Sari direct la conținut

Care au fost cele mai vândute 50 de mașini electrice din Europa și cât costă

HotNews.ro
Masini electrice la incarcat, Foto: Chernetskaya, Dreamstime.com
Masini electrice la incarcat, Foto: Chernetskaya, Dreamstime.com

În Europa se vând câteva zeci de modele de mașini electrice, de la unele de 20.000 de euro, până la supercar-uri de 200.000 de euro. Care sunt cele mai vândute 50 de modele și cât costă? Care este autonomia promisă, de la cele cu care nu parcurgi nici distanța București – Brașov, până la acelea cu care ajungi din Capitală, până aproape de Timișoara.

Informația pe scurt

  • Cele mai ieftine mașini electrice din Europa costă sub 30.000 de euro înaintea aplicării subvențiilor. Dacia Spring are prețul cel mai mic, alături de modele de la smart și de la MG.
  • Cele mai scumpe modele au autonomie mare, de peste 500 km, și costă mai mult de 100.000 de euro. Spre exemplu, Tesla Model S Plaid, cu autonomie de 550 km, costă 140.000 de euro. În jurul a 110.000 euro costă modelul Mercedes EQS 450+ (640 km autonome).
  • Mașinile cu cele mai bune vânzări costă undeva pe la 35.000 – 50.000 de euro. Apar tot mai multe modele ale unor mărci chinezești, precum BYD, NIO, JAC sau Hongqi. Mai multe modele chinezești au fost lansate în a doua parte din 2022 și vor avea cifre bune în 2023.
  • Segmentul care a crescut cel mai mult este al SUV-urilor electrice cu autonomie undeva între 250 și 350 km, cu modele precum Hyundai Kona electric, Volkswagen ID4, Skoda Enyaq, Peugeot e-2008, Nissan Ariya sau Kia EV6.
  • Bateria este cea mai scumpă componentă a mașinii electrice și costă mii bune de euro. Cele mai mici electrice au baterie de sub 30 kWh, iar cele mai scumpe și sofisticate modele de vârf de gamă de la mărcile germane premium au baterii de peste 100 kWh, dar mașinile costă peste 100.000 de euro.
  • Electricele care costă sub 40.000 de euro au viteze maxime de 130-160 km/h, dar accelerația este „vioaie”, cu timpi de sub 10 secunde de la 0, la 100 km/h.
  • La final de an ar trebui să ajungă pe piața europeană cel mai scump model electric: Rolls Royce Spectre, baterie de 100 kWh, autonomie de 455 km și viteză maximă 250 km/h.
  • Electricele încă sunt o nișă, dar cota lor va tot crește spre anul 2035. Electricele reprezintă acum 10% din mașinile noi vândute în Europa și sunt foarte scumpe pentru cea mai mare parte a publicului. În ianuarie s-au înmatriculat peste 1.000 de mașini full-electrice în România.
  • Un singur model a trecut de 100.000 de unități, Model Y de la Tesla, cu 137.000 de unități vândute anul trecut în Europa. Top cinci a fost completat de Tesla Model 3, Volkswagen ID 4, Fiat 500e și Volkswagen ID3.

Mărcile și modele

Tesla Motors

A avut anul trecut cele mai bine două vândute mașini electrice din Europa: Model Y, cu peste 137.000 de mașini și Model 3, cu 91.000. Model Y costă de la 47.000 de euro, iar Model 3, de la 45.000 de euro. Cea mai scumpă variantă de Tesla este Model S Plaid, cu autonomie de 550 km, accelerație 0-100 km/h în 2,1 secunde și preț de aproximativ 140.000 de euro. Tot pe acolo se situează și Tesla Model X Plaid, cu baterie de 95 kWh și accelerație de la 0, la 100 km/h în 2.6 secunde.

Pentru varianta „entry” de Model Y, cu bateria de 57 kWh, autonomia este 345 km.

Volkswagen

Grupul a avut cel mai bun an din istoria sa pe full-electrice, ID 4 fiind al treilea cel mai vândut model european, iar ID 3 a fost pe cinci, aceste mașini având peste 100.000 de clienți (cumulat). ID 5 s-a vândut în 21.000 de exemplare, iar eUp, în 17.000. Volkswagen ID4 costă de la 47.000 de euro, iar ID 3, de la 38.000 de euro.

Cel mai nou model, ID Buzz Pro, are baterie de 77 kWh, autonomie de 330 km și preț de peste 65.000 de euro.

Audi

Marca germană a avut cinci modele în top 50 european al electricelor: Q4, e-tron, Q4 Sportback, e-tron Sportback și e-tron GT. Modelul Q4 și-a găsit 27.000 de clienți, iar cele cinci au avut în total peste 80.000 de clienți.

Q4 e-tron 40 costă de la 52.000 euro și promite o autonomie de 405 km. Cel mai scump model al mărcii este Audi e-tron GT RS, costă în jurul a 150.000 de euro și atinge 250 km/h. Accelerația este excelentă: în 3,3 secunde de la 0, la 100 km/h.

