Business Report: Nokia, aproape "junk" la nivel mondial, neaga orice probleme in Romania; Care va fi soarta marcii Maybach; Concurent chinez pentru Airbus si Boeing; Orasele industriei comuniste au zilele numarate
Orasele industriei comuniste au zilele numarate. Dupa ce si-au trait perioada de glorie in anii ’70 si ’80, zeci de localitati urbane se dovedesc pur si simplu inutile in contextul economiei capitaliste. Dilema statului e greu de rezolvat: le salvam sau le lasam sa moara? Strazi desfundate, blocuri gri, cu dare negre in dreptul zecilor de cosuri din tabla care strapung peretii. Maidane acoperite de buruieni, pe care alearga copii prost imbracati si pasc animale triste. Banci rupte, pe care stau oameni tacuti ori peste masura de galagiosi, tinand in maini sticle cu cea mai ieftina bere ori cea mai tare tuica de la chioscul din colt. Oras minier din Valea Jiului, Banat ori Oltenia? Fost centru siderurgic din Transilvania ori orasel ridicat in sudul tarii odata cu industria chimica? Petrila ori Calan, Anina sau Zimnicea, peisajele sunt, in mare masura, intersanjabile. In afara imaginii deloc incantatoare, aceste localitati mai au ceva in comun: s-au dezvoltat in jurul unei companii sau al unei industrii, iar intrarea in declin a acesteia, de cele mai multe ori petrecuta in anii ’90, a pus la grea incercare localnicii si autoritatile, scrie Capital.
(Olt)chimia privatizarii. De ce a prins viteza Oltchim, in conditiile in care starea financiara a companiei abia daca da semne de revenire? Cateva indicii pot fi gasite la bursa. „Actiunile Oltchim fac spectacol”, „Cand sarim din racheta Oltchim?”, „Oltchim isi continua raliul la BVB”, acestea sunt cateva din titlurile presei din Romania de la inceputul lunii iunie. In spatele acestor titluri care descriu o evolutie spectaculoasa a cotatiilor bursiere exista insa o situatie cel putin bizara: compania in cauza (al carei pachet majoritar de actiuni este detinut de stat, prin Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri) are in spate ani de pierderi grele, iar perspectiva profitului este inca departe. Ceva se intampla totusi atat la Bucuresti, cat si la Ramnicu Valcea, din moment ce cotatiile bursiere bat record dupa record in ceea ce priveste Oltchim Ramnicu Valcea, scrie Money.ro.
Nokia, aproape „junk” la nivel mondial, neaga orice probleme in Romania. Pozitia globala a Nokia, cel mai mare exportator roman, este zdruncinata puternic la nivel mondial, din cauza lipsei unui produs care sa concureze serios cu Android si iPhone. Ce inseamna asta pentru fabrica de la Cluj? Rating in scadere, chiar la un pas de categoria „junk”, un anunt ca rezultatele acestui trimestru ar putea fi mai slabe decat se anticipase, discutii pentru vanzarea participatiei la Nokia Siemens Network si mai multe zvonuri ca s-ar negocia chiar si divizia de telefonie mobila. Sunt stiri care circula la nivel international zilele acestea si care ne intereseaza in mod direct, mai ales ca, datorita fabricii de la Jucu, producatorul finalndez a devenit cel mai mare exportator al Romaniei. In plus, in urma cu numai doua luni, compania anunta ca centrul de Cercetare si Dezvoltare de la Cluj se va inchide la finalul lunii decembrie, afectand locurile de munca a 120 de persoane. Ce s-a intamplat cu ei intre timp? Integral in Capital.
Comenzile de stat si alegerile, motorul constructiilor in 2012. Piata constructiilor din Romania va cunoaste o oarecare revenire in 2012, in principal datorita cresterii comenzilor de stat. Numeroasele lucrari de infrastructura care vor fi demarate in perioada urmatoare, dar si alte lucrari edilitare, precum sali de sport sau bazine de inot, vor reprezenta motorul cresterii constructiilor in anul urmator. Un rol semnificativ in acest proces il vor avea insa si cele doua runde de alegeri, scrie Daily Business.
Cu piata saturata, Romania pare putin interesanta pentru investitiile retailerilor. Interesul retailerilor pentru tarile aflate in dezvoltare e un trend care are ceva vechime, tari precum China, India sau Brazilia fiind foarte cautate. In anii trecuti, interes starnea si Romania. Acum, insa, daca ceilalti au ramas atragatori, noi, ca si estul Europei in general am iesit din ecuatie. Studiul 2011 Global Retail Development Index al consultantului A.T. Kearney are patru tari din America Latina in top 10, cu Brazilia protapita in varf. Romania, care a pierdut cinci pozitii in 2010 si a ajuns pe locul 28, a disparut complet anul acesta din primele 30 de tari interesante pentru retaileri, scrie Business Cover.
