Cati bani europeni pentru drumuri si autostrazi are la dispozitie Romania pentru perioada 2014-2020. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, contrazis flagrant de cifrele oficiale
Romania are la dispozitie aproximativ 3,7 miliarde de euro – fonduri europene nerambursabile si confinantare nationala – pentru infrastructura rutiera pe urmatorul exercitiu financiar european, au explicat reprezentantii Ministerului Fondurilor Europene, confirmand practic datele din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020. Cei 3,7 miliarde de euro nu sunt doar pentru autostrazi si drumuri expres, ci sunt destinati intregului sector rutier, inclusiv drumuri nationale sau proiecte de reabilitari si modernizari. Cifra contrazice flagrant informatiile prezentate de ministrul Ioan Rus in urma cu o saptamana la prezentarea strategiei de autostrazi: Rus sustinea ca Romania are la dispozitie 5 miliarde de euro pentru sectorul rutier din programul 2014-2020.
Ministrul Rus, la prezentarea strategiei autostrazilor: „Avem 5 miliarde pentru rutier din alocarea 2014-2020” / Cifrele oficiale il contrazic
In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor Ioan Rus a prezentat in cadrul unei conferinte strategia autostrazilor pentru anii ce urmeaza, trasand proiectele prioritare de autostrazi si drumuri expres asa cum reies ele in varianta finala a Master Planului General de Transport. Detalii aici.
Autostrazile si drumurile expres de 28 de miliarde de euro din strategia Romaniei
Foto: MT
Toate autostrazile si drumurile expres din strategia ne-ar costa circa 28 de miliarde de euro. Cu toate acestea, sursele de finantare disponibile nu pot acoperi aceasta valoare. Vorbind despre aceste costuri, Ministrul Rus a zis ca, printre altele, Romania se bazeaza pe un miliard de euro pentru rutier ramas inca din exercitiul financiar 2007-2013 si pe 5 miliarde de euro din urmatorul exercitiu financiar 2014-2020.
De altfel, informatia transmisa de Ioan Rus cu cele 5 miliarde de euro pentru sectorul rutier pe programul 2014-2020 se regaseste si pe site-ul Minister Transporturilor pe pagina care descrie strategia.
Cu toate acestea, informatiile din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, cel sub care toate investitiile cu bani europeni vor fi implementate, arata ca suma destinata sectorului rutier este mult mai mica, situandu-se la circa 3,7 miliarde de euro.
Oficial MFE: „Va pot confirma alocarea financiara pe sectorul rutier din acest moment. Este intr-adevar 3,7 miliarde de euro cu tot cu cofinantare nationala”
Totalul de circa 3,7 miliarde de euro pentru sectorul rutier in noul exercitiu financiar a fost confirmat, luni, si de catre reprezentantii Ministerului Fondurilor Europene, ca raspuns la o intrebare HotNews.ro.
„Va pot confirma alocarea financiara pe sectorul rutier din acest moment. Este intr-adevar 3,7 miliarde de euro cu tot cu cofinantare nationala. 5 miliarde de euro este alocarea aproximativa din fondurie UE pentru tot ce inseamna transport la care se adauga cofinantarea nationala si ajungem la total de 6,8 miliarde de euro pentru intreg domeniul transporturilor”, a explicat Delia Ionica, expert Directia Generala de coordonare implementare programe de investitii majore din cadrul Ministerului Fondurilor Europene in cadrul unei dezbateri publice pe marginea Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020.
Avem 3,7 mld euro, dar cheltuim o buna bucata din ei pentru terminarea proiectelor pe care nu le-am putut termina in ciclul financiar 2007-2013
Cele 3,7 miliarde de euro nu sunt destinate doar autostrazilor si drumurilor expres, ci au in vedere si drumurile nationale, noduri sau proiecte de reabilitari sau modernizari.
Mai mult, din totalul de 3,7 miliarde de euro aproape 0,5-0,7 miliarde de euro sau chiar mai mult vor fi folositi pentru finalizarea unor proiecte „fazate” intre cele doua exercitii financiare, proiecte precum Autostrada Lugoj-Deva (loturi 2,3,4), Autostrada Sebes – Turda sau Autostrada Campia Turzii – Targu Mures.
Aceste proiecte au fost demarate de Romania in cadrul actualului ciclu financiar 2007-2013, dar din diverse intarzieri sau probleme nu pot fi terminate pana la finalul anului in curs, momentul de inchidere pentru fondurile 2007-2013. Astfel, aceste proiecte au fost „fazate”, urmand ca ce ramane de terminat dupa 31 decembrie 2015 sa fie finantat din urmatorul exercitiu financiar.
