Cazul Marian Cozma: Concurenta si marketingul, principalii vinovati pentru derapajele posturilor TV
Concurenta si presiunea din partea marketingului par a fi cauzele care imping posturile TV spre derapaje si exagerari in prezentarea stirilor. Asa au sustinut, joi, in fata CNA, sefii departamentelor de stiri din televiziunile care au mediatizat cazul handbalistului Marian Cozma.
Potrivit membrilor CNA, in pofida amenzilor pe care le primesc, televiziunile continua sa „stoarca glandele emotionale” ale telespectatorilor, mizand mai degraba pe „induiosarea” acestora, decat pe informarea lor.
Prin urmare, reprezentantii posturilor au fost chemati, joi, in sedinta publica a CNA, pentru discutii despre felul in care sunt respectate normele legale privind dreptul persoanei la propria imagine si intimitate in momente dificile, protectia demnitatii umane, precum si obligatia acestora de a trata cu responsabilitate si profesionalism stirile.
Un cod deontologic al redactiilor este solutia propusa de CNA pentru evitarea unor derapaje cum au fost cele in cazul prezentarii mortii lui Marian Cozma.
Ce spun reprezentantii posturilor, ONG-urile breslei si membrii CNA:
Cristian Coman, Realitatea TV:
- „Daca e ceva care duce la derapaje, aceea e mai degraba competitia, decat presiunea din partea marketingului.”
- „Sunt multe derapaje, dar nu este o regula. Nu este corect sa fim acuzati in corpore.”
- „Nu este o situatie normala, dar cred ca tot piata o va regla.”
- „Problema nu este ce dai, ci cum dai.”
Razvan Mitroi, Antena 3:
- „Solutia este autoreglementarea si dezbaterea interna. La noi exista, dar intr-un ritm mult prea lent.”
- „In cazul Cozma, show-ul l-a facut familia, mai ales tatal.”
- „Nu cred ca vreo institutie media ar fi putut sa se abtina de la un show oferit in strada. Este o atractie la care nu poti rezista.”
- „Societatea este in schimbare, nu suntem doar noi de vina. Suntem o oglinda a societatii.”
Ciprian Stoianovici, Asociatia Jurnalistilor din Romania:
- „Traim vremuri in care telenovela se vinde, iar show-ul produce bani. Solutia sta in codurile deontologice, de aderarea la un set de norme. O alta solutie, pur teoretica, este sa ne facem meseria si sa nu abdicam in fata marketingului. Sa tragem o linie intre ce este profitabil si ce este corect.”
- „Trebuie sa ne dam noi insine seama ca avem o problema. Insa 90% dintre jurnalisti cred ca nu au o problema.”
- „Televiziunile nu au facut nimic mai rau decat media in general. Sa nu uitam internetul si alte medii pe care nu le trage nimeni la raspundere.”
Claudiu Lucaci, TVR:
- „Televiziunile de nisa au preluat suprematia in timpul zilei, ceea ce ne creeaza un dezavantaj noua.”
- „Orice Breaking News devine stire pentru toate televiziunile din cauza acestei curse pentru concurenta. Nu esti acolo, nu existi!”
- „Nu poti sa explici publicului ca respecti legea, in timp ce ceilalti isi fac treaba.”
- „Daca noi am fi lasati in ‘libertate’, probabil ca ati vedea aceleasi lucruri.”
Rasvan Popescu, presedintele CNA:
- „Ar trebui sa existe niste norme interne la nivel de redactii, astfel incat jurnalistul sa poata fi sanctionat de propriul patron. Asa am ajunge la mai putine derapaje.”
- „Daca lucrurile merg asa, exista riscul, mai ales in conditiile trecerii la digital, sa tinem cont de tot felul de criterii in selectia posturilor.”
Christian Mititelu, membru CNA:
- „Se incearca mai degraba induiosarea publicului, decat informarea lui. Nu stiu cum isi face presa datoria daca merge pe aceasta linie. Stirea ilustrata cu o muzica siropoasa este iar foarte frecventa.”
- „Nimeni nu va obliga sa dati tot ce vrea tatal lui Marian Cozma.”
- „Jurnalistii de TV se erijeaza mult prea des in judecatori care dau verdicte finale, si nu in jurnalisti care ar trebui sa informeze.”
Mircea Toma, Agentia de Monitorizare a Presei – ActiveWatch:
- „Sentimentele fata de etnia roma sunt pe cale de explozie.”
- „Cred ca e momentul sa gandim comunicarea publica in contextul social, nu rupt de acest contex.”
- „Mesajul emotional in legatura cu romii risca sa produca morti.”