Ce mașini au pus românii la vânzare pe internet – Prețul mediu din anunțuri a crescut cu 50% în trei ani
Prețurile mașinilor scoase de români la vânzare pe internet au crescut mult în ultimii ani, media ajungând, de la sub 7.700 euro la final de 2020, la 11.500 euro/anunț, arată datele Autovit.ro. SUV-urile au o prezență record, dar crește și numărul de mașini electrice second-hand. Ce s-a schimbat pe piață? Ce mărci și ce modele sunt foarte căutate?
Prețul mediu și-a încetinit creșterea în 2023
Prețul mediu al mașinilor postate pe platforma Autovit.ro a înregistrat o creștere de 6%, în ultimul an, în ansamblu.
Numărul total de anunțuri postate pe platformă a crescut cu 2% în perioada ianuarie – septembrie 2023, comparativ cu aceeași perioadă din 2022.
La încheierea anului 2022, prețul mediu al mașinilor listate pe Autovit.ro a înregistrat un trend ascendent semnificativ. Prețul mediu a fost de 11.198 de euro, creștere de 3% față de începutul anului 2022 și de 18% față de decembrie 2021. Mașinile second-hand au intrat pe piață cu prețuri mai mari la începutul lui 2022, dar fluctuațiile ulterioare au fost minime pe parcursul întregului an.
În comparație cu finalul lui 2020, prețul mediu al mașinilor a înregistrat o creștere semnificativă de aproape 50%, crescând de la 7.664 de euro în decembrie 2020 până la peste 11.500 de euro în octombrie 2023.
Mașinile cu o vechime cuprinsă între 5 și 10 ani au înregistrat cea mai importantă creștere procentuală a prețurilor. În decembrie 2022, prețul mediu pentru această categorie a înregistrat o creștere de 23% față de decembrie 2021 și o creștere de 49% față de decembrie 2020. În schimb, prețurile mașinilor mai vechi de 10 ani au rămas stabile, cu modificări minime.
Modele și mărci căutate
Marca Dacia, alături de Skoda și Toyota, au înregistrat creșteri notabile de volum și și-au consolidat poziția în topul celor mai căutate mărci pe platforma online.
Ce modele au crescut mult? Dacia Duster – 10% din top 10 cele mai căutate mașini, Skoda Octavia și Dacia Logan au înregistrat cele mai mari creșteri de popularitate pe platforma Autovit.ro.
În top 10 cele mai vizualizate mărci de mașini rulate – pe primul loc se află BMW, cu peste 400.000 de vizualizări unice pe Autovit..ro urmat de Volkswagen (355.050 vizualizări unice), Audi (340.005), Mercedes-Benz (324.566), Skoda (172.133), Ford (169.101), Renault (159.447), Dacia (141.270), Volvo (126.168) și Toyota (125.441).
Cele mai vizualizate modele sunt Hyundai Tucson și Suzuki Vitara la categoria mașinilor noi, BMW seria 3 și Volkswagen Golf, la categoria mașinilor second-hand.
SUV-urile sunt în centrul atenției
Prețurile medii pe diverse categorii de mașini au avut creșteri variabile, cu avans notabil în cazul mașinilor cabrio, mini și combi, în timp ce SUV-urile, mașinile diesel și cele cu motoare pe benzină au cunoscut evoluții ceva mai moderate.
În ceea ce privește SUV-urile, prețurile au înregistrat creșteri moderate, cu fluctuații minore în comparație cu alte categorii. Acest lucru se datorează în parte cererii constante pentru acest tip de vehicul și a producției extinse care menține o ofertă suficientă pe piață.
La fel ca în 2022, SUV-urile au fost cele mai populare modele de caroserie pe Autovit.ro și au avut și cele mai multe anunțuri în platformă – 2022- peste 67.000 de anunțuri, reprezentând 32% din total; 2023 – aproape 36% din totalul ofertelor disponibile pe site.
Pentru mașinile diesel s-a observat o ușoară creștere a prețurilor medii. „Aceasta ar putea fi influențată de reglementările din ce în ce mai stricte privind emisiile și de tranziția către mașinile cu motoare pe benzină sau electrice, care au devenit mai populare. Cele mai populare mărci la diesel au rămas Volkswagen, Audi și BMW”, spun cei de la Autovit.ro.
Se dezvoltă o piață second-hand pentru mașini full-electrice
Datele arată că ponderea mașinilor electrice pe Autovit.ro a crescut consistent, trecând de la 0,9 puncte procentuale din totalul anunțurilor, anul trecut, la 1,5%, în 2023.
„Una dintre principalele cauze ale acestei creșteri poate fi atribuită faptului că proprietarii de mașini electrice mai vechi decid să-și vândă vehiculele pentru a face trecerea la modele mai noi, cu tehnologie și autonomie îmbunătățite. De asemenea, în ultimii ani, s-au implementat mai multe politici guvernamentale care au subvenționat achiziția de mașini electrice, ceea ce a contribuit la popularizarea acestui tip de vehicule în rândul consumatorilor”, spun cei de la Autovit.
Ponderea mașinilor noi pe platforma Autovit.ro este în creștere, reflectând interesul crescut al consumatorilor pentru autovehiculele „proaspete” și cu tehnologie avansată, spun cei de la Autovit.ro. Datele arată o creștere de 17% în ceea ce privește mașinile noi, trecând de la 2,7% din totalul anunțurilor în 2022 la 3,1% în prezent.
Sursa foto: Dreamstime.com