Mercedes

Și Mercedes a avut cinci modele în topul 50 al celor mai bine vândute electrice din Europa: EQA, EQC, EQB, EQE și EQS. EQA este cel mai bine vândut, cu 23.000 de unități, iar cele cinci au, împreună peste 70.000 de unități.

Modelul Mercedes EQA 350 4MATIC costă de la 60.000 euro și are baterie de 66,5 kWh și autonomie de 350 km. Tot sub 60.000 de euro costă și EQB 250.

SUV-ul EQE 350 costă 90.000 de euro și are autonomie de 470 km. Cel mai scump Mercedes este EQS SUV 580 4MATIC care costă și 167.000 euro în anumite piețe și ajunge la 4.6 secunde de la 0, la 100 km.

BMW

Marca bavareză a avut patru modele în topul mașinilor electrice: i4, iX, iX3 și i3. i4 a fost pe locul 25, iar cele patru mașini și-au găsit aproape 90.000 de clienți.

BMW i4 eDrive35 costă de la aproximativ 60.000 de euro, iar autonomia este de 400 km, în timp ce la varianta i4 M50 bateria este mai mare, autonomia este 435 km, iar prețul trece de 70.000 de euro. BMW iX3 costă tot de la 70.000 de euro, iar iX xDrive40, de la peste 80.000 de euro (baterie de 71 kWh, autonomie de 360 km).

Cel mai scump BMW full-electric este i7 xDrive60 și costă 140.000 de euro.

Fiat

Electricul 500 și-a găsit 66.000 de clienți, creștere de 50% față de 2021. Fiat 500e costă de la 31.000 euro, în varianta cu baterie de 21,3 kWh și autonomie de 135 km. Prețul este în jurul a 37.000 euro pentru Fiat 500e 3+1 42 kWh cu autonomie de 235 km.

Skoda

Marca cehă nu avea modele electrice până acum câțiva ani, dar are un program complex de electrificare. Modelul Enyaq și-a găsit 50.000 de clienți. La varianta Skoda Enyaq iV 60, cu baterie de 58 kWh, prețurile pleacă de la 50.000 euro. Varianta Enyaq Coupe iV RS are baterie de 77 kWh și autonomie de 405 km, prețurile fiind pe la 65.000 euro.

Dacia

În primul an complet de comercializare, Spring și-a găsit 48.000 de clienți și are de curând și o variantă cu motor mai puternic. Spring costă de la 20.800 euro, iar versiunea cu motor ceva mai puternic costă în jurul a 22.500 euro.

Peugeot

Marca franceză are două modele care merg bine: e-208 electric, cu vânzări ce au crescut cu 10% față de 2021 și e-2008, care s-a vândut în 27.000 de exemplare. e-208 costă de la 33-35.000 euro, iar e-2008, de la 38.000 euro. SUv e-2008 are autonomie de 255 km, iar e-208, de 285 km.

Hyundai

Hyundai a avut două modele în primele 11, ambele având în jurul a 40.000 de unități: Kona electric și IONIQ5. Kona costă de la 36.000 de euro, iar IONIQ 5, de la 44.000 de euro. Hyundai IONIQ 5 Long Range AWD are autonomie de 385 km și costă cam 60.000 de euro. Mașina atinge 185 km/h și ajunge în 5,1 secunde la 100 km/h.

Kia

„Colega” de alianță a Hyundai și-a găsit 38.000 de clienți pentru Niro și 28.000 pentru EV6. Niro electric costă de la 45-47.000 de euro, iar EV 6, de la 47-49.000 euro. Cea mai performantă Kia electrică este EV6 GT, cu autonomie de 370 km, viteză maximă 260 km/h și preț de peste 70.000 de euro.

Renault

Modelul Zoe și-a văzut vânzările înjumătățite, după ce ani buni a fost în topul european al full-electricelor. A venit însă Megane E-Tech, care s-a vândut în 32.000 de exemplare în primul an de comercializare. Twingo electric s-a vândut în 26.000 de unități, creștere față de 2021.

Megane E-Tech costă de la 42.000 de euro în varianta cu baterie de 40 kWh și autonomie de 250 km. Cu 5.000 de euro mai mult costă versiunea cu baterie de 60 kWh și autonomie de 365 km. Renault Zoe costă în jurul a 36-38.000 de euro. iar Twingo electric se vinde doar în anumite piețe, costă cam 28.000 de euro și are autonomie de 130 km.

Opel

Marca germană din grupul Stellantis a avut două modele care și-au găsit, fiecare, câte 28.000 de clienți: Mokka și Corsa. Mokka electric a avut primul său an complet de vânzări. Corsa-e costă de la aproximativ 34.000 euro, iar Mokka-e, de la 38.000 euro, ambele în varianta cu baterie de 45 kWh. Pentru Mokka, autonomia este de 255 km, iar pentru Corsa, de 285 km.

