Ce lucrări mari de modernizare se vor face pe calea ferată în 2023
În acest an ar trebui să fie finalizate lucrările pe câteva tronsoane dintre Deva și Arad, unde se lucrează de ani buni, iar în a doua parte din 2023 ar trebui să se reia circulația pe linia București – Giurgiu, închisă din 2005. Tot în acest an ar trebui să demareze lucrări pe tronsoane dintre Cluj și Oradea și între Lugoj și Arad, scrie Club Feroviar. Vor continua lucrările pe secțiuni dintre Brașov – Sighișoara, unde mai este mult de muncă, până după 2025.
CFR SA spune că pentru 2023 estimează efectuarea următoarelor recepții între Simeria și Arad:
- 41 km pe subtronson 2a Km 614–Bârzava, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 1.998.579.896,56 lei, data începerii: 27.07.2017, termen estimat de finalizare martie 2023, constructor: Asocierea „Webuild – FCC – Salcef – Thales, lot 2a”; Stadiul fizic de execuție este 79%.
- 18 km pe subtronson 2b Bârzava-Ilteu, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 2.085.565.017,01 lei, data începerii: 27.07.2017, termen estimat de finalizare august 2023, constructor: Asocierea „Webuild – FCC – Salcef – Thales, lot 2b”;
- 6 km pe subtronson 2c Ilteu-Gurasada, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 1.783.898.405,02 lei, data începerii: 03.12.2017, termen estimat de finalizare decembrie 2023, constructor: Asocierea Railworks;
- 23 km pe tronson 3 Gurasada-Simeria, valoarea contractului de execuție a lucrărilor 3.101.195.448,78 lei, data începerii: 03.10.2017, termen estimat de finalizare septembrie 2023, constructor: Asocierea FCC-Astaldi-Convensa, tronson 3.
În iulie 2023 ar trebui să se redeschidă circulația feroviară pe linia 102 București – Grădiștea – Giurgiu, prin finalizarea șantierului între Vidra și Comana, inclusiv podul Grădiștea (în total 12 km). Stadiul fizic de execuție este 36%.
Vor continua lucrările pe secțiuni dintre Brașov – Sighișoara unde se va mai lucra mult timp de acum înainte. Pe subsecțiunea Cața -Sighișoara, stadiul de execuție este de 19%, iar între Apața – Cața, de 13%.
Ce șantiere vor porni în 2023
„În anul 2023 vor demara lucrări pe tronsoanele noi, pentru care au fost semnate contracte de lucrări, respectiv pe secțiunile Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, Lugoj – Arad și Aradu Nou – Glogovăț. Totodată, din 2023 vor demara lucrările de reabilitare pentru modernizarea liniilor din stațiile Fetești și Ciulnița”, spun oficialii CNCF CFR SA.
De ce durează atât de mult
Întârzierile în cadrul proiectelor de reabilitare au fost cauzate de dificultăți în aprovizionare cu materiale și echipamente, în contextul crizei COVID-19 și a războiului din Ucraina, care au cauzat creșterea substanțială a prețurilor, exproprieri suplimentare și scoaterea din circuitul forestier a unor suprafețe împădurite necesare implementării proiectului Km 614 – Simeria și Brașov – Sighișoara.
O problemă este și structura neuniformă a subsolului pe albia râului Mureș, care a condus la întârzieri în execuția fundațiilor pentru podurile proiectate peste acest râu.
Au apărut situații neprevăzute în ceea ce privește realizarea tunelului Bata, care au condus la adaptarea proiectului inițial la situația din teren, descărcare sit arheologic de grad A – La Cetate – Vărădia de Mureș, conservare sit arheologic Micia – interval Deva – Mintia, interfața lucrărilor de semnalizare și ERTMS (ETCS nivel 2+GSM-R) dintre sectoarele vecine implementate de către antreprenori diferiți, mobilizarea redusă a antreprenorului Aktor la execuția polatei și a două tuneluri pe cele două proiecte aflate în derulare.