Numai pentru cele patru loturi de pe Autostrada Sebes – Turda vor fi cheltuiti 400 de milioane de euro din exercitiul financiar urmator. Detalii aici.
Cum se impart banii pentru drumuri si autostrazi
Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania
Foto: MTI
Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 dispune de circa 9,42 miliarde de euro fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana si este impartit pe opt axe prioritare, insa doar Axa Prioritara 1 (AP1) si Axa Prioritara 2 (AP2) sunt cele sub care vor fi derulate marile proiectele pe segmentul de transporturi: rutier, feroviar, naval si aerian.
AP1 este finantata prin Fondul de Coeziune, in timp ce AP2 are finantare din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR). Ambele Axe Prioritare au o rata de cofinantare nerambursabila de 75%. (detalii pagina 228 din programul POIM)
Practic, 47% din FC al AP1 este orientat spre dezvoltarea rețelei rutiere TEN-T, la care se adaugă 58% din FEDR orientat spre dezvoltarea rețelei TEN-T globale. In total vorbim de o suma care trece putin de 3,7 miliarde de euro.
In descrierea Axei Prioritare 1 (pagina 58 din proiectul de POIM transmis la Comisia Europeana) se detaliaza faptul ca pentru „Autostrăzi si drumuri TEN-T – retea principală (constructie nouă)” sunt alocati 1,592 miliarde euro. La acestia se adauga componenta de cofinantare nationala, ducand totalul la putin peste 2 miliarde de euro.
Proiectele rutiere care pot fi finantate prin AP1/Fondul de Coeziune sunt cele de autostrazi sau drumuri care se afla pe reteaua TEN-T Core (centrala/principala), adica proiecte precum Sibiu – Pitesti, Centura Bucuresti (jumatate), Tg. Mures – Iasi sau ruta Ploiesti-Buzau-Bacau-Suceava-Siret.
Tot pe Core regasim si rutele Bucuresti-Alexandria-Craiova-Calafat-Lugoj sau Timisoara-Moravita.
De remarcat ca, potrivit estimarilor, doar autostrada Sibiu – Pitesti ar urma sa coste aproape 2 miliarde de euro.
Finantarea AP1-FC destinata proiectelor rutiere pe TEN-T Core.
Nota: Click-dreapta pe poza si „Open in New Tab” / „Deschide imaginea in fereastra noua” pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
In descrierea Axei Prioritare 2 (pagina 96 din proiectul de POIM transmis la Comisia Europeana) se detaliaza cheltuielile pe sectorul rutier astfel:
> Autostrăzi si drumuri TEN-T – retea extinsă (constructie nouă) 1.039.619.324,00 euro
> Alte drumuri nationale si regionale (constructie nouă) 71.280.000,00 euro
> Alte drumuri reconstruite sau îmbunătătite (autostrăzi, drumuri nationale, regionale sau locale) 176.973.285,00 euro.
In total, fara cofinantare nationala, din AP2 (FEDR) pentru sectorul rutier am avea disponibil circa 1,298 miliarde de euro fonduri europene nerambursabile. Cu tot cu partea de cofinantare nationala totalul ajunge la circa 1,7 miliarde de euro.
Finantarea AP2-FEDR destinata proiectelor rutiere pe TEN-T Comprehesive:
Nota: Click-dreapta pe poza si „Open in New Tab” / „Deschide imaginea in fereastra noua” pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.
Doar 3,4 miliarde de euro pentru autostrazi si drumuri expres / Tinta asumata in documentul trimis la Comisia Europeana: 325 de km de drum nou pana in 2023
Din acest total, circa 1,38 miliarde (inclusiv cofinantare nationala) sunt fondurile pe care Romania le va putea folosi pentru constructia de autostrazi si drumuri expres/regionale, dar doar pe reteaua TEN-T Comprehensive (secundara/extinsa), adica proiecte precum Sibiu-Brasov, Brasov-Bacau sau trasee precum Pitesti-Craiova, Buza-Galati-Tulcea-Constanta.
Totii banii destinati sectorului rutier – cei crica 3,7 miliarde de euro – ii va putea cheltui Romania pana in 2023, anul final de implementare a proiectelor de pe noul exercitiu financiar, insa trebuie precizat si subliniat ca termenul de incepere a fost 1 ianuarie 2014. Suntem in ianuarie 2015, iar POIM inca nu a fost aprobat si practic nici o investitie pe noul exercitiu nu a fost lansata.
In cadrul descrierii celor doua axe prioritare pentru investitiile in transport, se precizeaza ca tinta orientativa pentru 2023 privind lungimea de drum nou construit este de 200 de km pe AP1 (Fondul de Coeziune – retea TEN-T Core) si 125 de km pe AP2 (FEDR – TEN-T Comprehesive).