Cele mai socante filme din istoria cinemaului
Calugarite violate, un pedofil umanizat, canibalism, incest plus dementa la maximum. Acestea au fost materiile prime ale artei dintre cele 25 cele mai periculoase filme facute vreodata.
Site-ul premiere.com a rugat trei experti sa compileze o lista cu 25 cele mai „periculoase“ filme, acelea care inlocuiesc entertainmentul cu experiente cosmaresti si totusi relevante. Genul de pelicule care dau lovitura de gratie bunului-simt, sfideaza tabuurile, capata ratinguri ametitoare si repun in discutie placerea vizionarii unui film.
Concept pe care, cel mai adesea, il contrazic. Pe scurt, echivalentele cinematografice ale sporturilor extreme.
Eros, Thanatos si restul gastii
Primul pe lista este „Bonnie and Clyde“ (adica Warren Beatty si Faye Dunaway), iar socul pe care il obtii depinde integral de context, mai precis de aproximativa ora si jumatate care preceda masacrul final, condensat in 21 de secunde.
Nici combinatia pe muchie de cutit pe care regizorul Arthur Penn o incearca, anume intre farsa si crima pe banda rulanta, nu poate fi trecuta cu vederea.
Urmatorul lungmetraj isi revendica „Bonnie and Clyde“ drept predecesor, desi e cu totul alta mincare de peste: „Boys Don’t Cry“ reuseste sa jongleze si cu violenta, de la viol la crima, dar si cu identitatea sexuala si cautarea sinelui.
„In the Company of Men“, debutul cineastului Neil LaBute din 1997, reprezinta o sfidare sistematica a corectitudinii politice, asezonata cu o critica a capitalismului: doi corporatisti conspira sa seduca si sa batjocoreasca o colega surda.
Atentie, combinatia dintre cruzime si ritual de seductie nu se joaca in terenul „Legaturi periculoase“, ci in cel, mult mai sadic, al comediei, pe fondul unui dialog cit de pe fata se poate: „Crede-ma, o s-o facem sa ia somnifere intr-o saptamina“.
Jeremy Irons x 2
Regizorul David Cronenberg era o prezenta obligatorie pe aceasta lista, iar expertii de la premiere.com il includ cu pelicula, relativ accesibila, din 1988, „Dead Ringers“. Ce faci cu arhiutilizatul motiv al gemenilor? Il revitalizezi trecindu-l prin sex si obtii doi ginecologi gemeni, ambii jucati de Jeremy Irons.
Apoi ridici miza si-i pui sa se inamoreze de aceeasi femeie, adaugi droguri, niste instrumente care au „de Sade“ scris pe fiecare muchie si o operatie „ultima“. Senzational si cu subiect de tabloid, totusi filmul iti asigura fiori pentru cel putin o jumatate de ora.
„Eraserhead“ de David Lynch garanteaza insa, minimum, un cosmar postvizionare, daca e sa te gindesti numai la friptura de pui din care se scurge un lichid dubios sau la urletele incrucisarii dintre un bebelus si un ET grotesc.
Succesorul debutului lui Lynch e documentarul „Gimme Shelter“, axat pe o parte a turneului american Rolling Stones din 1969, filmat si montat in stilul „cinemaului direct“. Climaxul e concertul gratis de la Altamont, unde patru persoane au fost ucise, printre care un tinar injunghiat – crima a fost filmata „live“!