Ford

Mach-E și-a găsit peste 25.000 de clienți, creștere de 10% față de 2021. Prețurile pentru Mustang Mach E pornesc de la 62.000 euro, în varianta Mach-E SR RWD, baterie de 71 kWh, autonomie de 355 km. Ford Mustang Mach-E GT costă mai mult de 85.000 de euro, are baterie de 91 kWh și viteza maximă este de 200 km/h. Mașina ajunge în 4,1 secunde de la 0, la 100 km/h.

Mini

Modelul Mini electric și-a găsit 34.000 de clienți, creștere de 17%. Prețurile sunt pe la 36-38.000 euro și bateria este de 28.9 kWh, ceea ce înseamnă o autonomie de 180 km.

Volvo

Marca suedeză parte a grupului chinez Geely a avut două modele în topul 50 al electricelor din Europa: XC40 și C40.

Modelul C40 Recharge costă de la 48.000 euro în varianta Single Motor, cu baterie de 67 kWh și autonomie de 345 km. Modelul XC40 Recharge costă aproximativ 60.000 de euro în versiunea Twin Motor (baterie de 78 kWh și autonomie 380 km).

Cel mai scump Volvo electric este EX90 în versiunea Twin Motor Performance: 110.000 euro, autonomie 440 km și accelerație de la 0, la 100 km/h în 4,9 secunde.

Polestar

Modelul Polestar 2, produs de grupul Volvo, s-a situat pe un foarte bun loc 16 și vânzările au crescut cu 66% în 2022. Prețurile pornesc de la 51-53.000 euro pentru versiunea standard, cu autonomie de 385 km. Modelul Polestar 2, în versiunea Long Range Performance, are autonomie de 410 km și ajunge în 4,2 secunde de la 0, la 100 km/h.

Nissan

Leaf, care fusese în unii ani cea mai bine vândută mașină electrică din lume, a avut în 2018 cel mai bun an al său, cu aproape 40.000 de mașini vândute pe continent. Anul trecut a scăzut spre 28.000.

Leaf costă de la 35.000 de euro. Cel mai nou model, SUV-ul Ariya, a fost lansat în vară și costă de la 50.000 de euro în varianta cu baterie de 63 kWh și 63.000 de euro în versiunea cu 87 kWh. Autonomia promisă este de 320 km, respectiv 445 km (pentru versiunea de 87 kWh).

Cupra

Marca de performanță a Seat a înregistrat cifre foarte bune cu modelul Born care a fost pe locul 15 în topul celor mai vândute mașini electrice în Europa, cu peste 32.000 de unități. Compacta Born vine cu două versiuni de baterie, cu puteri de 58 kWh și 77 kWh. O versiune de 45 kWh va fi lansată curând. Prețurile, în funcție de versiune, pornesc de la 40.000 și ajung la 49.000 euro. Autonomia este de 275 km pentru varianta mai ieftină.

MG

Brandul chinez este necunoscut la noi, dar în Europa și-a început ascensiunea, având patru modele în top 50: MG ZS, MG 5, MG Marvel R și MG 4. Vânzările cumulate au fost în jurul a 50.000 de unități.

MG ZS costă de la 33.000 euro și are autonomie de 270 km, iar varianta cu autonomie extinsă costă 38.000 euro. Cea mai scumpă mașină este Marvel R Performance, care costă 50.000 de euro și ajunge în 4,9 secunde la 100 km/h.

Porsche

Aproape 19.000 de europeni au cumpărat mașina sport Taycan ce vine în mai multe versiuni, cu prețuri ce pornesc de la 90.000 euro pentru versiunea cu baterie de 71 kWh și autonomie de 230 km. Cel mai scump este Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo: costă aproape 200.000 de euro și ajunge în 2,9 secunde de la 0, la 100 km/h.

smart

Mașina electrică fortwo s-a vândut în peste 17.000 de unități și costă în jurul a 25.000 de euro, având o autonomie de aproximativ 100 km și o baterie mică de 16,7 kWh. În mai multe țări va fi lansat modelul Smart #1 Brabus, cu baterie de 64 kWh, autonomie de 335 km și prețuri de aproape 50.000 de euro.

Citroen

Modelul Citroen e-C4 și-a găsit aproape 20.000 de clienți și costă în jurul a 40.000 de euro. Bateria este de 45 kWh, iar autonomia, de 265 km.

Jaguar

Jaguar a prins top 50 cu i-Pace, SUV care și-a găsit peste 6.000 de cumpărători. Costă peste 90.000 de euro, are baterie de 84 kWh și viteza maximă este 200 km/h. Autonomia promisă este 380 km, dar mașina ajunge în 4,8 secunde de la 0, la 100 km/h.

Mazda

Modelul MX-30 s-a lansat la jumătatea anului. Costă 35.000 de euro, autonomia este 170 km, iar viteza maximă este 140 km/h. Bateria are 30 kWh.

Surse: Statisticile JATO și site-ul de comparații EV Database

Sursa foto: Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro