Ce trebuie sa fac dacă mi s-a întrerupt curentul electric / Cum se primesc compensațiile
Clienții care au probleme cu energia electrică pot primi compensații de la distribuitori. Mai exact, în funcție de zona în care fac parte aceștia, dacă sunt probleme de genul întreruperii curentului, trebuie să se adreseze Enel, Electrica, E.On sau CEZ. Compensațiile se vor vedea în facturile ce vor sosi, conform unui ordin recent al ANRE.
Lista compensațiilor în cazul întreruperii curentului electric
În cazul întreruperilor scurte, între 3 secunde și 3 minute, operatorii de distribuție sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim stabilit prin standard.
Astfel, pentru fiecare astfel de depășire operatorii de distribuție vor acorda compensații tuturor utilizatorilor afectați, astfel:
• înaltă tensiune: 300 lei peste 10 întreruperi pe an,
• medie tensiune: 10 lei peste 10 întreruperi pe săptămână,
• joasă tensiune: 5 lei peste 10 întreruperi pe săptămâna.
Ce trebuie sa fac dacă că mi s-a întrerupt curentul electric
În primul rând trebuie luat în considerare faptul că operatorul de distribuție este cel ce va acorda despăgubirile. I-am menționat pe cei 4 la începutul articolului.
Reclamațiile se pot face în format electronic, printr-un formular online de pe site-ul acestora, ori prin email sau prin telefon.
Distribuitorul va trebui să preia apelurile în:
• maximum 30 de secunde de la inițierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenția operatorului uman;
• maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opțiunea de a transfera apelul la un operator uman;
• maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.
*Deși numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menționate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancționată cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei
Cum se primesc compensațiile
Distribuitorul va transmite utilizatorului, direct sau prin intermediul furnizorului, odată cu prima factură de energie electrică emisă, o informare cu privire la:
• dreptul acestuia de a primi compensații pentru nerespectarea prevederilor din prezentul standard;
• prezentarea generală a situațiilor în care este obligat să acorde compensații, valorile compensațiilor, modul de solicitare/acordare, precum și termenul și modalitatea de plată ale acestora.
Chiar dacă se oferă compensație, asta nu înseamnă că nu poți solicita și primi despăgubiri de la distribuitor pentru daunele provocate de calitatea serviciului, respectiv continuitatea în alimentare cu energie electrică. Deci, în cazul unor echipamente stricate din cauza acestuia, va trebui să ceri despăgubiri.
În cazul unei probleme legate de calitatea tensiunii, va trebui făcută o reclamație către distribuitor privind calitatea curbei de tensiune primită. Operatorul de distribuție va efectua verificări în punctul de delimitare, va analiza și va informa utilizatorul cu privire la rezultatele analizei efectuate și la măsurile luate.
În cazul în care a constatat că reclamația a fost îndreptățită, se vor oferi compensații.
*IT – inalta tensiune, JT – joasa tensiune, MT – medie tensiune
Va fi redusă, începând cu anul 2022, abaterea pozitivă permisă a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal, conform ANRE. Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice și electronice care se alimentează la joasă tensiune, deținute de utilizatorii rețelei.
Pentru nerespectarea indicatorilor de performanță privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuție are obligația de a acorda utilizatorilor următoarele compensații:
• pentru persoane juridice: 270 RON la 110kV, respectiv 130 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare;
• pentru persoane fizice: 270 RON la 110kV, respectiv 70 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare.