Business Report: Privatiarea CFR Marfa: Gruia Stoica a deschis contul escrow la Banca Transilvania; Dobanzile la creditele de casa in lei au coborat aproape de nivelul celor in euro; Autostrada Sibiu-Brasov versus Sibiu-Pitesti: realism sau fantezie?
Privatiarea CFR Marfa: Gruia Stoica a deschis contul escrow la Banca Transilvania. Grup Feroviar Roman (GFR) – castigatorul licitatiei pentru privatizarea CFR Marfa – a deschis, ieri, la Banca Transilvania (BT), un cont escrow in care va trebui sa depuna, pana maine, suma de aproximativ 20 de milioane de euro, ce reprezinta 10% din pretul pe care compania si l-a asumat pentru achizitionarea pachetului de 51% din actiunile CFR Marfa, ne-au spus surse apropiate trazactiei. Contul a fost deschis la sediul Ministerul Transporturilor (MT), in prezenta unor oficiali ai acestuia, precum si a reprezentantilor agentului de escrow (BT). Restul sumei de 170 de milioane de euro (10 milioane euro au fost achitati odata cu plata garantiei de participare la procedura) va trebui depus „la data finalizarii” operatiunii de privatizare, potrivit Hotararii Guvernului nr. 526/2013 pentru aprobarea conditiilor principale ale contractului de vanzare-cumparare, scrieBursa.ro.
Autostrada Sibiu-Brasov versus Sibiu-Pitesti: realism sau fantezie? Cea mai recenta si mai flagranta joaca de-a autostrada se intampla cu proiectul tronsonului de autostrada Sibiu – Pitesti. Acest tronson completeaza A1 sau ceea ce popular numim Coridorul IV. In realitate insa, Coridorul IV nu mai exista demult, A1 fiind de fapt parte din Proiectul Prioritar 7 al retelei TEN-T a Uniunii Europene. Acest tronson de autostrada este atat de interes national cat si european si face parte din planul continental decis inclusiv de Romania in urma cu 19 ani. Simplul fapt ca diversii decidenti de la nivel inalt inca vorbesc despre Coridoare Paneuropene este o dovada ca pur si simplu nu cunosc nici legislatia europeana si nici consecintele deciziilor lor. Coridoarele nu exista si n-au existat niciodata in legislatia si in documentele UE. Iar UE nu finanteaza coridoare! Oficialii ar trebui sa stie asta, anuntaCapital.ro.
Dobanzile la creditele de casa in lei au coborat aproape de nivelul celor in euro. Scaderea dobanzii de referinta a Bancii Nationale a dus la scaderea referintelor din piata monetara interbancara. Indicatorii Robor la 3 si 6 luni, cei mai importanti pentru calcularea dobanzilor variabile la credite, au scazut la minime record, de 3,17%, respectiv 3,74%, dupa ce BNR a redus dobanda cheie la 4,25%. In consecinta, de reducerea indicatorilor Robor beneficiaza si cei care au credite in derulare (cu dobanzi variabile) sau cei care cauta sa ia un credit cu dobanda limitata la nivel de marja. Din aceasta categorie fac parte si creditele Prima Casa. Statul limiteaza nivelul marjei de dobanda la 2,5 puncte procentuale, care se adauga peste cotatia Robor la 3 luni, informeazaEconomica.net.
Competitivitatea Romaniei (3). Contrast puternic intre caile de transport – mult sub standardele UE – si infrastructura electronica, de top mondial. Calitatea infrastructurii este factorul de competitivitate la care ne-am situat inca de la aderare si stam cel mai rau prin comparatie cu statele membre UE. Ne situam in apropierea limitei de doua deviatii standard fata de medie ( indicatorul care masoara cel mai adecvat din punct de vedere statistic cat de eterogene sunt statele membre UE). Ceilalti factori la care avem probleme similare de dezvoltare sunt productivitatea muncii pe persoana angajata si intensitatea energetica ( consumul de energie in kilograme echivalent petrol pentru obtinerea unui euro de valoare adaugata bruta). Ceea ce confirma legatura care exista intre acesti factori si influenta nefasta a calitatii infrastructurii asupra rezultatelor economice, scrieCursdeguvernare.ro.
Finantele vor sa atraga de doua ori mai multi bani decat media ultimelor trei luni. Ministerul Finantelor Publice (MFP) vrea sa obtina, luna aceasta, 4,75 miliarde de lei si 150 milioane de euro, in conditiile in care, in ultimele trei luni, media sumelor atrase a fost de circa 2,5 miliarde de lei. Ieri, in sedinta de guvern, premierul Victor Ponta a precizat ca exista probleme cu incasarile la buget, din cauza reorganizarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Domnia sa a declarat: „Avem probleme cu incasarile, in primul rand pentru ca am reorganizat ANAF. Ieri am reusit si la CSAT sa detasam persoanele necesare in cadrul Directiei Antifrauda, ca sa o facem sa functioneze, si astazi (n.r. ieri) vreau, prin adoptarea Codului insolventei, sa lovim exact unde avem probleme cu evaziunea fiscala, firme care intra in insolventa doar ca sa nu plateasca datoriile”, anuntaBursa.ro.
Gigantii petrolieri, sub asaltul lupilor tineri. Anul trecut, in Romania s-au vandut carburanti auto in valoare de peste sapte miliarde de euro. Nu e de mirare ca tot mai multi jucatori noi incearca sa-si taie o felie cat mai groasa dintr-o piata atat de apetisanta. In urma cu vreo 25 de ani, soferii romani nu aveau prea multe de ales cand isi cumparau benzina: mergeau la Peco si isi primeau cota lunara de combustibil, de cele mai multe ori dupa ce stateau la coada (uneori, randurile se incolaceau pe sute de metri pe strazile din jurul benzinariilor, iar timpul de asteptare putea trece usor de cinci-sase ore). Dupa caderea comunismului, rationalizarea carburantilor a incetat, iar traditionalele benzinarii de stat au fost in scurt timp concurate de statii particulare. Unele autohtone, altele apartinand unor nume celebre pe plan international, ca Agip ori Shell. Iar cele din urma au reusit sa impuna pe piata un standard la care cu putina vreme in urma nici nu am fi indraznit sa visam, informeazaCapital.ro.
Tehnologii inovatoare, pe viitoarea generatie MINI. Din 1959, experienta unica de condus a fost o caracteristica speciala a marcii britanice, renumita pentru emblematicul „go-kart feeling”. In prezent, fiecare membru al familiei MINI ofera o combinatie imbatabila intre agilitate, eficienta remarcabila, confort modern si siguranta fara compromisuri. Beneficiind de forta inovativa a celui mai mare producator de automobile premium din lume, noua generatie MINI se pregateste sa stabilieasca noi standarde in ceea ce priveste automobilele din clasa mica si sa transforme, inca o data, experienta de a conduce. O noua generatie de motoare este pregatita pentru a sustine ce-a de-a treia generatie MINI, optimizind inca o data echilibrul intre consum si experienta de condus. Gama de propulsoare va include in premiera, alaturi de versiuni cu 4 cilindri si o serie absolut noua de motorizari cu 3 cilindri. Toate propulsoarele vor beneficia de experienta de dezvoltare BMW Group si vor fi echipate cu tehnologii TwinPower Turbo care includ injectie directa pentru versiunile pe benzina sau common rail de generatia a treia pentru diesel, in timp ce Valvetronic, Dual VANOS si turbina cu geometrie variabila controleaza admisia de aer, scrie24auto.ro.