ea se vinde cu 1,27 euro, respectiv cu 1,28 euro pe litru. La polul opus, cel mai ridicat pret al benzinei se inregistreaza in Italia, unde un litru costa, in medie, 1,75 de euro. Italia este urmata in top de state precum Grecia si Olanda, unde litrul de benzina costa 1,74 de euro, respectiv 1,73 de euro pe litru, informeaza Gandul.

Anuntul privatizarii „Oltchim”, in trei saptamani. Anuntul pentru privatizarea combinatului chimic „Oltchim” (simbol OLT) va fi facut public pe 15 martie, ne-a declarat Constantin Dascalu, fostul presedinte al Consiliului de Administratie OLT. Domnia sa a tinut sa precizeze ca vanzarea pachetului de actiuni OLT detinut de stat nu se va face prin negociere directa si ca procesul de privatizare va fi unul competitiv. Statul, prin Ministerul Economiei, detine 54,8% din capitalul combinatului valcean. Reprezentantii Ministerului Economiei spun ca privatizarea „Oltchim” va avea loc spre sfarsitul lunii aprilie, potrivit intelegerii avute cu Fondul Monetar International. „PCC SE”, care controleaza 17,47% din actiunile „Oltchim”, s-a aratat interesat de privatizarea combinatului valcean. Domnul Wojciech Zaremba, reprezentantul „PCC SE” pentru Romania, ne-a declarat: „PCC SE isi mentine interesul de a participa la privatizarea Oltchim, interes exprimat deschis in numeroase scrisori transmise catre AVAS si Ministerul Economiei inca din 2007, pana in prezent”, scrie Bursa.ro.

Bertone Nuccio, conceptul centenar. Prezentat (deocamdata) sub forma de schite sau simulari grafice, acest concept este menit sa celebreze implinirea a 100 de ani de activitate pentru celebra casa torineza de design. Prezentarea oficiala va avea loc peste putin timp, la Salonul de la Geneva. Centenarul Bertone este sarbatorit printr-un coupe radical, cu motor central, in stil clasic, asa cum au fost legendarele modele ale anilor 70 sau unele concepte intrate in istorie, precum Stratos Zero. Semnat de designerul Mike Robinson, conceptul Nuccio este desenat, asadar, in stil neo retro. Numele face trimitere la porecla pe care o avea Giuseppe, fiul lui Giovanni Bertone, fondatorul marcii. Printre „ciudateniile” acestui concept merita pomenite absenta lunetei (inlocuita cu un diplay, care afiseaza ce „vede” o camera video amplasata in spate) si bordul complet digitalizat. Motorul este un V8 de 4,3 litri si 480 de CP, anunta 24auto.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro