Business Report: Un tronson al centurii de sud a Capitalei s-a scumpit cu 20%, la aproape 100 milioane lei; Aurul, urmatoarea bula speculativa pe cale sa se sparga; Primul pasaj privat la metrou
Un tronson al centurii de sud a Capitalei s-a scumpit cu 20%, la aproape 100 milioane lei. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a incheiat un act aditional in valoare de 15,55 milioane de lei, fara TVA, cu asocierea Delta ACM 93/Tehnologica Radion /SIRD/ Pro Cons XXI, care modernizeaza un tronson al centurii de sud a Capitalei. Firmele vor largi la patru benzi tronsonul situat intre km 33 si 43, in baza unui contract incheiat in 2008 cu CNADNR, in valoare de 75,35 milioane lei, fara TVA si finantat de la bugetul de stat. Astfel, costul total al proiectului se ridica la 90,9 milioane de lei, fara TVA, iar lucrarile nu au inceput, urmand ca in aceasta saptamana sa fie emis ordinul de incepere a lucrarilor, scrie Capital.
Acces la uraniu pentru esalonarea datoriilor „Rompetrol”. Autoritatile de la Astana l-au intampinat pe presedintele Basescu cu propunerea ca noi sa esalonam datoriile Rompetrol cu pana la cinci ani, iar Kazahstan sa ne dea facilitati la exploatarea uraniului. Propunerea pusa pe masa de oficialii kazahi este una simpla, sustin surse guvernamentale: cele peste 600 milioane de dolari pe care Rompetrol trebuie sa ni le plateasca pana in septembrie, prin rascumpararea obligatiunilor emise acum sapte ani, sa fie esalonate pe o perioada de pana la cinci ani. Perioada se suprapune cu data la care noi ar trebui sa dam in folosinta cele doua noi unitati de la Cernavoda, unde ar urma sa ajunga uraniul extras din Kazahstan. Deocamdata, negocierile sunt in toi, termenul final fiind luna septembrie, dezvaluie Bursa.
Primul pasaj privat la metrou. Dezvoltatorii mallului Sun Plaza din Bucuresti vor deschide maine primul pasaj privat la metrou de pe piata locala, avand o lungime de 180 de metri, intre intrarea in centrul comercial si statia Piata Sudului (foto – cum arata ieri la ora 12). „Proiectul a implicat o investitie de trei milioane de euro si constructia a durat un an si jumatate. Din partea Metrorex am primit sprijin tehnic si am colaborat inclusiv pentru amenajarea caii de acces dinspre metrou”, a declarat pentru Ziarul Financiar Michael Richard, general manager al companiei EMCT.
Tokyo, cel mai scump oras din lume. Ani la rand, Londra a fost considerata unul dintre orasele in care costul vietii este foarte ridicat, insa acum nici nu mai intra in Topul 50 al celor mai scumpe orase ale lumii, realizat de compania de consultanta britanica ECA International. Astfel, anul acesta, pentru prima data in ultimii cinci ani Tokyo ajunge pe prima pozitie a clasamentului, ca urmare a aprecierii yenului in raport cu dolarul cu aproape 30% in ultimii trei ani. Oslo este cel mai scump oras european. Anul trecut, prima pozitie in top era ocupata de Copenhaga. Geneva si Zurich si-au pastrat locurile de anul trecut, respectiv 9 si 10, in vreme ce Moscova a urcat de pe pozitia 29 pana pe 15, scrie evz.ro.
Dan Rusu, BT Securities: Aurul, urmatoarea bula speculativa pe cale sa se sparga. Analistii BT Securities, divizia de brokeraj a Bancii Transilvania, sunt de parere ca aurul este urmatoarea bula speculativa pe cale sa se sparga, dupa ce pretul unciei de aur a crescut puternic in ultimii ani. Potrivit acestora, odata ce va fi schimbata directia, pretul aurului ar putea sa cada pana la 680 de dolari pe uncie. „Credem ca este doar o chestiune de timp pana cand aceasta bula va crapa si ea, iar pretul aurului va plonja. Nu credem ca bula aceasta se va prelungi mai mult de cateva luni”, a precizat Dan Rusu, analist in cadrul BT Securities. Acesta estimeaza totusi ca pretul unciei de aur ar putea urca pana la 1.500 de dolari inainte ca bula sa se sparga, scrie EconomicTimes.ro.
Iluzia DAE: bancile „uita” sa includa cateva costuri atasate creditelor. Doua credite la banci diferite pot avea aceeasi dobanda anuala efectiva, dar costul lor sa nu fie de fapt identic. Aceasta situatie apare cand trebuie cumparata suplimentar si o polita de asigurare. Daca asigurarea este oferita gratuit de banca, pretul politei este inclus in DAE. Insa, daca banca nu acorda o polita gratuita, ci impune cumpararea uneia, DAE nu reflecta si costul acesteia. In cazul celor doua imprumuturi, chiar daca DAE este identica, de fapt al doilea credit este mai scump decat primul. Tot din cauza faptului ca dobanzile anuale efective nu reflecta si costul asigurarilor care trebuie achizitionate nu este comparabil costul total al unui credit auto si cel al unui imprumut de nevoi personale, scrie Capital.
Romania cumpara trenurile electrice pe care Franta le caseaza. Trenurile automotoare electrice din inox, folosite pentru a transporta calatorii in suburbia Parisului, sunt apreciate in Romania, in conditiile in care autoritatile franceze vor sa le scoata din uz pana in 2015, relateaza cotidianul 20 Minutes in editia electronica monitorizata de Mediafax. In urma cu sase luni, autoritatile locale franceze au lansat cu mare fast noul tren care circula in regiunea metropolitana a Parisului, Ile-de-France, permitandu-le astfel sa scoata din uz pana in 2015 vechile trenuri din inox. Dar desi „trenuletele gri” ar fi trebuit sa dispara, acestea abunda in Romania, scrie Romania libera.
Soros si etapa a doua a crizei. Daca anul trecut nu am vazut pierderi mari cauzate de credite neperformante, anul acesta vom vedea. Etapa a doua tocmai a luat sfarsit in zona euro, dupa cum spune Soros. Acum devine tot mai important ca masurile deja luate sa fie puse in aplicare si sa fie completate cu noi reglementari ale pietelor, inclusiv cu modificari substantiale de sistem. Orice gigant „too big to fail”, care are intotdeauna parte de o plasa de salvare, trebuie sa accepte si impuneri suplimentare (investitii cu risc cat mai scazut, o provizionare mai mare a creditelor etc.) Creditarea trebuie controlata la fel de bine ca si masa monetara. Instrumentele derivate trebuie reglementate si inregistrate la fel ca cele normale, cum sunt actiunile pe piata spot. Acestea sunt doar cateva dintre modificarile ce trebuiesc facute pentru a preveni pe cat posibil un nou bubble, scrie Business Cover.
Nuante profitabile. Pasionata de ceaiuri si de bijuterii, Adina Mocanasu a lansat o afacere care imbina aceste elemente cu serviciile oferite de un beauty lounge. Amplasat in centrul de business al Bucurestiului, Shades se adreseaza in principal femeilor de afaceri care au nevoie de servicii profesionale de infrumusetare, dar nu isi permit sa plece prea departe de birou. „Am dorit sa ofer ceva nou. Sa le dau posibilitatea persoanelor care lucreaza sa gaseasca un mic refugiu in pauzele scurte de la birou, un refugiu in care sa isi accentueze starea de bine si frumos atat pe plan fizic, cat si in plan mental si emotional”, spune pentru startups.ro Adina Mocanasu.