Sari direct la conținut

Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor functioneaza in cadrul SRI cel putin din anul 2007

HotNews.ro
Sigla SRI, Foto: SRI
Sigla SRI, Foto: SRI

Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor este de vreo doua zile pe buzele tuturor in contextul noului proiect de Ordonanta de Urgenta care va modifica momentan legea de organizare a SRI pentru a delimita fara echivoc supravegherea tehnica dispusa pe un mandat de siguranta nationala de interceptarile realizate de procurori. Ce este totusi acest Centru National de Interceptare a Comunicatiilor? Este o structura in cadrul SRI, functionala inca din anul 2007, potrivit raportului de activitate din acel an al Serviciului Roman de Informatii, scrie jurnalistul Adrian Vasilache, pe blogul sau.

O informatie pe care eu am vazut-o initial pe News.ro, preluata apoi si pe Profit.ro (alte canale media precum Stiripesurse.ro s-au hazardat sa spuna ca prin proiectul de OUG se va infiinta practic acest Centru National de Interceptare a Comunicatiilor) spune asa:

  • Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor (CNIC) a fost infiintat in 2008, prin hotarare CSAT, in structura Serviciului Roman de Informatii, ca autoritate nationala in domeniul interceptarii precum si a relationarii cu operatorii de telecomunicatii, menita sa serveasca toate institutiile si structurile departamentale care obtin aprobari judecatoresti de interceptare a comunicatiilor”.

Ei bine, am verificat toate rapoarte publice de activitate ale SRI din perioada 2005-2012 si aceasta informatie nu se verifica.

Iata ce se precizeaza in raportul de acitivitate pe anul 2008 al SRI cu privire la activitatea de interceptare:

  • „In calitate de autoritate  nationala  in  domeniul  interceptarii comunicatiilor, Serviciul Roman de Informatii a asigurat – prin intermediul Centrului  National  de  Interceptare  a Comunicatiilor  (C.N.I.C.) – punerea in aplicare, cu respectarea stricta a prevederilor legii, a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor emise in conditiile art.20-22 din Legea nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului sau in conditiile prevazute de art.91 (1-5) din Codul de procedura penala, pentru  toate structurile  din  Sistemul  National  de  Securitate  si pentru Ministerul Public.
  • In anul 2008, au fost transmise C.N.I.C. un  numar  de 15.170 acte de autorizare pentru beneficiarii din sistemul de securitate nationala.
  • Structura solicitarilor, pe institutii, a fost urmatoarea:
  • – 13.254 autorizari  au  avut  ca  beneficiar  alte institutii  din  sistemul  de aparare, ordine publica si siguranta nationala;
  • – 1.916 au avut ca beneficiar SRI (mandate initiale, prelungiri si completari).
  • Cresterea cu 16,23%, comparativ cu anul 2007, a numarului de mandate initiale obtinute  de SRI  a  fost  motivata  de  implicarea  sustinuta  a  Romaniei  in  lupta internationala impotriva  terorismului  si  proliferarea  actiunilor  gruparilor  de criminalitate organizata transfrontaliera.
  • Este, totodata, de mentionat, ca o pondere importanta a acestui tip de activitati a fost desfasurata  in  indeplinirea  responsabilitatilor  SRI  pe  linia  asigurarii  conditiilor  de securitate necesare pentru Summit – ului NATO de la Bucuresti.
  • Solicitarile de aprobare a mandatelor de interceptarea a comunicatiilor inaintate de Serviciu judecatorilor  desemnati au  fost  fundamentate  pe  necesitati  operative stringente, stabilite in baza evaluarii riguroase a informatiilor disponibile si riscurilor de securitate asociate materializarii activitatilor preconizate.
  • Prioritati pentru 2009:
  • SRI va continua sa implementeze masurile necesare pentru:
    – adaptarea capacitatilor tehnologice si procedurilor operationale ale Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor (C.N.I.C.) la necesitatile operative si de cooperare;
    – dezvoltarea capabilitatilor tehnice de culegere a informatiilor;
    – crearea unei infrastructuri informatice integrate, care sa furnizeze servicii IT&C in timp real si, astfel, sa asigure managementul electronic al fluxurilor interne de informatii”.

Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor este insa mentionatsi in raportul pe 2007 al SRI, astfel:

  • „In 2007, Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor a asigurat punerea in aplicare a 10.272 acte de autorizare (mandate,  autorizatii  si ordonante)  a  interceptarii comunicatiilor,  pentru  toate  institutiile  sistemului national  de  aparare,  ordine  publica  si siguranta  nationala,  precum  si  pentru Ministerul Public.
  • In  baza  acestora,  a  fost  autorizata  interceptarea comunicatiilor a 7.746 de persoane, respectiv 15.414 de posturi telefonice.
  • Dintre acestea, doar 1.603 acte de autorizare, reprezentand 15,61%, au avut ca beneficiar S.R.I.,in baza acestora fiind interceptate comunicatiile a 1.241 persoane, respectiv de la un numar de 4.805 de posturi.
  • Din totalul de 1.603 acte de autorizare, doar 573 sunt initiale (mandate, autorizatii si ordonante), restul fiind prelungiri si extinderi ale unor acte de autorizare existente.
  • In raport cu anul precedent, numarul de acte de autorizare emise pentru S.R.I. a  scazut  cu 26.14  procente, iar numarul  posturilor telefonice supuse procedurilor de interceptare a inregistrat o reducere cu 18,42 procente”.

Numele Centrul National de Interceptare a Comunicatiilor nu mai apare mentionat in rapoartele de activitate pe 2006 si 2005 ale SRI. Nu stiu daca nementionarea acestuia echivaleaza cu lipsa lui. Cert este insa ca in 2007, acest Centru National de Interceptare a Comunicatiilor exista.

Ceva s-a intamplat totusi si in anul 2008.Atunci a fost adoptata, in data de 25 martie, o „Hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii privind completarea, in regim de urgenta, a conditiilor tehnice de interceptare legala a comunicatiilor stabilite prin regimul de autorizare generala pentru furnizarea retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice”.

Acest lucru il spune oficial Autoritatea de reglementare in comunicatii – ANCOM (care pe vremea aceea se numea ANRCTI). Autoritatea a fost nevoita ca, in urma acestei Hotarari CSAT, sa adopte Decizia 258/2008 care impunea urmatoarele obligatii in seama operatorilor de comunicatii electronice din Romania:

  • „3.8.4. Furnizorul de retele sau de servicii de comunicatii electronice va pune la dispozitia autoritatii nationale in materia interceptarii comunicatiilor, desemnata potrivit reglementarilor legale in vigoare, serverele de management al interceptarii si consolele de administrare si operare pe care le detine in vederea asigurarii functiei de interceptare legala a comunicatiilor.
  • 3.8.5. Furnizorul de retele sau de servicii de comunicatii electronice are obligatia de a acorda sprijin tehnic autoritatii nationale in materia interceptarii comunicatiilor, in vederea realizarii atributiilor ce ii revin in domeniu, si va coopera cu aceasta autoritate pentru punerea in aplicare a criteriilor de securizare si auditare a sistemului national de interceptare a comunicatiilor, elaborate de aceasta.
  • 3.8.6. Furnizorul de retele sau de servicii de comunicatii electronice are obligatia de a lua toate masurile tehnice necesare in vederea punerii de indata in executare a autorizatiilor sau mandatelor de interceptare a comunicatiilor emise potrivit legii.”

Cine este autoritatea nationala in materia interceptarii comunicatiilor? SRI. Acest lucru este mentionat constant in toate rapoartele de activitate al Serviciului din 2005 pana in 2012. Si inca ceva: Decizia ANCOM este inca in vigoare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro