Sari direct la conținut

Care sunt limitele cooperării dintre concurenți în cartelurile de criză?

Deloitte Romania
Andrea Grigoras, Mihnea Radu, Foto: Deloitte Romania
Andrea Grigoras, Mihnea Radu, Foto: Deloitte Romania

​​Similar altor autorități de concurență din UE, Consiliul Concurenței, prin comunicatul de presă din 23.03.2020, a acceptat faptul că, în contextul pandemiei COVID-19, poate avea loc o cooperare între concurenți astfel încât să se evite deficitul de produse esențiale și să se asigure o distribuție echilibrată a acestora.

Comportamente PERMISE în mod expres:

  • Comercianții cu amănuntul își pot coordona atât transporturile de marfă, pentru a asigura aprovizionarea de produse de bază din toate domeniile, cât și livrările la domiciliu pentru persoanele care nu își pot părăsi locuințele;
  • Producătorii pot stabili prețuri maxime pentru produsele lor, ceea ce ar putea fi util pentru a limita creșterea nejustificată a prețurilor la nivelul distribuției.

De asemenea, prin comunicatul de presă din 13.03.2020, Consiliul Concurenței a calificat ca fiind de asemenea ACCEPTABILE alte două categorii de înțelegeri:

  • În vederea reducerii aglomerării în spații comerciale, companiile pot lua măsuri pentru reducerea programului de funcționare. Cu toate acestea, având în vedere faptul că începând cu data de 22.03.2020, urmare a art. 2 din Ordonanța Militară nr. 2 se suspendă temporar activitățile de comercializare cu amănuntul, a produselor și serviciilor, în centrele comerciale în care-și desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie, această practică se va putea aplica numai limitat;
  • Administratorii platformelor de comerț pot impune măsuri pentru limitarea creșterilor nejustificate ale prețurilor pentru produsele și serviciile de bază.

La nivel european, au fost formulate alte poziții alte autorități de concurență până la acest moment, astfel:

  • Guvernul Norvegian a permis companiilor aeriene să își coordoneze comportamentul pentru o perioadă de cel puțin trei luni în ceea ce privește împărțirea rutelor de zbor astfel încât pasagerii și bunurile să poată ajunge la destinații;
  • O serie de retaileri din UE au declarat că, în anumite țări, au schimbat informații despre livrări pentru a menține fluxurile de aprovizionare și și- au repartizat între ei clienții care nu pot părăsi casele pentru a asigura livrările către aceste persoane în nevoie;
  • Andreas Mundt, Președintele Oficiului Federal German de Carteluri, a menționat: „Legea concurenței permite o cooperare extinsă între companii dacă există motive întemeiate pentru acest lucru – ceea ce este cazul în situația actuală”;
  • În mod similar, Autoritatea Greacă Pentru Concurență a declarat că nu va lua măsuri împotriva practicilor care se referă la impunerea prețurilor maxime de revânzare sau a prețurilor recomandate din contractele de furnizare și acordurile de distribuție;
  • Guvernul UK a emis un pachet de măsuri legislative care permit retailerilor să schimbe date unii cu alții cu privire la nivelul stocurilor, să coopereze pentru a menține magazinele deschise și să împartă depozitele de distribuție și furgonetele de aprovizionare. În completare, Autoritatea de Concurență din UK a susținut că nu are nicio intenție de a lua măsuri de aplicare a legii concurenței împotriva cooperării între întreprinderi sau raționarea produselor în măsura în care acest lucru este necesar pentru a proteja consumatorii.

Articol semnat de Andrea Grigoraș, Managing Associate și Mihnea Radu, Associate, Reff & Asociații

ARHIVĂ COMENTARII