Business Report: Romania, din nou granarul Europei: productii record cu investitii minime; Bancile straine au inchis robinetul de bani. Doar cele de stat mai dau credite; Cand vin banii europeni in Romania
Romania, din nou granarul Europei: productii record cu investitii minime. Performantele obtinute in ultimii ani de marii agricultori autohtoni au reusit sa pozitioneze Romania printre tarile cu cele mai mari productii de cereale din Europa. Lucrurile ar fi stat chiar mai bine daca agricultura de subzistenta nu ar fi avut o pondere imensa si daca s-ar fi investit in sistemul de irigatii. Intr-o era a tehnologiilor moderne, agricultura de subzistenta inca se mai practica la o scara mare in Romania. Din 1.270.000 de fermieri, circa 800.000 detin suprafete intre 1 si 5 hectare. In aceste conditii, cum cele mai multe ferme nu sunt modernizate, cei care reusesc sa puna Romania pe harta furnizorilor de cereale din Europa sunt circa 1% din agricultorii autohtoni, care detin jumatate din suprafata agricola, adica 5,2 milioane de hectare, scrieCapital.ro.
Bancile straine au inchis robinetul de bani. Doar cele de stat mai dau credite, insa numai statului si firmelor straine. In primul semestru din 2016 avansul creditarii „economiei” de catre sectorul bancar a fost de la 306,09 miliarde la 306,83 miliarde lei, conform statisticilor BNR. Interesant este ca 80% din creditare a fost acordata de bancile de stat si s-a indreptat catre finantarea intermediarilor financiari (cu capital privat strain) si administratiei publice (capital de stat). Finantarea economiei reale a scazut in schimb pe toata linia. Buletinul informativ nr. 6 al BNR arata ca valoarea creditelor acordate la sfarsitul lunii iunie 2016 era de 306,838 miliarde de lei fata de 306,093 miliarde de lei in luna ianuarie a aceluiasi an. Buletinul bancii centrale arata in continuare cum si cui au fost distribuite creditele in functie de forma de proprietate si sectorul de activitate. Astfel, singurii care au beneficiat de o majorare a soldului creditelor sunt proprietarii de stat (de la 18,78 miliarde de lei in ianuarie la 18,864 in iunie) si societatile cu participare straina la capital (de la 3,30 miliarde la 3,52 miliarde lei) sau societatile mixte, cu participarea statului la capital, anuntaEconomica.net.
„Campionii” ajutoarelor de stat s-au calificat, din nou, in finala: 140 milioane de euro pentru proiecte cu impact major in economie. Ministerul Finantelor a anuntat luni ca procesul de selectie a cererilor de acord pentru finantare depuse in baza schemei de ajutor de stat de stimulare a investitiilor cu impact major in economie s-a incheiat. Pe lista proiectelor selectate figureaza companii care au mai beneficiat in trecut ajutoare de stat, inclusiv „campioanele” Pirelli si Robert Bosch. Din 36 de proiecte de investitii au fost selectate sase in valoare totala de 2.28 de miliarde de lei. Ajutorul de stat solicitat se ridica la 621,4 milioane de lei (aproximativ 140 de milioane de euro). Potrivit ministerului, urmeaza ca, in maximum 45 de zile lucratoare de la publicarea listei, sa fie analizate cele sase cereri de acord pentru finantare si anuntate rezultatele finale, informeazaCursdeguvernare.ro.
BMW Z4 a iesit din productie. A fost produs ultimul BMW Z4 E89. Cea de-a doua generatie a roadsterului german a intrat pentru prima data pe linia de asamblare in 2009, iar dupa o perioada in care piata a respins astfel de produse, cariera lui Z4 a ajuns la final. Ultimul exemplar produs de BMW a iesit de pe linia de asamblare pe 22 august. Exemplarul era vopsit in culoarea Valencia Orange Metallic si a fost comandat in versiunea sDrive35is. Dar fanii lui Z4 nu au motive de suparare. BMW lucreaza deja la un inlocuitor pentru roadster. Acesta va fi dezvoltat in colaborare cu Toyota si va fi produs la uzina Magna Steyr din Graz, Austria. In acest fel, japonezii vor readuce pe piata denumirea Celica, iar BMW va pune pe fetele fanilor un zambet si mai mare cu Z5, scrieAuto-Bild.ro.
Cand vin banii europeni in Romania. Accesul la fondurile europene a fost greoi si intarziat din cauza mai multor factori politici si administrativi, este de parere consultantul pe finantari UE, Paula Parvulescu. Potrivit acesteia, abia in 2017 vom incepe sa avem absorbtie. In cazul proiectelor mari de Infrastructura, consultantul pe fonduri europene explica de ce acestea intarzie sa fie depuse: lipsa cadastrului si intarzieri la finalizarea regimului juridic al unor terenuri supuse construirii. „Intarzierile tin si de personalul slab calificat din institutiile care se ocupa de gestionarea proiectelor cu finantare europeana. Si nu in ultimul rand, din cauza contestatiilor cu privire la procedurile de achizitie”, a spus Paula Parvulescu, intr-un interviu acordat Capital. Aceasta a explicat si care au fost lectiile exercitiului financiar 2007-2013, anuntaCapital.ro.
Centura Sucevei, al doilea proiect care va fi realizat in regie proprie de catre Compania de Drumuri. Compania de Drumuri intentioneaza sa finalizeze lucrarile la soseaua ocolitoare a Sucevei in regie proprie, dupa modelul utilizat la groapa de pe tronsonul Saliste-Cunta din autostrada Sibiu-Orastie, a spus Catalin Homor, directorul general al CNADNR. Lucrarile in regie proprie la Centura Sucevei ar putea fi demarate in martie 2017, estimeaza seful de la Drumuri. In martie anul acesta, el estima ca lucrarile la acest proiect ar putea fi terminate in 90 de zile, fara a preciza insa un termen pentru demararea lor. Si premierul Dacian Ciolos a declarat recent ca Ministerul Transporturilor pregateste finalizarea soselei ocolitoare a Sucevei, pentru care bugetul este asigurat, potrivit Agerpres. Acesta vorbea insa de scoaterea proiectului la licitatie, informeazaEconomica.net.