Business report: Saptamana inaugurarilor: inca 87 km de autostrada; Jaful de la CFR. CFR SA are datorii uriase, dar salarii de lux pentru manageri; Cat platiti acum metrul cub de gaze; In ce orase vor fi majorate birurile in 2014 si unde vor mentinute la acelasi nivel
Saptamana inaugurarilor: inca 87 km de autostrada. Autoritatile bifeaza inca un an in care deschid circulatia pe 100 kilometri de autostrada. Promisiunile pentru urmatorii cinci ani sunt de circa 250 km/an, doar ca in 2014 vor fi gata abia 22. Conform termenelor prevazute in contractele incheiate in urma cu 2-3 ani, inca din luna aprilie a.c. trebuia sa circulam pe inca 190 de kilometri intre Nadlac si Sibiu. La celelalte tronsoane, autoritatile au reusit sa doboare un alt record – semnarea contractelor la mai bine de un an de la depunerea ofertelor. Este vorba de lotul 2 intre Timisoara si Lugoj, respectiv loturile 2, 3 si 4 intre Lugoj si Deva. Acestea ar putea fi gata abia in 2015, potrivit Capital.ro
Jaful de la CFR. CFR SA are datorii uriase, dar salarii de lux pentru manageri. Peste un miliard de lei, adica 230 de milioane de euro, era datoria CNCF CFR SA la 31 iulie 2013 la bugetele de stat, bugetele asigurarilor sociale, bugetele locale si furnizorii de energie. Cu toate acestea, CFR SA face risipa de bani pe salariile managerilor. Actualul sef al companiei, George Micu, care a fost numit in functie la 16 aprilie 2013, incaseaza lunar 8.900 de euro ca manager al CFR SA, plus 2.000 de euro ca membru al CA. Asadar, 10.900 de euro net, potrivit informatiilor din ultimul raport de control, scrie EVZ.ro
Cat platiti acum metrul cub de gaze. Desi, de cinci ani, pretul metrului cub de gaz nu mai este evidentiat in factura, totusi se poate calcula cat este acesta. Am decis sa folosim factura la gaze din noiembrie(furnizor GDF Suez) a unui cetatean din Bucuresti, comparativ cu luna decembrie a anului trecut. Astfel, in noiembrie, respectivul cetatean a consumat 152 de metri cubi de gaze pentru care a platit 180 de lei, fara TVA. Astfel, pretul pe metrul cub gazier este de 1,18 lei. Daca inmultim cu 1.000, mia de metri cubi fiind unitatea de masura atunci cand se masoara importurile, si impartim la o valoare a dolarului de 3,3 lei, rezulta un pret pe mia de metri cubi de gaze de 357 de dolari. Foarte apropiat de pretul cu care ne vand rusii gazele – 380 de dolari mia de metri cubi, potrivit Economica.net
Primarii ezita sa creasca taxele locale. In ce orase vor fi majorate birurile in 2014 si unde vor mentinute la acelasi nivel. Guvernul a lasat la latitudinea primarilor, ca pe un fel de ispita, marirea taxelor locale pe cladiri, terenuri si autoturisme in 2014 fata de 2013. Mai mult decat atat, oficialii de la Palatul Victoria i-au avertizat pe edilii locali ca anul viitor nu vor primi fonduri suplimentare daca n-au marit aceste taxe si „nu se vor descurca cu banii”. Iata, insa, ca majoritatea primarilor au rezistat acestei presiuni psihologice venite dinspre centru si au decis sa nu mareasca taxele locale. Potrivit sondajului nostru, doar in opt din cele 41 de municipii resedinta de judet vor creste taxele locale. Acestea sunt Oradea (cu 2,5%, numai pentru proprietarii persoane fizice), Constanta (cu 16,05%), Giurgiu (cu 10-15%), Baia Mare (16%), Slatina (5%), Vaslui (16%), Ramnicu Valcea (16%) si Focsani (16%), scrie Adevarul.
Depunatorii, in crescatorii administrate de banci. Luminita Ristea, Nexia: „Noi nu avem o relatie de parteneriat cu bancile, ci una de stapan-sclav”. Dan Schwartz: „Nu vad de ce se transfera povara salvarii bancilor catre persoanele care au depozite peste plafonul de garantare”. Propunere: Deponentii sa fie reprezentati in consiliile de administratie ale bancilor. Decizia autoritatilor europene sa impuna participarea deponentilor negarantati la salvarea bancilor falimentare da un inteles foarte urat asa-zisei tendinte civilizatoare in banking: lupta pentru cresterea bancarizarii, sustinuta de toate guvernele. Bancarizarea presupune eliminarea numerarului si inlocuirea sa cu bani scriptici, reprezentati prin card, scrie Bursa.
Amanarea accizei de 7 centi, doar praf in ochi pentru transportatorilor. Industria transportului reprezinta circa 10% din PIB, dar acest lucru nu conteaza pentru Guvern, care doar se preface ca ar dori limitarea sau amanarea majorarilor fiscale programate pentru 2014. Guvernul a decis si introducerea unei noi accize, cea de 7 centi pe litrul de combustibil. Care nu are niciun sens, nici macar pentru „constructia de autostrazi”, deoarece se suprapune cu taxa de drum. Aici a intervenit aparatul mediatic al Guvernului, compus atat din ministri, cat si din consilieri. Care s-au grabit sa explice cum petrolul este in scadere pe piata internationala, deci pretul la pompa nu va scadea. Ba mai mult, taxarea in plus, care in mod normal duce la inflatie, este bine-venita pentru a preveni deflatia, care ameninta economia s.a.m.d., scrie Capital.ro
Tarile zonei euro vor suporta in comun costul inchiderii unei banci, peste 10 ani. Costul inchiderii unei banci din zona euro vor fi suportate initial aproape integral de tara de origine, dar obligatiile celorlalte state din regiune vor creste treptat, urmand sa ajunga egale in 10 ani, potrivit unui proiect care va fi discutat luni la o intalnire extraordinara a oficialilor UE.Propunerea a fost pregatita de Lituania, care detine presedintia prin rotatie a Uniunii Europene, relateaza CNBC. Incheierea unui acord inaintea summit-ului UE de la Bruxelles din 19-20 decembrie ar permite cancelarului german Angela Merkel si partenerilor sai sa anunte o reforma bancara majora, citeaza Economica.net