Cel mai ambițios producător auto chinez vrea să cucerească Europa, dar nu a decis cum va desfășura „asaltul”
BYD este o companie chineză care anul trecut a vândut peste trei milioane de mașini și a anunțat că va construi o mare uzină în Ungaria. BYD vrea să ajungă să vândă multe sute de mii de mașini pe an în UE, dar în 2023 a reușit să livreze doar 15.000. BYD are bani și ambiție, este prezentă în opt piețe europene mari, dar nu a decis ce „cale de atac” să apuce.
BYD este mare în China, dar micuță în Europa
BYD se numără, alături de Geely, MG, Great Wall și alte câteva nume, printre companiile chineze care vor să ajungă să aibă o pondere importantă pe piața auto europeană.
BYD a fost prezentată ca fiind „the Tesla killer”, fiindcă este o companie care a crescut atât de mult în China, încât singurul mod de a continua să aibă volume tot mai mari este să se lanseze rapid în multe piețe externe, mai ales în Europa.
BYD a intrat la final de 2021 pe piața din Norvegia, iar acum este prezentă în opt piețe mari, cu o gamă de cinci modele și cu prețuri cuprinse între 30.000 de euro și peste 70.000 euro. În ultimele zile s-a vorbit despre lansarea în Europa a unui SUV electric care să coste peste 100.000 de euro.
BYD a adus recent pe un singur vapor aproximativ 5.000 de mașini în porturi din Olanda și Germania, dar pe 2023 vânzările totale în UE nu au fost prea mari: cam 15.000 de unități, dintre care 80% au fost modelul Atto 3, care costă 38.000 de euro.
BYD vrea să vândă tot mai mult, are în plan să lanseze modele noi, dar nu a decis strategia. Nu s-a decis încă dacă vor fi lansate și sub-brand-uri, sau se va merge numai pe numele BYD. Față de alte mărci chineze, BYD a „marșat” doar pe electrice în Europa, dar va aduce și un plug-in hybrid și, în viitor, nu ne-am mira dacă vor ajunge în showroom-uri și modele pe benzină (dar nu multe).
Este clar că BYD trebuie să se concentreze și pe modele mai ieftine în Europa, iar un început este mașina denumită Dolphin care costă 30.000 de euro și are o autonomie de 250 km „pe hârtie”. Chiar și cu mai multe modele acceptabile la preț – și cu lansarea pe noi piețe – este clar că BYD nu are cum să crească accelerat în Europa și nu va atinge în 2024 sau la anul un total de 100.000 de mașini.
În China, grupul BYD are patru mărci, iar una dintre ele, denumită Denza, are mari șanse de a intra pe piața germană la final de 2024 sau în 2025.
Prețurile scad, dar apar noi bariere
Mărcile chineze au mașini la prețuri tot mai bune, dar statele europene încep să ia măsuri contra lor, ideea fiind că aceste mașini sunt construite în China, la costuri nerealist de mici, datorită unor subvenții consistente oferite de statul chinez furnizorilor și constructorilor auto.
Și marea majoritate a bateriilor pentru EV-uri sunt construite în China, mai mulți constructori vor deschide fabrici în Europa, dar China va rămâne, fără îndoială, numărul 1 la producția de baterii.
Chinezii au încă vânzări mici pe piața europeană și fiindcă mulți clienți din UE rămân loiali unor mărci auto europene și, când decid să-și ia mașină nouă, tind să aleagă acele mărci cu care sunt obișnuiți. Dar și când cumpără de la o marcă europeană se întâmplă să cumpere o mașină fabricată în China, exemplul cel mai cunoscut fiind Dacia Spring.
BYD a anunțat că va face o investiție mare într-o uzină auto în Ungaria, ceea ce înseamnă că va produce peste câțiva ani și în UE și deci va evita plata unor tarife vamale mari.
Problema este că un constructor auto chinez care construiește tot mai multe mașini în UE va avea costuri mai mari, în special cu salarizarea, astfel că marja de profit poate fi afectată în mod serios dacă producția în UE ajunge la o pondere consistentă.
Clienții europeni trebuie să și capete încredere în aceste mărci chineze de care o mulțime de oameni din UE aud pentru prima dată. Primele impresii sunt pozitive, mașinile chinezești arată bine, au multe tehnologii pe ele și prețurile sunt bune.
Nu doar de Geely (care deține Volvo), BYD, Great Wall și MG vom auzi la capitolul mașini chineze. Mai sunt alte mărci, prezente și în România, care speră să vândă bine: DFSK, Seres, BAIC, FAW – Bestune, JAC sau Brilliance
Se manifestă însă o reticență față de mărcile chineze, iar aici va conta mult atitudinea statelor UE față de aceste produse din China, multe state dorind să-și protejeze industria auto (și locurile de muncă) în fața „asaltului” chinez.
Cotația acțiunilor BYD a scăzut cu 16% în ultimul an, nu mai este prezentă o atitudine de super-optimism, dar nici nu s-a instalat pesimismul, fiindcă piața europeană a electricelor a trecut de două milioane de unități în 2023, nivel nemaivăzut.
Surse: Automotive News, Bloomberg, Fortune, New york Times