Business Report: Impozit majorat daca ai o casa mare; Cum explica Fitch de ce Grecia are un rating mai bun ca noi; Masina electrica, investitie proasta pe termen lung
Impozit majorat daca ai o casa mare. Persoanele care detin proprietati cu suprafete mari sau posesorii care obtin venituri din utilizarea lor vor achita un impozit majorat in 2011, insa proprietarii care detin apartamente pentru locuit vor plati sume apropiate de cele din acest an. Sebastian Vladescu a aratat ca, probabil, impozitul pentru un apartament cu doua camere va ramane la acelasi nivel , de circa 100 de lei, intrucat acestea apartin unor persoane care nu pot plati mai mult decat aceasta suma, scrie Capital.
Turismul in Romania si Ungaria: „Decalajul este de 15 ani”. Cum a ajuns Budapesta o destinatie mult mai populara decat Bucurestiul? O profesoara de la Facultatea de Turism din Budapesta spune ca raspunsul trebuie cautat in comunism, unde, crede dansa, Romania a pierdut 15 ani fata de Ungaria. Ani de deschidere spre vest, ani de invatare, inclusiv in materie de turism. Tinerii sositi la Sziget au parte de o saptamana de muzica si distractie. Anul trecut, 420.000 de tineri au stat la Budapesta pentru acest festival. Nascuta in Romania, Adrienne Krizsevszky arata ca, in turism, nu este loc de provincialisme, ci de o strategie unitara, pe termen lung. „Multi nu isi dau seama ca intai trebuie sa investesti masiv, apoi sa astepti profit”, spune specialista in turism. O alta prioritate pentru un turism de calitate este dezvoltarea de strategii pentru a atrage turisti tineri, scrie evz.ro.
Cum explica Fitch de ce Grecia are un rating mai bun ca noi. Cu toate ca pare paradoxal faptul ca Grecia, una dintre cele mai afectate tari europene de criza financiara, are un rating mai bun ca noi, reprezentantii agentiei de rating Fitch au explicat motivele, la solicitarea trimisa de ziarul Bursa. Douglas Renwick, director EMEA (n.r. Europa, Orientul Mijlociu si Africa) in cadrul Fitch Ratings, ne-a spus: „Grecia este membra a Zonei Euro si, ca urmare, bancile sale pot utiliza finantare de la Banca Centrala Europeana si Guvernul poate beneficia de un pachet substantial de ajutor pe trei ani de la celelalte tari membre. In ciuda problemelor acute ale Greciei in privinta finantarii, consideram ca riscul unei deprecieri substantiale a monedei este inca redus. Ratingurile Greciei si ale Romaniei sunt totusi extrem de apropiate”.
Ce ne asteapta in urmatoarele 12 luni? In zilele premergatoare motiunii, Money Express a intrebat 15 oameni de afaceri din diverse domenii – de la auto la textile, de la electrocasnice la mobila, banci ori turism – daca scaderea veniturilor bugetarilor si pensionarilor va fi suficienta pentru reechilibrarea economiei. A treia varianta, cea mai dificila, e de fapt cea pentru care mediul de afaceri se pregateste deja psihologic. „O sa vina toamna, o sa constate ca nu se incadreaza in deficite si vor fi nevoiti sa majoreze taxele – in ianuarie 2011 cel mai tarziu, presupunand ca aplica masurile de reduceri de salarii din iunie”, spune Doru Lionachescu de la Capital Partners, care crede ca „disponibilizarile vor incepe mai devreme” decat marirea impozitelor.
Fara bani, ne intoarcem in lumea a III-a. 10 robinete. Romania are o singura sansa sa ajunga la nivelul de crestere rapida dinaintea crizei. Sa ploua iar cu bani. Sau, macar, sa picure. Daca nu, are toate sansele sa se intoarca fix la nivelul de dupa criza precedenta. Exista variante mai bune, variante mai nefericite, mai rapide, mai lente, mai scumpe sau gratuite. Slabe sanse sa fie de ajuns una singura, iar in cazul in care functioneaza un amestec consistent din toate, banii tot vor parea mult mai scumpi decat pana acum. 1. Tiparnita de lei. Credite ieftine si fara cap, la fel ca pana de curand (pai cap de unde?), scrie Romania libera.
Dupa ce a ramas fara monopolul de pe Otopeni, Fly Taxi cere intrarea in insolventa. Compania de taximetre Fly Taxi, detinuta de omul de afaceri Fernando Enciu, a cerut insolventa la Tribunalul Bucuresti, intr-un dosar inregistrat la 16 iunie, informeaza Mediafax Business. Reprezentantii companiei nu au putut fi contactati pentru declaratii. Surse din piata de taximetrie au declarat pentru Mediafaxca, dupa ce a pierdut contractul de exclusivitate cu Aeroportul Otopeni, Fly Taxi ar fi ramas fara mai multi soferi, dar si fara clienti din cauza preturilor pe care le practica, mai mari decat celelalte companii, scrie Ziarul Financiar.
Miliardarii Romaniei: N-am ascuns averi in strainatate. Fiscul poate sa ne caute linistit conturile. Fiscul roman vrea sa dea de urma tuturor proprietatilor si conturilor pe care oamenii de afaceri romani le detin in strainatate si sa le impoziteze cu 16% daca respectivii bani nu pot fi justificati. Astfel, Fiscul va cere institutiilor similare din Europa o evidenta a proprietatilor detinute de cetatenii romani persoane fizice intr-o tara, „peste un anumit nivel”, scrie Money.ro. Ioan Niculae, al doilea cel mai bogat roman, patron InterAgro: N-am nicio treaba si nu ma simt deloc amenintat. Sorin Blejnar se refera, probabil, la acei romani care zic ca n-au nicio afacere dar invart milioane de euro. In schimb, combinatele mele le poate vedea toata lumea. Daca am conturi afara? Dar ce, dumneavoastra sunteti inspectorul Fiscului. Ideea e ca am si eu suficienti bani ca sa beau o bere pe zi, dar beau vin, ca nu-mi place berea.
Statul ar putea incasa din rovinieta mai multi bani si totusi nu o face. Statul roman, prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), incaseaza anual doar o treime din taxele de drum, pentru ca nu exista un control eficient, potentialul anual fiind de circa 500 de milioane de euro, potrivit unei analize a Ministerului Transporturilor. Insa, nici daca statul ar incasa 500 de milioane de euro din rovinieta nu ar fi de ajuns fara o alocare bugetara in consecinta, suma reprezentand a zecea parte din necesarul anual de mentenanta calculat de Ministerul Transporturilor, scrie Capital.
Masina electrica, investitie proasta pe termen lung. Un automobil cu propulsie electrica de depreciaza foarte repede in perioada de exploatare. Mai exact, cu 90% in cinci ani de folosinta. Mai ceva ca strabunicul lui Dacia Duster, Aro 244. La care mai pui ca nici pretul nu este chiar pentru orice buzunar. De obicei, o compacta electrica, din clasa Golf, costa cu vreo 10.000-15.000 de euro mai mult. Printre masurile pe care ar trebui sa le ia constructorii care se arunca in acest segment sunt scoaterea pe piata in regim de leasing a masinilor si bateriilor si garantii speciale care sa acopere scaderea brusca, scrie StiriAuto.ro