Ce spune Astra Trans Carpatic despre controversatele trenuri IC2 și despre călătoria fără loc rezervat
Operatorul feroviar Astra Trascarpatic este o companie paradoxală fiindcă nimeni altcineva nu a primit atât de multe laude pentru trenuri dar nicio altă companie nu le anulează atât de des. În ultmele săptămâni trenurile Astra au enervat pasagerii, unele trenuri au fost anulate, altele s-au oprit brusc și nu au mai pornit. Am trimis celor de la Astra câteva întrebări despre trenurile IC2 în special, iar în articol puteți citi răspunsurile companiei.
Astra Transcarpatic este compania fabricii de vagoane de la Arad și este cunoscută pentru trenurile galben-verzi și în septembrie 2018 a introdus și automotoarele IC2 aduse din Danamarca, unde au avut probleme. Astra are puține trenuri pe zi dacă raportăm la cerere, însă marea problemă este că numărul anulărilor este supărător de mare și în general compania anunță pe Facebook, cu doar o zi înainte.
Se știe că este cerere uriașă pentru bilete de tren vara către Brașov și către Litoral, CFR are vagoane puține, iar companiile private nu au foarte multe trenuri. În acest context mulți pasageri și-au luat din timp bilete la trenurile Astra, către mare sau către munte, sperând să călătorească mult mai civilizat.
Ei bine, în destule cazuri nu a fost așa. În august au fost două cazuri în care trenurile București – Constanța nu au mai pornit: o dată la Cernavodă și o dată la Ciulnița, iar pasagerii au postat furioși pe Facebook și au criticat compania pentru că îi lasă în drum.
Ce spune Astra despre aceste incidente? Au trenurile IC2 și probleme mecanice? ”Au fost două probleme, menționate de dumneavoastră, când trenurile au fost limitate la Cernavodă și Ciulnița. Problemele au apărut ca urmare a unor informații neclare transmise de calculatorul de bord al trenului, calculator care a blocat transmisia astfel încât trenul nu a mai putut fi pus în mișcare. Nu sunt probleme mecanice la trenuri”, spun cei de la Astra, în răspunsul trimis de directorul general Liviu Cristian Pescărașu.
Foto HotNews
O altă mare problemă este că din 10 august sunt anulate trenurile București – Brașov și retur, dar compania promite că se încearcă reluarea circulației în această săptămână. Anulate sunt și trenurile București – Titu.
Astra a achiziționat acum doi ani de la Căile Ferate Daneze DSB 15 automotoare fabricate de Ansaldo Breda și a adus câteva în țară, pentru teste. Au fost în centrul unui scandal, după ce într-un articol bine documentat se susținea că trenurile au mari probleme. Asociația Construim România a lansat și un apel către autoritățile implicate cerând să nu autorizeze pentru traficul cu călători automotoarele IC2. Patronul Astra a susținut însă că nu sunt probleme și că trenurile pot fi puse fără probleme în funcțiune.
Compania are acum trei automotoare în țară, dintre care două în circulație. Va mai aduce altele? ”Programul de livrare este în derulare, discutăm în prezent o asistență tehnică mai consistentă din partea reprezentanților DSB”, spun cei de la Astra.
Trenurile sunt compuse din două vagoane articulate, cu o lungime totală de 48 de metri și capacitatea de transport a fiecărei garnituri este de 113 pasageri.
Este clar că lucrurile nu merg chiar conform planului. Omul de afaceri Valer Blidar, care controlează atât compania feroviară cât și fabrica de material rulant Astra Vagoane Călători Arad, declara în septembrie 2018 că au fost investiți 20 de milioane de euro pentru a se dechide rute noi, în special regionale.
Sursa foto: Astra Trans Carpatic
Blidar promitea atunci, că până în aprilie 2019 vor fi puse în circulație toate celelalte 13 garnituri, urmând să fie deschise noi rute. Trenurile circulă pe o rută nouă, către litoral, dar o altă rută a fost închisă în martie: Timișoara – Baia Mare. Compania spunea atunci că trenurile sunt scoase din cauza gradului redus de ocupare și din cauza liniei cu deficiențe de întreținere.
În această vară au fost și încă sunt zile în care un om care merge la casă pentru a-și lua bilet undeva pe ruta Brașov – București – Constanța este informat că nu se mai dau bilete, nici măcar fără loc, la trenurile din acea zi. În acest context au apărut și pe Facebook discuții despre faptul că Astra nu vinde bilete fără loc rezervat, deși cerere există de la oamenii care, pur și simplu, nu au cu ce merge la destinație. Au apărut și informații cum că trenurile IC2 ar avea senzori care nu permit închiderea ușilor dacă sunt călători în picioare.
Cei de la Astra spun că nu mai vând bilete fără loc fiindcă s-au plâns călătorii.
”Nu este o limitare din partea senzorilor privind persoanele care călătoresc în picioare. Noi am încercat să limităm vânzarea de bilete fără loc din cauza reclamațiilor primite de la călătorii care au achiziționat bilete cu anticipație – cu loc, și care ne-au semnalat disconfortul creat de călătorii care merg în picioare”.
Astra a devenit cunoscută pentru vagoanele de dormit luxoase introduse în februarie 2017 între București și Arad, unele având și duș. Laudele au curs, iar Astra a devenit renumită pentru trenurile sale.
Însă și vara trecută și vara aceasta anulările au fost atât de dese încât mulți oameni care și-au jurat că nu vor mai călători cu CFR-ul au rămas extrem de dezamăgiți și spun că au de-a face cu o companie foarte neserioasă.