Cautari pe internet: editorii de presa europeni isi apara pozitia impotriva grupului Google
Mai multi editori de presa europeni au cerut, miercuri, Comisiei Europene sa respinga cele mai recente propuneri facute de grupul american Google, acuzat ca a abuzat de pozitia sa dominanta de pe piata in ceea ce priveste cautarile pe internet si publicitatea online, scrie AFP, preluata de Mediafax.
Comisia Europeana, un organism care reglementeaza domeniul concurentei in Europa, a expediat la sfarsitul lunii octombrie un chestionar reclamantilor si altor actori de pe piata, pentru ca acestia sa isi comunice punctul de vedere in legatura cu cele mai recente propuneri facute de Google la inceputul lunii octombrie, in vederea inchiderii acestei anchete.
Ancheta a fost deschisa in noiembrie 2010, in urma mai multor plangeri. Una dintre ele provenea de la portalul internet Ciao afiliat grupului Microsoft, care s-a alaturat el insusi plangerii oficiale, in 2011.
Precedentele solutii propuse in primavara acestui an nu au fost considerate satisfacatoare, iar Comisia Europeana a cerut grupului Google sa isi revizuiasca pozitia. Comisarul european pentru Concurenta, Joaquin Almunia, nu si-a ascuns dorinta de a ajunge la un acord amiabil cu gigantul american in domeniul internetului.
Insa o treime din totalul asociatiilor editorilor de presa europeni, in special germani, dar si spanioli, olandezi, austrieci si scandinavi, si-au exprimat intr-un comunicat comun nemultumirea fata de solutiile propuse de Google, care „nu fac altceva decat sa reduca si mai mult concurenta”.
Google este acuzat, printre altele, ca isi promoveaza propriile servicii in detrimentul altor motoare de cautare specializate, de exemplu in domeniul restaurantelor si al geolocalizarii.
Printre solutiile propuse se afla si aceea potrivit careia concurentii Google vor trebui sa castige anumite licitatii pentru a putea sa apara mai bine plasati in pagina de rezultate generate de cautarile online. Atunci cand se lanseaza o cautare, „primele rezultate care vor apare vor ramane rezervate serviciilor Google, iar urmatoarele nu vor fi ordonate in functie de pertinenta lor, ci in functie de preturile pe care operatorii de site-uri (concurente) vor fi dispuse sa le plateasca grupului Google”, se afirma in comunicatul editorilor europeni.
„Cand utilizatorii vor face click pe acele linkuri, aceasta actiune va aduce bani grupului Google si va genera costuri pentru concurentii sai”, au subliniat reclamantii, sub acoperirea anonimatului.
In privinta celorlalte probleme semnalate de Comisia Europeana, precum faptul ca Google utilizeaza continuturi imprumutate de la concurentii sai pentru a-si alimenta propriile servicii, „acestea nu sunt absolut deloc tratate in noile propuneri”, a deplans aceeasi sursa.
Editorii de presa europeni regreta in plus faptul ca parerea concurentilor si cea a reclamantilor a fost ceruta doar prin intermediul unui chestionar care „nu pune intrebarile cruciale, ci pare ca incearca sa obtina confirmarea ideilor preconcepute ale Comisiei”.
In consecinta, editorii de presa europeni cer executivului european sa refuze aceste angajamente si „sa publice Comunicarea obiectiilor”, fapt care ar deschide calea spre o serie de sanctiuni financiare.