Sari direct la conținut

China vrea să construiască spre Hong Kong o linie de tren Maglev care să permită viteze de până la 600 km/h

HotNews.ro
Tren Maglev in China, Foto: Danflcreativo, Dreamstime.com
Tren Maglev in China, Foto: Danflcreativo, Dreamstime.com

​China plănuiește să construiască o linie de tren cu sustentație magnetică între orașele Guangzhou (Canton) și Hong Kong, iar vitezele maxime ar putea fi de 600 km/h. Între cele două orașe sunt 142 km și deja există trenuri de mare viteză ce străbat distanța în 53 de minute, dar noile trenuri Maglev ar reduce timpul la 20 de minute, scrie Bloomberg.

Trenurile ar rula via Shenzen care se află la 40 km de Hong Kong și 102 km de Canton. Planul face parte dintr-o strategie chineză de dezvoltare pe următorii 15 ani a regiunii denumită ”Greater Bay Area” care include și orașele Hong Kong și Macao. China a luat o serie de măsuri care să limiteze independența orașului Hong Kong, iar când primul tren de mare viteză a ajuns acolo, momentul a fost considerat simbolic, dar și controversat.

China lucrează de câțiva ani la un concept de tren Maglev care să atingă 600 km/h și la proiect participă Southwest Jiaotong University, China Railway Group și CRRC Corporation, compania care produce trenurile chineze de mare viteză.

În prezent, cel mai rapid tren din lume atinge 431 km/h însă rulează doar câteva minute cu peste 400 km/h, fiind vorba de un tren Maglev, la Shanghai. Aceste trenuri nu au contact direct cu șina, forțele de frecare fiind reduse, putând fi atinse viteze uluitoare. Trenurile avansează datorită unor câmpuri magnetice puternice, dar costurile de implementare sunt foarte mari. Trenurile „levitează” la câțiva centimetri de sol. Costurile de construcție ating câteva zeci de milioane de dolari/km și chiar pot trece de 100 milioane/km, sume enorme la care foarte puține țări s-ar „înhăma”.

Cel mai rapid tren Maglev de test a atins 603 km/h în zona Yamanashi din Japonia, în 2015 și tot niponii au un proiect uriaș de Maglev despre care puteți citi mai jos.

Acum sunt în lume șase sisteme Maglev funcționale, dintre care trei în China, două în Coreea de Sud și unul în Japonia. Niciun sistem în afară de cel din Shanghai nu permite viteze de 100 km/h. În anii 80 cei mai optimiști spuneau că în 30 de ani vor fi mii de km de linii pe care vor rula trenurile pe pernă de aer, însă tehnologia s-a dovedit foarte scumpă și greutățile ce trebuie depășite sunt mari.

La Shanghai circulă cel mai rapid tren din lume, un tren pe perne de aer ce atinge 431 km/h și face sub 8 minute din oraș, până la aeroportul Pudong (31 km). Este mai rapid decât o mașină de Formula 1 și are accelerația unui avion la decolare, fiindcă ajunge la 300 km/h în puțin peste două minute. În teste a atins 501 km/h.

Trenurile de la Shanghai au fost construite de Transrapid International, un consorțiu ce includea giganții germani ThyssenKrupp și Siemens.

Trenurile circulă din 31 decembrie 2002, sunt 3-4 pe oră, iar un bilet costă echivalentul a 7 euro. Costurile de construcție au fost de 1,3 miliarde dolari, ceea ce înseamnă peste 40 milioane dolari/km. Linia a acumulat pierderi mari în special din cauza costurilor mari de întreținere, dar modul în care a fost construită este studiat atent de toți cei care intenționează în anii următori să dezvolte linii maglev.

Iar probleme tehnice au fost multe, de la solul instabil din unele zone, până la nevoia de a știi că trenurile ce vin din sensuri opuse și trec unul pe lângă altul la viteze de peste 400 km/h nu vor devia de la traseu, ceea ce ar însemna o tragedie. Toate obstacolele tehnice au fost depășite cu succes.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro