Ce s-a întâmplat cu clienții Enel care s-au trezit cu semnătura falsificată și cu facturi uriașe la gaz
În urmă cu o jumătate de an, HotNews.ro relata că mai mulți consumatori Enel au primit facturi uriașe la gaz unde figura un serviciu pe care ei nu îl solicitaseră. După ce au cerut lămuriri companiei, s-a dovedit că era vorba de contracte cu semnături false încheiate pe numele lor de către un agent, partener de vânzări al Enel. Facturile celor care au contestat serviciul au fost stornate și refăcute, iar serviciul a fost dezactivat. Compania spune că a sesizat parchetele competente și avertizează clienții să fie vigilenți când discută cu agenții care sună sau vin la ușă pentru a încheia noi contracte, să le ceară legitimația de serviciu și, dacă li se pare ceva suspect, să contacteze imediat compania.
Ce s-a întâmplat în urmă cu o jumătate de an, pe scurt:
- Mai mulți clienți ai Enel s-au trezit că pe factura lor la gaze figurează un serviciu de asistență în valoare de peste 300 de lei, pe care nu l-au solicitat.
- Au cerut socoteală companiei și așa au descoperit că semnătura lor fusese falsificată.
- Reprezentanții Enel au precizat atunci că au primit aproximativ 20 de reclamații pe această temă, au stornat facturile și verifică la partenerii locali de vânzări să vadă ce s-a întâmplat.
- După o jumătate de an și după o anchetă care a presupus verificarea semnăturilor, compania a dat dreptate clienților și a sesizat procurorii.
„Referitor la solicitarea dumneavoastră, precizăm că circa 20 de clienți au transmis contestații scrise privind contracte de servicii cu valoare adăugată Asistență Gaz, intermediate de către un fost agent al unui partener de vânzări al companiei.
Compania nu tolerează niciun fel de practici netransparente față de clienți, astfel că facturile celor care au contestat serviciul au fost stornate și refăcute, iar serviciul a fost dezactivat. Conform cadrului legal și procedural aplicabil, au fost transmise sesizări către organele de cercetare competente pentru verificarea situațiilor semnalate”, au precizat, pentru HotNews.ro, reprezentanții Enel Energie (devenită între timp PPC Energie).
Agenții au obligația de a se legitima, iar clienții pot verifica identitatea lor la numărul 021.9977, au adăugat ei.
Potrivit articolului 322 din Codul penal, falsificarea unui înscris sub semnătură privată, dacă făptuitorul foloseşte înscrisul falsificat ori îl încredinţează altei persoane spre folosire, în vederea producerii unei consecinţe juridice, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă. Tentativa se pedepseşte.
„Enel Energie și Enel Energie Muntenia nu tolerează aceste practici și depun eforturi constante pentru îmbunătățirea calității serviciilor oferite clienților, inclusiv prin instruirea periodică a agenților door-to-door cu care lucrează”, au mai transmis reprezentanții companiei.
Aceștia au adăugat că Asistență Gaz este un serviciu destinat clienților rezidențiali care funcționează sub formă de abonament lunar pe care clienții îl pot plăti prin factura de gaz. În baza acestui abonament, clienții beneficiază de intervenții pentru defecțiuni urgente ale aparatelor consumatoare de gaz natural și de verificarea periodică, o dată la doi ani, a instalației de gaz de la locul de consum.
Compania Enel România, cu un portofoliu de 3,1 milioane de clienți, a fost recent achiziționată de grecii de la PPC și este în proces de rebranding.
ANRE nu reglementează contractele de prestări servicii
Clienții care au fost păgubiți au trimis plângeri și la Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE), însă reprezentanții acesteia au precizat că nu au atribuții în a reglementa contractele de prestări servicii încheiate cu furnizorii de energie și gaze.
Instituția a primit, în perioada 19 iunie – 6 septembrie 2023, un număr de 22 de reclamații referitoare la aceste servicii de asistenţă tehnică, produs oferit prin contract separat de contractul de furnizare a gazelor naturale.
„Contractele de prestări servicii asistenţă tehnică încheiate de către clientul final cu Enel Energie S.A./Enel Energie Muntenia S.A., nu intră în aria de reglementare a ANRE şi se supun dispoziţiilor de drept comun, toate neînţelegerile izvorâte din respectivele contracte putând fi soluţionate conform clauzelor contractuale, ANRE neavând atribuţii şi competenţe în acest sens”, potrivit instituției.
În orice caz, reprezentanții ANRE subliniază că furnizorii nu au dreptul să întrerupă alimentarea cu gaze pentru neplata serviciilor de asistenţă tehnică.
Atenție la falșii agenți de vânzări
Odată cu liberalizarea pieței de energie, după anul 2020, s-a amplificat problema înșelătoriilor din partea unor agenți de vânzări, iar companiile își avertizează periodic clienții să trateze cu atenție persoanele care îi contactează telefonic sau vin la ușă.
Spre exemplu, CEZ Vânzare, un furnizor cu 1,4 milioane de consumatori, și-a avertizat clienții că există riscul unor înșelătorii.
„Condițiile contractuale ale clienților CEZ Vânzare rămân neschimbate pe întreaga perioadă contractuală, iar datele de contact la care pot fi verificate sau modificate rămân, de asemenea, neschimbate și pot fi confirmate în orice corespondență oficială sau pe canalele de comunicare oficiale ale companiei”.
Furnizorul de energie electrică și gaze naturale le reamintește clienților săi că orice persoană care pretinde a fi angajat al companiei trebuie să prezinte dovada acestui fapt înainte de a le presta orice fel de servicii.
Pentru a evita situatii neplăcute, CEZ Vânzare sfătuiește clienții să acorde atenție sporită persoanelor care se recomandă ca angajați CEZ și îi informează eronat că:
- vor rămâne fără energie electrică sau gaze naturale ca urmare a schimbării acțonariatului/ desființării companiei CEZ Vânzare (compania a fost recent cumpărată de Premier Energy – n.r.);
- prețurile și clauzele contractuale deja agreate se modifică.
„Important! Clienții nu trebuie să înmâneze documente, acte de identitate sau să semneze vreun document înainte de a se asigura că persoanele care pretind că sunt angajați sau parteneri CEZ au această calitate”, mai spune compania.