Sari direct la conținut

Care sunt noile planuri pentru autostrada Sibiu – Pitesti. Marile riscuri dupa ce ministrul a decis sa pastreze actualul contract pentru Studiul de fezabilitate, criticat dur de consultantul Bruxelles-ului

HotNews.ro
Cand se va face autostrada Sibiu-Pitesti?, Foto: Hotnews
Cand se va face autostrada Sibiu-Pitesti?, Foto: Hotnews

Compania de Autostrazi va plusa si va monitoriza cu specialistii ei contractul de revizuire a Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu – Pitesti, iar noul termen asumat pentru finalizarea acestui document aflat deja in intarziere va fi luna decembrie 2016, potrivit informatiilor obtinute de HotNews.ro de la CNADNR. Noul plan vine dupa ce ministrul Transporturilor a anuntat ca nu va rezilia contractul de revizuire a SF-lui, in ciuda intarzierilor mari acumulate si a unui raport JASPERS, consultantul independent al Comisiei Europene, care desfiinta in mare parte tot ce a facut proiectantul pana acum.

In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor Dan Costescu anunta la TVR ca a decis sa nu rezilieze contractul de revizuire a SF-ului pe autostrada Pitesti – Sibiu, in ciuda intarzierilor mari acumulate si a unui raport JASPERS de la finele anului trecut in care era criticat in mare parte tot ce se facuse pana atunci. Observatiile JASPERS mentionau ca, in stadiul in care e acum, proiectul nu va putea fi sprijinit la finantare nerambursabila la Comisia Europeana.

Costescu declara ca, in perspectiva continuarii contractului cu asocierea Spea (Italia) – Tecnic (Romania), se va infiinta o Unitate Strategica la CNADNR, dar nu a dat prea multe detalii despre ce urmeaza concret. HotNews.ro a aflat dintr-un raspuns oficial al Companiei, dar si din surse apropiate situatiei, care este planul oficial pentru continuare revizuirii Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Pitesti – Sibiu.

Unitate strategica, proiectanti si JASPERS, care sa monitorizeze pas cu pas contractul. Noul termen de finalizare? Decembrie 2016

CNADNR SA, prin specialistii din cadrul companiei, va monitoriza cu strictete activitatile Proiectantului in elaborarea Studiului de Fezabilitate, astfel incat la finalizarea studiului sa se defineasca un Proiect robust, temeinic analizat si pregatit din punct tehnic, juridic, financiar, social, economic, respectand toate cerintele de mediu, etc„, se arata intr-un raspuns al Companiei pentru HotNews.ro

In raspunsul transmis de autoritatile de la drumuri se precizeaza ca, in ciuda conditiilor actuale, contractul nu va fi suplimentat cu alte fonduri, proiectantul va trebui sa-si indeplineasca toate sarcinile din contract, iar noul termen de finalizare pentru intreg contractul – pe toate cele cinci sectiuni – este decembrie 2016.

Din surse oficiale, HotNews.ro a aflat ca in cadrul noii structuri care va monitoriza derularea contractului vor fi cooptati, pe langa experti ai companiei, si fosti proiectanti IPTANA (Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene), dar si o parte din expertii JASPERS, care sa verifice pas cu pas ca ceea ce face asocierea italiano-romana sa fie conform cu cerintele din contract si la standarde acceptabile.

Rezilierea ramane inca pe tapet

Planul autoritatilor se leaga si de faptul ca, dupa finalizarea SF-ului, proiectarea autostrazii va fi scoasa la licitatie separat de constructia propriu-zisa, iar orice neajunsuri sau vulnerabilitati din stadiul de SF vor putea – spera autoritatile de la drumuri – sa fie corectate in etapa de proiectare.

Cu toate acestea, ideea rezilierii nu a disparut in intregime. Potrivit surselor HotNews.ro, CNADNR vrea ca proiectantul sa realizeze un nou plan de lucrari pe care sa il parafeze intr-un act aditional la contractul original, iar orice incalcare a noilor termene va declansa de la sine rezilierea.

Surse: „Un SF facut de mantuiala compromite sansa de finantare pe acest proiect”

Pe de alta parte, surse bine informate au precizat pentru HotNews.ro ca nu toata lumea din Minister e de acord cu decizia ministrului si a sefului CNADNR de a continua actualul contract pentru revizuirea SF-ului Pitesti – Sibiu.

„Varianta de continuare a acestui contract are riscuri asupra finantarii europene. Un SF facut de mantuiala compromite sansa de finantare pe acest proiect si, implicit, intreg programul european pe urmatorii ani”, au declarat sursele amintite.

Problema proiectarii

Alte surse guvernamentale au declarat ca solutia aleasa de CNADNR ignora in mare parte importanta proiectarii inca din etapa SF-ului, proiectare inclusa intr-o mare masura chiar si in actualul contract.

In plus, orice contract ulterior de proiectare care va fi menit sa si repare din neajusurile actualului SF are riscul de a se lovi de situatii neconforme in teren sau nefezabile si ar putea duce la escaladarea costurilor si la noi intarzieri.

Noul termen asumat de CNADNR, greu de atins…

Noua programare propusa pentru finalizarea SF-ului Pitesti-Sibiu pe sectiunile de capat

Noua programare propusa pentru finalizarea SF-ului Pitesti-Sibiu pe sectiunile de capat

Foto: Hotnews

In plus, noul termen pe care si-l asuma CNADNR – decembrie 2016 – pentru intreg contractul pare a fi greu de indeplinit avand in vedere ca, potrivit planurilor prezentate de proiectant la inceptul anului si publicate de HotNews.ro in exlusivitate aici, numai pana in luna septembrie 2016 se dorea finalizarea doar a celor doua sectiuni de capat (1 si 5), tronsoane incomparabil mai usoare fata de cele trei sectiuni de mijloc din zona montana. (vezi imaginea alaturata).

Alte surse au precizat pentru HotNews.ro ca firma italiana Spea ar fi preferat o iesire pe cale amiabila din acest contract, realizand ca nu s-ar incadra in bugetul licitat, in timp ce partenerul roman din asociatie, firma Tecnic Consult, abonata la contracte cu statul roman, nu isi doreste rezilierea si sustine ca se poate incadra in valoarea contractului.

Discrepanta intre recomandarile JASPERS si licitatia lansata de Sova

Valoarea considerata mica a contractului – 6,3 milioane de euro, dar si termenele nerealist de scurte, la pachet cu indoielile privind capacitatea proiectantului de a derula un astfel de contract complex, sunt marile vulnerabilitati pentru realizarea unui SF ca la carte, sustin surse institutionale pentru HotNews.ro.

Actualul contract a fost semnat dupa o licitatie lansata pe genunchi in mare graba in mandatul lui Dan Sova. Cu toate acestea, in 2013, JASPERS facea mai multe recomandari autoritatilor de la Transporturi cu privire la cum ar trebui sa arate licitatia si contractul pentru un astfel de proiect complex.

Costurile pt SF Pitesti-Sibiu estimate de JASPERS

Costurile pt SF Pitesti-Sibiu estimate de JASPERS

Foto: Hotnews

Intr-un raport din 28 iunie 2013, JASPERS indica o valoare medie a contractului de circa 32 de milioane de euro (vezi foto alaturat), iar in rapoartele ulterioare indica circa 29 de luni ca termen realist pentru realizarea efectiva a SF-ului, cu o perioada pentru proiectare de pana la 18 luni.

In plus, JASPERS recomanda CNADNR sa angajeze un consultant independent, cu experienta internationala, care sa supervizeze foarte atent desfasurarea contractului. (Detalii aici) Nici una din recomandari nu a fost respectata.

Licitatia pentru revizuirea SF-ului pentru Sibiu – Pitesti a fost lansata pe 1 iunie 2014 cu o valoare estimata de 11,4 milioane de euro si termene nerealist de mici: 4 luni pentru sectiunile de capat, 12 luni pentru restul proiectului. Contractul a fost atribuit un an mai tarziu cu 6,3 milioane de euro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro