Sari direct la conținut

Ce se întâmplă pe șantierele de 5,8 miliarde lei pentru modernizarea căii ferate Brașov – Sighișoara

HotNews.ro
Pe santierul caii ferate Brasov - Sighisoara, Foto: Asociatia Pro Infrastructura
Pe santierul caii ferate Brasov - Sighisoara, Foto: Asociatia Pro Infrastructura

​Între Brașov și Sighișoara sunt șantiere mari care au pornit de câțiva ani și vor fi gata abia peste mulți ani. Trenurile fac peste 3 ore pe nici 130 km, iar pe șantiere, progresul este lent, din cauza lucrărilor complexe, dar și a faptului că au crescut prețurile față de momentul ofertării. Asociația Pro Infrastructură a descris pe larg ce se întâmplă pe șantier.

Proiectul feroviar de 126 km dintre Brașov și Sighișoara, cu contracte de 5,8 miliarde lei semnate în 2020, va reduce timpul de parcurs la 52 minute cu 160 km/h viteză maximă, față de 98 minute în 1995 și peste 3 ore în prezent.

Brașov – Apața

Stadiul fizic de doar 27% după trei ani și jumătate de contract este cauzat în principal de escaladarea prețurilor față de data ofertării, 2017, după care au fost pierduți trei ani în contestații. În februarie 2024 Ministerul Transporturilor a reușit în sfârșit indexarea la nivel de 2022. Creșterile de prețuri dintre 2017 și 2021 vor fi suportate de antreprenori din propriul buzunar, scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Efectele actualizării par să se observe și în teren: progres de 2% între februarie și martie, adică ritmul cerut de contractul semnat pe 48 de luni.

Rămâne de văzut dacă acest ritm va fi menținut, caz în care șantierul ar mai dura vreo 3 ani. Puțin probabil, dat fiind că banii europeni din CEF se termină în 2024, ceea ce expune proiectul la riscurile asociate finanțării doar din bugetul de stat. Este căutată altă finanțare europeană.

Pe tronsonul Brașov-Măieruș lucrează cei de la Euroconstruct. Există fir nou până la Bod (dublu până la Stupini). Deși terenul este plat, cursurile de apă impun reconstrucția mai multor poduri, ceea ce necesită variante provizorii de traseu cum e cea de la Ghimbășel.

Curbele trebuie corectate pentru 160 km/h la Feldioara unde Euroconstruct a început două variante de traseu, destul de timid deocamdată.

De la Măieruș preia ștafeta Aktor. Aici acordul de mediu a impus un viaduct de 1,7 km, cu dublă traversare a Oltului, pentru protejarea a 6 specii de păsări care cuibăresc lângă albie.

Viaductul este într-un stadiu incipient, dar Aktor a promis mari progrese în 2024, deși are voie să lucreze doar în perioada august-aprilie ca să nu deranjeze păsările. Șantierul este pustiu în zonă și avem o prezență slabă la Apața unde se va executa o stație nouă la 50 de metri est de linia veche.

Apața – Cața

Avansul fizic de doar 22% după trei ani și jumătate de contract este cauzat în principal de creșterea prețurilor față de data ofertării, 2017. În februarie 2024 Ministerul Transporturilor a reușit în sfârșit indexarea la anul 2022, spun cei de la API.

Tronsonul începe cu antreprenorul Arcada la ieșirea din stația Apața pe 4 fire. Două sunt pe traseul vechi pe la Augustin, iar celelalte se îndreaptă spre Racoș printr-un viaduct de 1,5 km (Ormeniș) urmat de un tunel cu dublă galerie de 7 km, cel mai lung din țară.

Tunelul executat de Aktor aduce marele progres al șantierului: startul primului TBM (Tunnel Boring Machine) în 5 martie. Săpătura este pe la 100 de metri, iar după ce va ajunge la 150 m va putea fi pornit și al doilea TBM.

Este așteptată o creștere a vitezei odată ce se ajunge la rocă mai dură. Greu de zis când/dacă va putea fi atinsă viteza maximă de 15 metri pe zi. Așadar, cu șase zile de lucru pe săptămână, durata minimă strict aferentă forării ar fi un an și jumătate.

Din păcate finanțarea europeană CEF expiră la sfârșitul lui 2024, deci este important să crească progresul în teren ca să fie absorbiți cât mai mulți bani. Vom vedea cât de intens va fi căutată o alternativă de finanțare pentru că CFR are și varianta traseului vechi, prin Augustin-Racoș-Rupea, care rămâne cu linie dublă.

Lotul continuă cu un pod peste Olt executat de Arcada, apoi Aktor va face noua stație Racoș cu intrare și ieșire pe patru fire. Urmează tunelurile de 5 km spre Homorod, unde se asamblează cele două TBM-uri. Cel puțin unul este așteptat să intre în deal în 2024, dar promisiuni cu „pornirea iminentă” am tot avut, deci rămânem rezervați.

La Homorod, compania Aktor face lucrări incipiente de aliniere a celor două fire care vor ieși din tunel cu traseul actual care vine de la Rupea. Continuarea cu 4 fire spre stația Cața nu este atacată deocamdată de Aktor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro