Cei care obțin venituri din chirii trebuie să depună o cerere la ANAF de la 1 ianuarie 2025
Codul fiscal s-a modificat recent (prin OUG 128/2024), astfel că pentru contractele de închiriere încheiate începând cu 1 ianuarie 2025, precum și pentru actele de modificare a acestora, în cazul în care bunul este deținut în comun, trebuie să se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care să îndeplinească obligația înregistrării contractului încheiat între părți.
În acest sens, ANAF a pregătit modelul cererii ce va trebui depusă de aceștia. Momentan este în varianta de proiect.
Astfel, contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia.
Conform proiectului de Ordin, cererea de înregistrare a contractelor de chirie se completează și se depune de către:
• persoanele fizice care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor și care au obligația înregistrării contractului la organul fiscal
• locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele și modalitățile stabilite în contract, sau în lipsa acestora, prin lege.
Cererea se depune, direct sau prin împuternicit, la registratura ANAF, prin poştă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
Aceasta se completează în două exemplare. Un exemplar al cererii, însoțită de copia contractului de locațiune, se depune la ANAF şi un exemplar se păstrează de contribuabil.