Cheltuielile pentru promovarea exporturilor, suportate de stat
Executivul va modifica actualul mecanism de finantare a cheltuielilor aferente exporturilor, astfel incat agentii economici sa-si poata intensifica activitatile de promovare a propriilor produse si servicii pe pietele externe.
Potrivit unui proiect de ordonanta initiat de Ministerul Economiei si Comertului (MEC), majoritatea cheltuielilor privind sustinerea si promovarea exporturilor vor fi finantate integral de la bugetul de stat, iar o alta parte va fi cofinantata de stat in proportie de 50-65%.
Sumele vor fi asigurate, anual, din bugetele MEC, Ministerului Agriculturii, Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale pentru IMM si Cooperatie. Propunerile de utilizare a acestor fonduri „se vor stabili in sistem bipartit de catre ordonatorii principali de credite si patronatele de ramura, cu aprobarea Consiliului de Export”, se arata in documentul citat.
„Dupa aprobarea noilor facilitati, firmele romanesti vor avea un potential de export mai ridicat.”
Gratuitati pentru firmele exportatoare
Dupa intrarea in vigoare a noului act normativ, statul va cofinanta 50% din cheltuielile agentilor economici si 65% din cele ale IMM-urilor, „in vederea solutionarii problemelor de mediu, dotarii si acreditarii laboratoarelor, implementarii standardelor de responsabilitate sociala, pentru a putea face fata presiunilor concurentiale de pe pietele externe”.
Potrivit Programului de promovare a exportului, administrat de catre MEC, bugetul de stat va suporta 50% din cheltuielile de participare la targuri si expozitii internationale, respectiv transportul si cazarea pentru un participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor stabilite pentru institutiile publice.
Standul si transportul, asigurate de stat
Pe de alta parte, statul va suporta integral cheltuielile de transport si manipulare a exponatelor, mostrelor si materialelor publicitare, formalitatile vamale aferente acestora, depozitarea ambalajelor aferente exponatelor pe perioada desfasurarii actiunilor promotionale.
Totodata, cheltuielile de inchiriere, constructie si/sau amenajare a spatiului expozitional, transportul materialelor aferente, dar si „cheltuielile generale” facute de agentii economici pe perioada desfasurarii actiunilor promotionale vor fi suportate de la bugetul de stat.
In aceeasi categorie vor fi incluse si cheltuielile de reprezentare si protocol, cele de deplasare a persoanelor care organizeaza si coordoneaza actiunile – inclusiv a unui reprezentant al patronatului de ramura -, precum si cheltuielile pentru materialele publicitare cu caracter economic general si pentru mediatizarea prezentei romanesti la actiunile promotionale.
Nu in ultimul rand, din banii publici vor fi acoperite si „cheltuielile aferente comisionului prevazut in contractul incheiat cu societatea organizatoare a pavilioanelor nationale, standurilor specializate pe produse si mini-expozitiilor, precum si alte cheltuieli care se justifica a fi alocate pentru realizarea targurilor si expozitiilor internationale, cu aprobarea ordonatorilor de credite”,
se arata in proiect.
«Bonusuri» si pentru patronate
Tot la capitolul „gratuitati” se includ si cheltuielile privind transportul in interiorul tarilor de destinatie pentru persoanele care participa la actiunile de promovare a exporturilor, inclusiv a organizatorilor si reprezentantilor patronatului de ramura.
Din banii publici vor fi acoperite si cheltuielile pentru inchirierea spatiilor aferente intalnirilor de afaceri si pentru dotarile necesare (TV, video, retroproiector, computer s.a.), cheltuielile de reprezentare si protocol, a celor pentru elaborarea si transportul materialelor publicitare (cataloage, pliante, ecusoane) s.a.
Acelasi „tratament” va fi aplicat cheltuielilor aferente realizarii, pe baze concurentiale, a buletinelor informative privind oferta de export si distribuirea acestora in strainatate si la ambasadele straine din Romania.
Reclama pe banii contribuabililor
Proiectul da „o gura de oxigen” nesperata si pentru firmele de publicitate, intrucat statul va prelua, integral, toate cheltuielile privind „realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general, pe produse si grupe de produse, pe piete de interes pentru exportul romanesc, pe baze concurentiale”.
Jumatate din costurile IMM-urilor, acoperite
Proiectul de act normativ mai prevede ca bugetul de stat va suporta jumatate din costul cheltuielilor de organizare si functionare a reprezentantelor comerciale romanesti, realizate prin parteneriat public-privat pe pietele de interes strategic, dar si cele aferente realizarii de studii de piata si pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, pe baze concurentiale.
Nu in ultimul rand, actul normativ stipuleaza ca Ministerul Agriculturii va acoperi in proportie de 50% pana la 65% cheltuielile IMM-urilor care implementeaza si certifica sisteme de management al calitatii sau al mediului, cele de dotare si/sau amenajare a laboratoarelor de testare si etalonare, acreditarea acestora, precum si sumele cheltuite pentru inregistrarea si protejarea pe piata externa
a marcilor, brevetelor de inventie, a desenelor si modelelor industriale romanesti.
Marilena Dan, Stefan Etves