Ce se întâmplă când proiectezi greșit construcția unui pod. Un exemplu recent din Marea Britanie

Erorile de proiectare pot avea consecințe serioase în ceea ce privește infrastructura de transport. În cazul unui pod rutier din Anglia greșelile privind metoda de construcție au fost descoperite la timp, dar vin la pachet cu întârzieri și creșteri de costuri.
În cauză este vorba de proiectul centurii de sud a orașului englez Grantham, la 30 de kilometri est de Nottingham și 150 km nord de Londra, în comitatul Lincolnshire.
Drumul care va ajuta la ocolirea orașului are doar 3,5 km lungime, dar cea mai importantă structură de pe traseu este un pod lung de aproape 400 de metri care să supratraverseze râul Witham și liniile de cale ferată East Coast Main Line.

Lincolnshire County Council a anunțat recent că podul metalic planificat pe Grantham Southern Relief Road a trebuit să fie modificat deoarece proiectanții săi nu au luat în considerare efectul vântului în timpul asamblării sale, informează BBC.
Varianta de ocolire trebuia să fie finalizată în acest an, dar acum, pentru a remedia problema de proiectare, termenul de finalizare a fost împins până în 2026.
Consiliul local a declarat că estimează că greșeala va costa până la 20 de milioane de lire sterline.
Un pod care să „gliseze” în poziția finală
Podurile sunt de obicei formate din grinzi sau elemente metalice ce sunt ridicate și puse în loc cu ajutorul macaralelor. Dar în cazul centurii sudice a orașului Grantham podul în cauză este unul mai lung și mai greu decât ar fi unul normal, format din secțiuni mai mici.
Astfel s-a optat pentru „împingerea” tablierului metalic pe deasupra pilonilor, secțiune cu secțiune, până în poziția finală, a declarat Richard Davies, membru executiv pentru autostrăzi în cadrul consiliului.
„Îngrijorarea a fost că în timpul operațiunilor vântul ar putea bate prea tare peste tablier și ar putea să îl facă să se deplaseze în afara aliniamentului în timp ce este împins”, a spus el.
„Acest lucru ar fi foarte dificil de corectat, deoarece întreaga punte cântărește 2.600 de tone”, a spus consilierul local.

O eroare costisitoare
Autoritățile spun că pentru a remedia situația vor fi adoptate măsuri suplimentare de siguranță și de protecție, iar „glisarea” tablierului va putea începe în următoarele luni.
Odată demarată, împingerea tablierului metalic lung de 293 de metri va dura mai multe luni și va traversa linia de cale ferată în timpul nopților când trenurile nu mai circulă.
Restul structurii podului va fi apoi construit pe partea de est a șantierului, inclusiv ridicarea noilor grinzi de oțel în poziție.
Alte câteva luni vor fi apoi dedicate etapei de suprabetonare, hidroizolației, instalării parapetelor și așternerii stratului de uzură.
Autoritățile locale preconizează că remedierea erorii va costa între 10 și 20 de milioane de lire sterline, ceea ce va duce costul total estimat al variantei de ocolire între 158 și 168 de milioane de lire sterline, dublu cât a fost estimat la începutul proiectului.
Drumul de ocolire de 3,5 km a fost evaluat la 81,5 milioane de lire sterline în 2018, cu faza 3 în care este inclus și podul cu probleme estimată inițial să coste aproximativ 44 milioane de lire sterline. Un an mai târziu costul estimat a crescut cu 25%, ajungând la 102 milioane de lire sterline, scrie Highways Magazine.
De lucrările de execuție la podul ocolitoarei sud Grantham se ocupă grupul britanic Galliford Try, iar proiectantul podului este consultantul WSP care nu a comentat situația pentru publicația amintită.
