Ce i-a speriat pe cei din Finanțe: Cum arată deficitul la 9 luni
Ministerul Finanțelor a renunțat să mai facă rectificare bugetară. În loc de asta, au pregătit o serie de măsuri pentru că se așteaptă ca deficitul din octombrie să se dubleze în ultimele două luni din 2023.
Ei bine, între timp Ministerul Finanțelor a venit cu cifrele la finalul lunii septembrie: deficit bugetar de 3,55% din PIB. Anul trecut în primele nouă luni se ridica la 2,96%.
Într-un cuvânt: dezastru.
Motivele le știm: bugetul a fost scris greșit, nu a fost tras nimeni la răspundere, iar ANAF stă prost cu încasările. Să nu uităm că nu poate colecta cât TVA ar trebui, lucru confirmat recent și de Comisia Europeană. Asta ne duce la creșteri de taxe după ce Klaus Iohannis va promulga Legea asumată de Guvernul Ciolacu.
Ca valoare, deficitul bugetar se ridică în septembrie 2023 la 56,4 miliarde lei, fiind cu 14,7 miliarde lei, mai mare decât în perioada similară din 2022.
Ministerul Finanțelor menționează ca factori negativi facilitățile din construcții, agricultură și industria alimentară și cei 200 lei netaxați la salariul minim.
La încasările din TVA a constatat “o evoluție mai temperată a acestei categorii de venituri, explicată atât de decelerarea bazei macroeconomice relevante (și pe fondul unui efect de bază ridicat aferent anului anterior), cât și de majorarea restituirilor de TVA cu 12,1%, față de nivelul rambursat în aceeași perioadă a anului trecut (22,4 mld. lei în ian-sept 2023, comparativ cu 20,0 mld lei în ian-sept 2022)”.
Tot prost stăm și la accizele din produsele energetice (-0,7%).
De asemenea, s-a înregistrat o diminuare a încasărilor din dividende, redevențe – pe fondul descreșterii prețurilor energiei, respectiv a vărsămintelor din veniturile nete ale BNR.
Vezi întreaga explicație a execuției bugetare la 9 luni.
Ținta de deficit de 4,4% din Legea bugetului pe 2023 pare imposibil de atins.
Ce măsuri vrea să ia Guvernul pentru a nu se dubla deficitul la final de an
Guvernul a pregătit un proiect de ordonanță prin care să nu crească foarte mult cheltuielile bugetare la final de an prin reducerea cheltuielilor bugetare din noiembrie și decembrie la media primelor 10 luni din 2023.
Practic, nu se vor mai putea cheltui mai mulți bani pentru:
Articole de mobilier și bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare;
Reparații curente;
Bunuri de natura obiectelor de inventar;
Cărți, publicații și materiale documentare;
Consultanță și expertiză;
Pregătire profesională;
Studii și cercetări;
Contribuții ale administrației publice locale la realizarea unor lucrări și servicii de interes public local, în baza unor convenții sau contracte de asociere;
Alte cheltuieli, cu excepția alineatelor ”Chirii” și ”Executarea silită a creanțelor bugetare”;
Asociații și fundații, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile ”Sănătate” și ”Asistență socială”.
Sunt excluse cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.
În situații temeinic justificate Guvernul României, în funcție de evoluția deficitului bugetar în anul 2023, poate aproba pe bază de memorandum depășirea limitelor de plăți la titlul de cheltuieli bugetare ”Bunuri și servicii”, inițiat de ordonatorii principali de credite, iar în cazul unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la solicitarea justificată a acestora.
Fără festivaluri și festivități finanțate de primării, cu excepția celor din donații
De asemenea, primăriile nu vor putea finanța din fonduri publice, cu excepția celor provenite din donații și sponsorizări, organizarea de evenimente comunitare cum ar fi festivaluri, concerte, competiții locale, festivități, sărbători tematice, dar fără a se limita la acestea.
În plus, sunt exceptate cheltuielile cu evenimentele ocazionate de zilele declarate ca fiind zile oficiale ale unităților administrativ teritoriale precum și cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sfârșitul de an.
Blocarea investițiilor
Proiectul prevede și faptul că instituțiile nu vor mai putea încheia angajamente legale pentru cheltuieli de investiții mai mult decât media primelor 10 luni din 2023.
Sunt exceptate cheltuielile legate de fondurile europene și PNRR.
În situații justificate, Guvernul va putea face unele excepții.
Pentru toate cele de mai sus, dacă persoana fizică care conduce instituția nu se supune, va fi amendată cu 2.000 – 20.000 de lei.
Evitarea arieratelor de către Compania Națională de Investiții: sistarea livrării de bunuri și servicii
În situația epuizării bugetului în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu această destinație, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației înștiințează CNI cu privire la aceasta.
După primirea înștiințării, CNI va dispune măsurile necesare evitării înregistrării de arierate, respectiv sistarea livrării de bunuri, prestarea de servicii, execuția de lucrări sau continuă implementarea obiectivelor de investiții din surse proprii, surse împrumutate sau alte surse legal constituite.
Alte măsuri:
• Banii pentru restituirile legate de perioada comunismului ce trebuiau plătite în acest an de ANRP se vor realiza de la 1 aprilie 2024.
Practic, în perioada 1 noiembrie 2023 – 31 martie 2024, se suspendă emiterea de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a titlurilor de plată.
• Tranșele aferente anului 2023 din sumele prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituțiile și autoritățile publice se vor acorda din 2024.
• Banii pentru plata decontării facturilor la energie nu se vor mai asigura de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerul Energiei din bugetele proprii.
• Autoritățile deliberative ale administrației publice locale pot aproba utilizarea excedentului anilor anteriori nerepartizat, exclusiv pentru asigurarea finanțării proiectelor ce beneficiază de fonduri externe nerambursabile, inclusiv a celor finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență. Fac excepție de la aceste prevederi sumele aflate în excedentul anilor anteriori, pentru care prin acte normative a fost aprobată o destinație specială.
• Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor și sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, destinate finanțării plății burselor cuvenite elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar de stat rămase neutilizate după stingerea obligațiilor de plată aferente perioadei 1 ianuarie-31 august 2023, se disponibilizează la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
• În anul 2023, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, ai bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament neutilizate, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale aprobate.
Alimentarea din Fondul de rezervă, în loc de rectificare
Fondul de rezervă al Guvernului va fi majorat cu sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale în 2023.
În plus, Ministerele și Secretariatul General al Guvernului pot iniția proiecte de hotãrâri ale Guvernului prin care se suplimentează sumele defalcate din taxa pe valorea adăugată din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziția Guvernului, pentru finanțarea unor cheltuieli ale autoritãților administrației publice locale, care se înscriu în domeniul lor de activitate.
Începând cu data de 1 noiembrie 2023 ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, care la data de 31 octombrie 2023 înregistrează în execuția bugetară la unele titluri din clasificația economică ale unui capitol bugetar plăți sub 50% din valoarea creditelor bugetare aprobate sunt obligați să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului minim 10% din valoarea creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate în buget la acea dată la solicitarea Ministerului Finanțelor, în termen de 5 zile de la data solicitării. Procentul de virare se stabilește de către Ministerul Finanțelor prin adresa de solicitare.
Se ia această măsură deoarece Fondul de rezervă este gol.
Practic, având în vedere măsurile de reducere de cheltuieli, banii care ar rămâne se duc către Fondul de rezervă. Mai departe, Guvernul va da bani către cine vrea. Astfel se înlocuiește rectificarea bugetară.