EldaInvest se aliaza cu UMEX Capital pentru a permite investitorilor romani sa cumpere actiuni de pe piata cea mai ieftina. Firma de brokeraj EldaInvest din Galati s-a aliat cu englezii de la UMEX Capital Markets Group Plc UK pentru lansarea unei platforme globale de tranzactionare. Platforma se adreseaza in special institutiilor si fondurilor de investitii de dimensiuni mai mici, potrivit lui Adrian Manaila, actionarul majoritar al EldaInvest. Integral pe EconomicTimes.ro.
Volksbank Romania nu se mai vinde la rusi. Desi initial era vorba ca rusii sa preia divizia din Romania a Volksbank abia dupa ce se rezolva problema creditelor neperformante, surse apropiate negocierilor au declarat ca Volksbank Romania nu va intra deloc in discutiile cu rusii, chiar daca va intra pe profit. Potrivit presei austriece, daca in rundele precedente optiunea rusilor era de a exclude Romania din pachetul achizitionat, intre timp aparuse si varianta unui transfer ulterior al bancii locale, in functie de anumiti parametri, scrie Capital.
Care sunt planurile de business ale celor mai mari agentii de turism. In prima jumatate de an, incasarile tour-operatorilor au crescut chiar si cu 30% comparativ cu perioada similara din 2010. Acestia si-au stabilit ca obiectiv majorarea cu peste 10% a veniturilor in 2011. Integral in Financiarul.
„Uniqa” a vandut 27% din „Astra” catre Dan Adamescu. „Uniqa Group” Austria a iesit, ieri, din actionariatul „Astra Asigurari”, prin vanzarea pachetului de 27% din actiuni, catre „The Nova Group” (n.r. al carei proprietar este Dan Adamescu), actionarul majoritar al companiei, in schimbul sumei de 24,9 milioane euro (106.024.425 lei). The Nova Group detinea anterior tranzactiei 72,68% din capitalul social al companiei. Dupa preluarea pachetului minoritar de la „Uniqa”, participatia acestuia a crescut la 99,68%, scrie Bursa.ro.
Google a atras in luna mai peste un miliard de internauti. Conform ComStore, Google a mai doborat un record in luna mai prin atragerea a mai mult de un miliard de utilizatori pe propriul motor de cautare. Este pentru prima data in istoria Internetului cand un motor de cautare atinge o astfel de masa critica de utilizatori. In ciuda crizei sau a problemelor politice internationale, Google raporteaza cresteri luna de luna a traficului de utilizatori, scrie ITplay.ro.
Soarta marcii Maybach se va decide in curand. Soarta Maybach va fi decisa la inceputul lunii viitoare, cand cei de la Daimler vor lua o decizie in privinta legendarei marci germane. Revenita in actualitate in 2002, ca brand de superlux al lui Mercedes, Maybach nu a reusit sa depaseasca imaginea unui Mercedes cu o sigla mai pretentioasa. Mai grav, insuccesul inseamna pierderi financiare insemnate pentru Daimler. Integral pe 24auto.ro.
Credite de 115 milioane de euro de la BERD si IFC pentru doua parcuri eoliene in Romania. Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si IFC, divizie a grupului Banca Mondiala, vor imprumuta 114,8 milioane de euro companiei Cernavoda Power, controlata de compania portugheza EDP Renovaveis, pentru dezvoltarea a doua parcuri eoliene in Romania. BERD si IFC imprumuta fiecare cate 57,4 milioane de euro companiei Cernavoda Power, pentru a cofinanta constructia si operarea parcurilor eoliene Cernavoda I si II, cu o capacitate totala de 138 MW, potrivit unui comunicat al BERD, scrie Gandul.
De Spania si de Italia depinde viitorul UE. Cu datorii de stat uriase si rate-record ale somajului, Spania si Italia risca sa urmeze traseul Greciei si pun in pericol Uniunea Europeana si moneda euro. Cele doua tari sunt urmatoarele pe „lista neagra” a economistilor, care spun ca acestea au nevoie de masuri de austeritate si mai drastice pentru a evita colapsul. Eforturile facute de oficialii UE pentru a impiedica raspandirea crizei din zona euro s-au dovedit ineficiente si tot mai multe economii europene sunt amenintate. Efectul de domino, inceput prin situatia Greciei si continuat prin prabusirea Irlandei si a Portugaliei, ar putea afecta acum Spania si Italia, avertizeaza analistii. Prognozele sunt sumbre: daca aceste doua economii, semnificativ mai mari decat celelalte considerate periculoase, ar intra in colaps, atunci viitorul zonei euro si, implicit, cel al monedei unice ar sta sub semnul intrebarii, scrie Adevarul.
Concurent chinez pentru Airbus si Boeing. De obicei, la Salonul Aeronautic International de la Bourget, din apropierea Parisului, are loc in fiecare an o competitie intre cei doi mari producatori de avioane de pasageri, Airbus si Boeing – si anume care dintre cele doua companii obtine cele mai multe comenzi de aeronave. In acest an, insa, vedeta salonului nu a fost nici noua versiune a Boeing-ului 747, nici Airbus-ul A320Neo – ci primul avion de pasageri produs in China: modelul C919, al companiei de stat Comac, scrie Romania Libera.