CFR SA spune că în șase luni a finalizat lucrările de reînnoire a infrastructurii pe 35 de km de cale ferată
CFR SA informează că, în primul semestru al acestui an, au fost finalizate lucrările de reînnoire a infrastructurii pe 35 de km de cale ferată, din ținta de 70 km de cale ferată, prevăzută în Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025. Ritmul nu este deloc bun, dacă ne gândim că avem o rețea de peste 10.000 km. CFR SA a publicat și lista locurilor unde se fac lucrări complexe.
Programul de reînnoire prevede să se ajungă la 550 km reînnoiți în anul 2025 și la 700 km în 2030. Estimările sunt că ar putea fi reînnoiți peste 4.000 km în acest deceniu, cu costuri totale de 2,65 miliarde euro. Costurile pentru cei 70 km din acest an sunt de 41 milioane euro.
CFR SA menționează că în ultimii 10 ani, în cadrul programelor de reînnoire a infrastructurii feroviare, pentru ridicarea restricțiilor de viteză, s-au executat lucrări, în medie, pe doar 10,5 km de cale ferată/an, ”ritm care atrăgea după sine accentuarea stării de degradare a rețelei feroviare naționale”.
În cadrul programului anual de reînnoire a infrastructurii și suprastructurii feroviare, derulat la nivelul celor 8 sucursale regionale de cale ferată, sunt operaționale 21 de șantiere, unde se execută lucrări pentru restabilirea performanțelor tehnice ale liniilor de cale ferată, prin creșterea vitezei de circulație și, implicit, a gradului de confort și de siguranță feroviară.
De asemenea, în prima parte a semestrului al doilea, odată cu finalizarea procedurilor de achiziție de lucrări și servicii feroviare aflate în derulare, estimăm demararea lucrărilor pe alte 13 șantiere, la nivelul întregii rețele, spun cei de la CFR SA.
În Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare pentru perioada 2021-2025, ținta aferentă primului an este reînnoirea infrastructrurii feroviare pe 70 km de cale ferată, urmând ca succesiv, prin creșterea alocațiilor bugetare, să se realizeze lucrări de reînnoire a infrastructrurii pe 650-700 km de cale ferată/an.
La ora actuală, lucrări complexe de infrastructură și suprastructură feroviară, incluse în programul anual de reînnoire, se desfășoară pe intervalele:
► Chitila – Săbăreni – Ciocănești, unde viteza de circulație a trenurilor de călători va crește de la 50 km/h la 120 km/h. Este vorba de 14 km de linia 901, între București și Titu unde cei 48 km sunt parcurși în 42 de minute de cele mai rapide trenuri
► Pârvu – Costești, unde viteza de circulație a trenurilor de călători va crește de la 30 km/h la 100 km/h
Este vorba despre 12 km tot pe linia 901, nu departe de Pitești. Între Pitești și Costești cele mai rapide trenuri fac 27 de minute pe 22 km.
► stația Olteni, unde viteza de circulație a trenurilor de călători va crește pe linia 2 de la 30 km/h la 120 km/h, și pe linia 3 de la 70 km/h la 120 km/h. Stația este pe magistrala 900 între Roșiori și Videle.
► Vălișoara – Caransebeș, unde viteza de circulație a trenurilor de călători va crește de la 70 km/h la 100 km/h. Vălișoara este la 15 km de Caransebeș și la 56 km de Băile Herculane.
► Deda – Reghin, unde viteza de circulație a trenurilor de călători va crește de la 50 km/h la 100 km/h. Între Deda și Reghin sunt 22 km, pe linia 405.
O altă secție de cale ferată importantă, pe care se estimează deschiderea șantierelor, odată cu finalizarea procedurii de achiziție publică, este secția CF Buzău – Buzău Sud – Cilibia – Făurei (firul II), unde viteza de circulație a trenurilor de călători, la finalizarea lucrărilor, va crește de la 30 km/h la 120 km/h, pe o lungime de 38,6 km.