Sari direct la conținut

Ce mașini electrice sub 25.000 de euro se pregătesc să atenueze scăderile record aduse de anul 2024. Vânzările Tesla și Dacia în România

HotNews.ro
Ce mașini electrice sub 25.000 de euro se pregătesc să atenueze scăderile record aduse de anul 2024. Vânzările Tesla și Dacia în România
Statii de incarcare pentru masini electrice (foto Artinun Prekmoung, Dreamstime.com)

După ce în 2023 în România s-au vândut mașini electrice mai mult ca niciodată, anul în curs a adus scăderi.  Mașinile electrice aveau o cotă de 12,5% în septembrie anul trecut, în timp ce luna trecută aveau doar 5,6% pe piața românească a autoturismelor noi.

De ce scad puternic full-electricele în România

  • S-a înjumătățit subvenția în Rabla Plus.
  • Mașinile sunt mai scumpe decât cele pe benzină
  • Nu sunt suficiente stații de încărcare, mai ales că și parcul auto de electrice a crescut mult prin aducerea a mii de mașini Dacia Spring.
  • Există o neîncredere în aceste mașini și în viitorul lor
  • Autonomia este o problemă pentru unii clienți care ar vrea să le folosească (și) la drumuri lungi

Cât de mult au scăzut vânzările de mașini electrice în 2024

Piața mașinilor electrice noi a scăzut cu 37% în primele nouă luni ale anului, de la peste 11.700 în 2023, la sub 7.500 între ianuarie și septembrie anul curent. 

Ianuarie a fost cea mai bună lună, cu peste 1.600 de mașini, însă totalul lunar a scăzut mult, așa că în august și septembrie s-au vândut sub 500 de mașini lunar. Cea mai mare scădere a fost în august, 69% față de luna similară din 2023.

Peste 2.200 dintre mașini sunt Dacia Spring, iar pe doi este Tesla, care s-a apropiat de 2.100 de mașini. Pe locul trei este Hyundai, cu 471 de electrice înmatriculate, urmată de Volkswagen, cu 348 și de Renault, cu 335. Aceste cinci mărci au trei sferturi din piață, conform datelor APIA: De remarcat că la Dacia scăderea a fost de 57%, iar la Tesla, de 16%.

Segmentul full-hybrid a crescut, clienții acestor mașini fiind cei care caută o soluție între autoturismul cu motor pe benzină și o full-electrică.

Scăderea a venit la full-electrice (mai ales) din cauza înjumătățirii subvenției acordate în programul Rabla Plus, de la aproximativ 10.000 de euro, la 5.100 de euro. 

La început de 2024, APIA și alte voci din industrie ar fi dorit ca subvenția pentru mașini full-electrice să nu scadă brusc la jumătate, ci să scadă gradual de la an la an. Varianta vehiculată era ca subvenția să fie de cel puțin 7.500 de euro, însă a fost până la urmă cu aproape 40% mai mică.

Au existat dezbateri legate de faptul că România, având printre cele mai mari subvenții pentru full-electrice din Europa, susținea economia chineză. dat fiind că Dacia Spring, modelul care avea peste 60% din piață, este asamblată în China. Spring este însă și modelul electric cel mai accesibil din piață și mii de români care nu și-ar fi permis alte modele electrice noi au ales această mașină.

Mașina electrică este într-un moment de cumpănă

Contează într-o importantă măsură și numărul mic de stații de încărcare, dar foarte mult și faptul că  mașinile electrice sunt scumpe și sunt foarte puține modelele de sub 25.000 – 30.000 de euro.

Dan Vardie, președinte al APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto din România) spune că piața merge rău și fiindcă există o neîncredere în mașina electrică „Oamenii se întreabă: oare nu moare mașina electrică, oare nu se va întâmpla ceva cu ea? Dacă o cumpăr și rămân cu ea ce pățesc? Însă cei care au deja mașini electrice știu foarte bine că nu se va întâmpla așa ceva”, a spus el, în cadrul unei întâlniri cu presa. 

Vardie: există și piețe unde mașinile electrice cresc

Vardie a dat ca exemple mai multe țări din Europa de Vest unde, chiar dacă vânzările de electrice au scăzut și cu 30%, volumele totale sunt chiar și de ordinul zecilor de mii (sau chiar de 150.000 în Germania).

Șeful APIA spune că aceste scăderi nu sunt alarmante, există și piețe din UE care cresc, dar admite că mașina electrică este într-un moment de cumpănă, dar în niciun caz nu va muri, ci descreșterile se vor opri.

Piața electricelor va depinde enorm de ce va face în 2025 Ministerul Mediului cu programul Rabla Plus. Cei de la APIA spun că l-au întrebat pe ministrul Fechet care sunt planurile pentru la anul cu subvenția, însă răspunsul primit a fost că nu se știe, fiindcă va veni un nou ministru care ar putea avea planuri diferite.

L-am întrebat pe șeful APIA care ar fi soluția pentru ca electricele să își revină pe plan local „Revenirea la o scădere liniară a subvenției Rabla Plus până în 2030, iar pentru anul viitor ar trebui să revenim la 7.500-8.000 de euro, tocmai pentru a readuce interesul oamenilor pentru aceste mașini. Dacă la anul vine un ministru nou care spune, punem 2.500 de euro, atunci noi, la APIA, vom fi împotriva, fiindcă nu mai vrem și la anul dezastrul din 2024”, precizează Vardie.

Mașinile de sub 25.000 de euro vor fi „motorul” revenirii electricelor

O foarte mare problemă a electricelor este prețul. Mașinile noi de toate tipurile s-au scumpit în medie cu câteva mii de euro în ultimii 5 ani, iar când este vorba despre 100% electrice, modelele ceva mai spațioasă și cu autonomie mai mare costă peste 35.000 de euro.

Sunt lansate oficial pe piața românească doar două modele de mașini electrice care costă sub 20.000 de euro, iar promisiunea industriei este că vor veni mai multe modele de oraș care să aibă prețuri de pornire între 20 și 25.000 de euro, înainte de aplicarea subvențiilor. Unele companii asamblează mașinile în Europa, notabil fiind exemplul Citroen e-C3 (Slovacia). 

Leapmotor, marcă lansată recent în România, va aduce peste câteva luni un model de oraș care a început să fie asamblat în Polonia.

BYD, cea mai ambițioasă companie auto chineză, va deschide o uzină în Ungaria, iar presa a scris despre alte companii chineze – spre exemplu Chery – care ar vrea să asambleze pe viitor mașini în Italia, Spania sau Polonia. O astfel de mișcare va dura, însă merită, fiindcă pot fi evitate taxele usturătoare impuse de UE.

Dar de ce ajung așa de greu aceste modele ceva mai accesibile la preț? „Acest segment așteptat de toată lumea întârzie din motive legate de fabricație, iar companiile care au localizat în Europa producția au descoperit că au probleme în a fabrica mașinile, deoarece componentele esențiale depind de China, iar partea tristă este că în Europa nu prea ai ce-ți trebuie”, explică Dan Vardie.  

Așteptările vizează a doua jumătate a lui 2025

El spune însă că, deși aceste modele mai ieftine întârzie, ele tot vor veni și vor influența în bine piața, iar asta s-ar putea vedea încă din a doua parte a lui 2025.

Aceste segment este esențial pentru creșterea pieței electricelor, dar și când vor fi mai multe modele, prețul final va depinde de la țară la țară, în funcție de subvențiile guvernamentale și de taxele vamale ce vor fi în vigoare.

„Putem vorbi aici despre două sub-segmente: mașinile electrice de sub 20.000 de euro și cele între 20 și 25.000 de euro, iar acestea vor reprezenta motorul revenirii automobilului electric în Europa”, spune președintele APIA care adaugă că revenirea va ține cont și de evoluția tehnologiei la chimia bateriilor mașinilor, domeniu unde se fac progrese rapide, mai ales la creșterea densității energetice.

„Bateriile chiar evoluează spectaculos, așa că aceeași mașină, dar cu altă baterie, poate avea autonomie cu 25-30% mai mare fix în aceleași condiții”, explică Dan Vardie, adăugând la aceste îmbunătățiri se vor vedea clar la mașinile de clasă mică.

La proiectarea unei mașini electrice este o alegere grea, fiindcă dacă vrei o autonomie mare, atunci bateria este foarte grea, iar dacă bateria este prea grea, autonomia ajunge să nu fie grozavă. Este un cerc vicios care poate fi depășit doar prin avans tehnologic: baterii mai ușoare la care autonomie să nu scadă cu greutatea.

INTERVIURILE HotNews.ro