Cehii se sfătuiesc cu francezii de la SNCF pentru trenul de mare viteză Praga – Dresda
Construcția liniei de mare viteză dintre Praga și Dresda nu va începe mai repede de șase ani, iar cel mai complicat segment este un tunel de 26 km la granița dintre Germania și Cehia. Compania cehă de infrastructură a semnat un parteneriat tehnic cu francezii de la SNCF Mobilités pentru standardele viitoarei linii. Între Praga și Dresda sunt 191 km și există șase trenuri/zi pe sens, durata călătoriei fiind de două ore și 11 minute. Dacă se va construi linia de mare viteză, timpul ar putea scădea la 52 de minute. Biletele costă între 20 și 37 de euro.
Compania cehă de infrastructură SŽDC spune că noua linie Praga – Dresda va avea 140 km, cu 50 km mai puțin decât actuala linie. În prezent, aproximativ 130 km sunt în Cehia și 60 km sunt în Germania, iar în noua linie raportul va fi 90:50 km.
Ruta actuală este sinuoasă, traversează zone muntoase și este și aproape de râul Elba, fiind predispusă la inundații. Noua rută va fi mult mai scurtă și datorită unui proiect complicat de infrastructură: un tunel de 26 km (numit Erzgebirge-Krušné Hory) care va avea 15 km în Germania și 11 km în Cehia. Va fi construit și un viaduct de 1 km lungime.
Cehii de la SŽDC au semnat un parteneriat cu francezii de la SNCF Mobilités pentru ca viitoarea linie să aibă standardele tehnice comune cu cele de trenurile TGV.
O primă secțiune a liniei va permite viteze de până la 350 km/h, în timp ce pe partea germană viteza maximă va fi de 230 km/h. Lucrările ar trebui să înceapă cel mai devreme în 2025 și să fie gata cel târziu în 2035.
Atât traficul de marfă, cât și cel de pasageri, au crescut puternic pe această rută și planul este ca măcar pe partea cehă traficul de marfă să rămână pe linia actuală și cel de pasageri să fie transferat pe linia mai rapidă.
Viteza maximă a trenurilor din Cehia este de 160 km/h, dar în medie trenurile sunt mai rapide decât la noi. Între Praga și Brno, cele mai mari două orașe ale țării, trenurile fac 2 ore și 39 minute pe 255 km. Între Ostrava și Praga sunt 358 km și cel mai rapid 2 ore și 56 de minute.
Cehia are în localitatea Velim un circuit feroviar de teste unde în 2008-09 Alstom a testat trenurile de mare viteză AGV.
Surse: International Railway Journal, SZDC