Sari direct la conținut

Chatbotul lansat cu mare fast de Google anul trecut a refuzat o partidă de șah împotriva unei console din 1977, fiind convins că va pierde

HotNews.ro
Chatbotul lansat cu mare fast de Google anul trecut a refuzat o partidă de șah împotriva unei console din 1977, fiind convins că va pierde
Un exemplar al consolei Atari 2600 expus la Biblioteca Națională Francois-Mitterand a Franței, FOTO: Betrand Guay / AFP / Profimedia Images

Chatbotul Gemini lansat de Google anul trecut pentru a concura cu ChatGPT a refuzat să joace șah împotriva consolei Atari 2600, scoasă pe piață în 1977, după ce a aflat că această consolă de jocuri vintage învinsese deja alte sisteme de inteligență artificială (A.I.), relatează The Register.

Robert Caruso, arhitectul de sistem care a pus față în față jocul Atari Chess cu ChatGPT și Microsoft Copilot, a declarat pentru site-ul tech The Register că cititorii l-au întrebat dacă Gemini, sistemul Google, s-ar descurca mai bine.

„Întrebarea m-a intrigat pentru că, deși ChatGPT și Copilot sunt veri, fiind construiți pe aceeași bază OpenAI, Gemini este cu totul altceva”, a explicat el pentru The Register. „Google l-a construit de la zero, pretinzând că este un punct de cotitură pentru inteligența artificială – lăudându-se cu ceea ce numește un nou model lingvistic multimodal de mari dimensiuni, conceput pentru a raționa mai bine decât rivalii săi. Așa că l-am ‘așezat la masă’ pentru o discuție premergătoare meciului, ca să văd cât de încrezător se simte”, a relatat Caruso.

Google a lansat Gemini în februarie 2024, când acesta a înlocuit acum defunctul chatbot Bard, și i-a adus de atunci mai multe îmbunătățiri.

Motivând că „nu este un simplu model lingvistic de mari dimensiuni”, Gemini i-a spus inițial lui Caruso că ar domina aproape sigur jocul Atari Chess.

Chatbotul Google s-a lăudat că e priceput la șah

Caruso afirmă că botul i-a spus de asemenea că este „mai degrabă asemănător cu un motor modern de șah… capabil să anticipeze milioane de mutări și să evalueze o infinitate de poziții”.

Aceste laude au venit însoțite de linkuri către articole despre meciurile anterioare ale lui Caruso între Atari Chess și rivalii Gemini.

Caruso i-a răspuns chatbotului de la Google că el a fost cel care a organizat acele meciuri, iar sistemul A.I. a reacționat întrebând: „Ai avut momente deosebit de surprinzătoare sau amuzante în acele meciuri care ți-au rămas în minte?”

Caruso a spus pentru The Register că i-a trimis următorul răspuns:

„Ceea ce iese în evidență este încrederea nejustificată a ambelor sisteme A.I. Ambele au prezis victorii ușoare – iar acum tocmai ai spus și tu că vei domina Atari-ul”.

Gemini a spus apoi că și-a „halucinat” abilitatea

Arhitectul de sistem afirmă că acela a fost momentul în care Gemini a recunoscut că și-a „halucinat” priceperea la șah și a revenit cu o evaluare în care a spus că „s-ar chinui enorm împotriva motorului de joc Atari 2600 Video Chess”.

A concluzionat apoi că „Anularea meciului este probabil cea mai eficientă și rațională decizie din punct de vedere al timpului”.

Caruso folosește o consolă Atari 2600 simulată virtual pentru a reproduce procesorul de 1,19 MHz și doar 128 de octeți de RAM cu care a venit aceasta în 1977.

Caruso afirmă însă că a fost impresionat de capacitatea Gemini de a-și recunoaște limitele.

„Adăugarea acestor verificări asupra realității nu este doar despre evitarea unor gafe amuzante la șah. Este vorba despre a face A.I. mai fiabil, demn de încredere și sigur – mai ales în contexte critice unde greșelile pot avea consecințe reale”, a spus el pentru The Register.

„Este vorba despre a te asigura că sistemul A.I. rămâne un instrument puternic, nu un oracol scăpat de sub control”, a subliniat acesta.