Cătălin Urtoi, Asociaţia "Împreună pentru A8": România nu va avea capacitate financiară să facă până în 2030 autostrada Iaşi-Târgu Mureş, dar şi autostrada Bacău-Braşov. Suntem prea săraci ca să împrăştiem banii
Vicepreşedintele Asociaţiei „Împreună pentru A8” Cătălin Urtoi susţine că i-a cerut ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, ca banii pentru autostrăzi să nu mai fie împărţiţi politic, arătând că nu vor exista fonduri suficiente pentru a finaliza până în 2030 atât autostrada Iaşi-Târgu Mureş, cât şi autostrada Bacău-Braşov, potrivit News.ro.
„Am întrebat specialiştii din Ministerul Transporturilor care sunt sumele alocate de către minister prin cele patru surse de finanţare până în 2027-2030 (POIM, PNRR, POT şi Bugetul de Stat)? Mi s-a răspuns că în cazul A7, pentru tronsoanele de la Ploieşti până la Paşcani finanţarea va fi integral prin PNRR, iar pentru tronsoanele de la Paşcani la Siret s-a alocat suma de 600 milioane euro. Pentru A8, pentru tronsoanele Tg. Mureş-Miercurea Nirajului şi Leghin-Tg. Neamţ (Moţca) va fi finanţare integrală prin PNRR. Pentru tronsonul Miercurea Nirajului-Leghin s-a propus suma de un miliard euro, iar pentru tronsonul Motca – Leţcani – Ungheni s-a propus suma de 875 milioane euro. Pentru Autostrada A13 Bacău-Braşov s-a propus suma de 2,482 miliarde euro”, a scris Cătălin Urtoi pe Facebook, după întâlnirea reprezentanţilor societăţii civile, la Parlament, cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Urtoi a explicat că i s-a transmis că „sumele prin PNRR sunt definitive, în timp ce restul finanţărilor sunt doar propuneri”.
„După citirea acestor sume, eu am intervenit şi am propus domnului ministru al Transporturilor să nu se mai împartă banii politic, câte puţin pentru fiecare proiect şi fără să se finalizeze acel proiect. Suntem prea săraci ca să împrăştiem astfel banii! România nu va avea capacitate financiară ca să facă până în 2030 A8 şi A13, iar din ambiţia unora, ambiţie care nu ţine cont de logica economică, riscăm sa ne trezim în 2030 cu două autostrăzi începute şi neterminate! Am propus ca banii să fie direcţionaţi spre una singură, cea mai avansată, iar Guvernul României să se mobilizeze şi s-o termine până în 2030”, a susţinut Cătălin Urtoi, vicepreşedinte al asociaţiei ”Împreună pentru A8”.
Mai mulţi reprezentanţi ai societăţii civile din Moldova s-au întâlnit, miercuri după-amiază, cu ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu şi cu liderul PSD Marcel Ciolacu, pentru a le transmite că proiectul autostrăzii A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş) se află în pericol, întrucât a fost retrogradat în planul de priorităţi al Guvernului.