Sari direct la conținut

Business Report: "Un nou zacamant la Rosia Montana-Bucium; Cat au pierdut Tiriac si Patriciu pe piata avioanelor charter VIP;Cine scoate profit din monopolurile din Romania. Cum sunt sprijiniti marii industriasi in UE; Cum a ajuns Apple cea mai valoroasa firma din lume

HotNews.ro
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto

​Un nou zacamant la Rosia Montana-Bucium. Fostul director stiintific al Institutului Geologic al Roma-niei (IGR) in perioada 1990-1999, Justin Andrei, sustine ca are indicii importante ca exista trei mari zacaminte de aur necunos-cute, in zona Rosia Montana-Bucium. Domnia sa ne-a explicat ca o parte din perimetrul in discutie a fost exploatata pe timpul dacilor si romanilor, iar zona nou descoperita ascunde zacaminte virgine, cu mari cantitati de aur. Justin Andrei ne-a precizat: „Aces-tea sunt niste informatii preliminare. Acum trebuie mers mai departe cu cercetarile, cu echipamente ultramoderne pe care IGR nu le are. Am cerut Guvernului 180.000 de euro pentru achizitionarea acestor echipamente, insa nu am primit niciun ras-puns. Ar mai fi nevoie de inca 200.000 de euro pentru lucrarile propriu-zise. Daca vom face aceste cercetari, vom afla pana la ce adancime merg zacamintele. Sunt indicii temeinice pentru o concentratie de aur de 30 de grame/tona de minereu, fata de circa 1,5 grame la Rosia Montana”, scrie Bursa.ro.

Cine scoate profit din monopolurile din Romania Producţia de petrol, distribuţiile de energie şi gaze naturale, distribuţia de apă din Capitală, energia termică din mai multe municipii, precum şi afacerea cu elementele de siguranţă rutieră sunt, de ani buni, monopoluri în economia autohtonă. Toate acestea sunt gestionate de companii private, în mare parte multinaţionale. Cu mici excepţii, monopolurile s-au impus cu largul concurs al autorităţilor cu rol legislativ şi de reglementare. De monopol se vorbeşte şi în multe societăţi de stat, dar astfel de situaţii sunt explicate prin termeni de genul „activităţi sau companii strategice”. Poziţia dominantă nu este sancţionabilă în România şi nici în Uniunea Europeană, dar să nu uităm că legea prevede pedepse pentru orice abuz, scrie Income Magazine

Cat au pierdut Tiriac si Patriciu pe piata avioanelor charter VIP. Pierderile inregistrate de companiile aviatice ale lui Dinu Patriciu in 2010 au fost mai mari decat cele inregistrate anul trecut de toti ceilalti sase jucatori de pe piata business jeturilor de lux VIP. Vechiul proverb romanesc, „obrazul subtire cu cheltuiala se tine” pare sa functioneze perfect atunci cand vine vorba de piata business jeturilor de lux. Dupa boomul de pe piata de taxi aerian din perioada 2004-2008, toate companiile de business jeturi sunt acum mai mult pe pierdere. Astfel, pe piata charterelor de lux (vorbim de avioane si elicoptere a caror valoare de achizitie pleaca de la minimum sase milioane de dolari, care au inaltimea cabinei de peste 1,80 metri, au catering de lux la bord si, in unele cazuri, paturi matrimoniale si jacuzzi) activeaza doar sase companii: Ion Tiriac Air, Eurojet (Dinu Patriciu), Inter Aviation (Ioan Niculae), Alfa Air (Ygal Zohar), C&I Corporation (Ionut Casuneanu) si Toyo Aviation (El Feki Tarek). Majoritatea actionarilor acestor companii sunt prezenti in top 20 cei mai bogati romani, anunta Capital.ro.

Cum sunt sprijiniti marii industriasi in UE. Masurile de sprijinire a marilor companii sunt unele din motoarele revenirii economice in Uniunea Europeana. La nivel european, masurile de sprijin pentru marile companii sunt de cateva feluri. In primul rand, exista facilitati fiscale pe care le acorda, de regula, autoritatile locale pentru a atrage o mare corporatie. Metoda este folosita mai ales in tarile din Est, care au mare nevoie de investitii. A fost cazul Nokia si al Ford, care au primit diverse facilitati pentru a veni in Romania, si a fost cazul Mercedes, care a ales Ungaria in defavoarea Romaniei, din motive asemanatoare. In cazuri particulare, masurile de sprijin pot imbraca si forma unor ajutoare pentru companiile aflate in dificultate (garantii de stat, chiar si nationalizare). Producatori auto precum Saab si Opel, de exemplu, au beneficiat de interventii guvernamentale care i-au ajutat sa reziste in urma falimentului General Motors. In Romania situatia este valabila mai mult pentru companiile de stat, ajunse in dificultate din cauza managementului defectuos, informeaza EVZ.

Cum a ajuns Apple cea mai valoroasa firma din lume. Compania care a fost infiintata intr-un garaj de Steve Jobs alaturi de alti doi parteneri are acum cea mai mare valoare de piata din lume: 623,5 miliarde de dolari. In urma cu 35 de ani, Steve Jobs alaturi de Steven Wozniak si Ronald Wayne punea bazele Apple, companie care a urmat un traseu spectaculos, cu urcusuri si coborasuri. Firma a ajuns zilele acestea la valori-record de 623,52 de miliarde de dolari, devansand maximul atins de Microsoft in 1999, in „epoca de aur” a companiilor IT. Produsele lansate de vizionarul Steve Jobs au avut efecte impresionante asupra preturilor actiunilor de-a lungul timpului. Inca din 1980, compania Apple Computer a inceput sa lanseze produse, iar unul dintre cele mai cunoscute este computerul personal Macintosh. In 1985, Jobs a demisionat, din cauza unor conflicte interne, dar acesta s-a intors in 1997 cu planuri de a lansa iMac, ceea ce s-a si concretizat in 1998. O alta lansare importanta a fost cea a primului iPod in 2001. Dupa revenirea lui Jobs, compania a inceput sa creasca ajungand ca in 2004 o actiune in cadrul Apple sa valoreze aproape 50 de dolari. Actiunile companiei au inceput sa creasca spre 100 de dolari o data cu lansarea primului iPhone din 2007, scrie Adevarul.

Proces de miliarde de dolari in India. India a devenit liderul furnizorilor pe piata medicamentelor generice pentru HIV sau tuberculoza si este cel de-al doilea furnizor pentru medicamentele distribuite de UNICEF, in tarile aflate in curs de dezvoltare. Desi producatorii de medicamente indieni produc peste 80% din ingredientele active din medicamentele vandute in intreaga lume , situatia s-ar putea schimba, scrie Income Magazine

Brokerii: Privatizarea „Oltchim” este incerta. Statul nu poate sa dea inapoi de la privatizarea combinatului „Oltchim”, avand in vedere ca Fondul Monetar International (FMI) a conditionat aprobarea raportului de evaluare a tarii noastre in board-ul FMI, sunt de parere brokerii. Sursele mentionate sustin ca inainte de privatizare, trebuie realizata majorarea capitalului social, care urmeaza sa fie supusa adunarii actionarilor din 10 septembrie. Potrivit brokerilor, majorarea capitalului se afla sub semnul intrebarii, in conditiile in care actionarul minoritar al companiei – PCC – ar putea sa nu participe la aceasta operatiune. Marcel Murgoci, directorul de operatiuni al „Estinvest”, considera ca este ciudat ca anuntul de privatizare a „Oltchim” vine imediat dupa cel privind convocarea Adunarii Generale a Actionarilor pentru majorarea capitalului social. Domnia sa ne-a declarat: „Sunt doua evenimente importante pentru activitatea societatii. Cred ca trebuie realizata mai intai majorarea capitalului social si apoi privatizarea”, anunta Bursa.ro.

Concurenta mare pe tronsoanele autostrada scoase la licitatie. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a deschis astazi ofertele depuse pentru proiectarea si constructia a 8,7 kilometri din Autostrada Transilvania. In ceea ce priveste tronsonul 2 din autostrada Timisoara – Lugoj, cu o lungime de 25,6 km, valore estimata la 611,8 milioane de lei, directorul CNADNR a precizat ca au fost depuse 10 oferte. Portiunea de 8,7 km pe relatia Gilau- Nadaselu a fost scoasa la licitatie inca de la inceputul acestui an, dar din cauza unor contestatii CNADNR a fost nevoita sa prelungeasca termenul de depunere a ofertelor. Valoarea estimata a contractului este de 316,7 – 348,4 milioane de lei, finantarea lucrarilor urmand a fi realizata de la bugetul de stat, informeaza Capital.ro.

Noua Toyota Auris, la Paris 2012. Se incing spiritele in segmentul european al compactelor! Capul de afis al toamnei va fi modelul de referinta al acestui segment, Volkswagen Golf. Impreuna cu Golf VII, la Paris isi va face debutul si noua generatie a „fratelui” iberic SEAT Leon. Insa ofensiva Grupului Volkswagen va avea de infruntat o replica pe masura, data de principalul rival la nivel mondial, Toyota. La Paris, gigantul nipon vine cu a doua generatie Auris, un concurent pe masura celebrului Golf. Noul Auris va avea dimensiuni revizuite, care contribuie la coeficientul aerodinamic (Cx) excelent, de 0,28, si implicit la un consum redus de carburant. Noua generatie Auris masoara 1,46 m inaltime (in scadere cu 5,5 cm), fiind cel mai scund model din clasa. Lungimea a crescut cu 3 cm fata de generatia actuala, pana la 4,27 m. In schimb, ampatamentul a ramas nemodificat: 2,60 m, scrie 24auto.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro