Chinurile facerii pentru Centurile Capitalei. Unde se lucrează, unde sunt blocaje, când vor fi gata giratoriile suspendate de pe centură și când se vor termina primele loturi din autostrada A0
Pe actuala șosea de centură a Capitalei se lucrează în prezent pe cinci pasaje, din care patru vor fi giratorii suspendate, dar și la lărgirea la câte două benzi pe sens pe circa 18 km, însă lucrurile nu merg perfect peste tot și unele lucrări stagnează mai mult ca altele.
În paralel, s-a deschis primul șantier al autostrăzii de centură A0, însă doar pe 1,7 km din 16 cât are întreg lotul. Pe rostul loturilor încă nu sunt gata proiectele tehnice. Cu toate întârzierile, autoritățile de la drumuri promit însă autorizații de construire și șantiere deschise pe toate loturile în lunile ce urmează.
VIDEOREPORTAJ – Chinurile facerii pentru centurile Capitalei
–
FOTO – DNCB și A0 Sud – proiectele la zi (click pentru mărire în tab nou)
–
Pasaj suprateran DNCB peste DN1A la Mogoșoaia
Lungime: 800 m
Cost: 6,8 mil. Euro
Constructor: Strabag SRL
Contract semnat în: octombrie 2018 (licitația lansată din iunie 2017)
Termen de finalizare: 24 de luni (de la începerea construcției)
Lucrări începute: aprilie 2020.
Finalizare posibilă (n.r.) : aprilie 2022
Stadiu la zi: 7%
Situația la zi: Constructorul lucrează la finalizarea culeei și pilelor pasajului dinspre partea de vest și în giratoriu. În același timp lucrează la benzile laterale actualei șosele care urmează să preia traficul pentru a putea permite construirea pilelor și culeei pasajului dinspre partea de est.
CNAIR și constructorul anunță că în perioada imediat următoare vor exista restricții majore care vor bulversa traficul pe sectorul respectiv al DNCB. Mai exact, traficul se va muta pe o singura bandă pe sensul DN1-DN7 pentru o perioadă, ca mai apoi să se mute pe două benzi mai înguste (a câte 3 metri) – aceste restricții urmând a fi impuse cel puțin până în primăvara 2021.
Sectorul DN2 – A2
Extinderea la patru benzi a celor 11,5 km, realizarea unui pasaj rutier cu giratoriu suspendat la Cernica, dublarea a două pasaje existente peste calea ferată și amenajarea a altor trei intersecții: cu DN2, cu A2 și cu DN3 în zona Pantelimon.
Lungime: 11,5 km
Cost: 49 mil. euro
Constructor: Tirrena Scavi
Contract semnat în: martie 2020 (doar pentru execuție, proiectul tehnic fiind realizat anterior)
Termen de finalizare: 15 de luni (de la începerea construcției)
Lucrări începute: mai 2020.
Finalizare posibilă(n.r.): Q1 2022
Stadiu la zi: 2% (doar la pasajul Cernica)
Situația la zi: Constructorul a început timid doar lucrările la pasajul tip giratoriu suspendat de la Cernica, precum și o porțiune de defrișări spre DN2. În rest, antreprenorul a trebuit să realizeze n proiect de relocare a unor utilități ce nu se regăseau în proiectul inițial scos la licitație de către CNAIR. Din acest motiv, antreprenorul susține că nu a mai deschis un alt front de lucru și că în octombrie, după finalizarea procedurilor de relocare a utilităților, va ataca și alte zone.
Giratoriu suspendat DNCB-Șos. Olteniței + lărgire la 4 benzi a centurii
Lungime: giratoriul + 3,7 km
Cost: 35,5 mil euro
Constructor: ITINERA SPA
Contract semnat: iulie 2019 (licitație începută în mai 2017)
Termen de finalizare: 6 luni pentru proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor
Lucrări începute în: august 2020
Finalizare posibilă (n.r.): Q3 2022
Stadiu la zi: 0%
Situația la zi: Constructorul a intrat în șantier în urmă cu trei săptămâni și abia încă își pune la punct organizarea de șantier. În paralel desfășoară prospecțiuni pentru relocarea utilităților.
Giratoriu suspendat DNCB-Șos. Berceni + lărgire la 4 benzi a centurii
Lungime: giratoriul + 2,5 km
Cost: 30,5 mil euro
Constructor: Asocierea Trameco SA (Selina) – Vahostav SK AS – Construcții Erbașu SA – Grafic Tends SRL
Contract semnat: martie 2019
Termen de finalizare: 30 luni (6 luni proiectare și 24 luni execuție)
Lucrări începute în: august 2020
Finalizare posibilă (n.r.): Q2 2022
Stadiu la zi: 6-7%
Situația la zi: Constructorul a intrat în forță în teren, deși a început oficial lucrările de doar trei săptămâni, și lucrează pe toate bretelele viitorului pasaj și zonele de lărgire a actualei centuri.
Autostrada de centură A0 Sud – Lotul 2
Lungime: 16,3 km
Cost: 162 mil. Euro
Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Contract semnat: martie 2019 (licitație începută în 2017)
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni execuția lucrărilor
Lucrări începute: august 2020 doar pe 1,7 km
Finalizare posibilă (n.r.): Q2-Q3 2023
Stadiu la zi: 10% pe cei 1,7 km
Situația la zi: Constructorul turc a primit autorizația de construire pe cei 1,7 km mai repede decât prevedea termenul final pentru întreg proiectul tehnic pe Lotul 2, susțin reprezentanții CNAIR, pentru a le oferi ocazia să-și organizeze din timp șantierul.
Totuși, CNAIR recunoaște că pentru restul tronsonului 2 abia acum au fost consemnate sumele pentru exproprieri și abia după alte 30 de zile (mijlocul lunii octombrie, cel mai probabil) CNAIR va putea elibera autorizația de construire pentru întreg lotul. Reprezentanții companiei din Turcia susțin că-și propun să finalizeze proiectul în 28 de luni față de cele 30 din contract, ba chiar 26 de luni dacă vremea din timpul sezonului rece ține cu ei.
Autostrada de centură A0 Sud – Lotul 1
Lungime: 17 km
Cost: 177 mil. Euro
Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Contract semnat: august 2019 (licitație începută în 2017)
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni execuția lucrărilor
Finalizare posibilă (n.r.): Q4 2023
Stadiu la zi: Se așteaptă aprobarea Proiectului Tehnic
Situația la zi: Proiectul Tehnic tocmai a fost depus la CNAIR și a intrat în discuții în CTE. Șantierul ar putea fi deschis în acest an, susțin reprezentanții CNAIR. Pe parcursul realizării proiectului tehnic au existat mai multe discuții despre unele modificări precum realizarea unui pod mult mai înalt peste Dâmbovița pentru a permite ca râul să fie navigabil, dar și reconfigurarea intersecției cu A2. Între timp modificarea podului peste Dâmbovița a căzut și s-a bătut în cuie varianta de pod din cadrul SF-ului, în timp ce intersecția cu A2 a fost ușor modificată.
Autostrada de centură A0 Sud – Lotul 3
Lungime: 17,9 km
Cost: 180 mil. Euro
Constructor: Asocierea Aktor – Euroconstruct Trading
Contract semnat: aprilie 2019 (licitație începută în 2027)
Termen de finalizare: 12 luni proiectare și 30 de luni execuția lucrărilor
Finalizare posibilă (n.r.): ?
Stadiu la zi: Se așteaptă depunerea și aprobarea Proiectului Tehnic
Situația la zi: Proiectanții constructorului Aktor nu au reușit să obțină aprobarea CNAIR pe declarația de proiectare, deși termenul final a fost mai 2020 și s-au făcut numeroase revizii. CNAIR așteaptă în continuare îndeplinirea acestui pas și ulterior aprobarea Proiectului Tehnic. Dintre cele trei loturi din A0 Sud acesta este cel care a rămas cel mai mult în urmă.
Pasajul Domnești – Giratoriu suspendat
Lungime: 536 m
Cost: 91,5 mil lei
Constructor: STRACO GRUP SRL – SC COMNORD SRL – SPECIALIST CONSULTING SRL
Contract semnat: 2017
Termen de finalizare: 24 de luni (proiectare și execuție)
Finalizare posibilă (n.r.): Q4 2021
Stadiu la zi: 16,8%
Situația la zi: Lucrările la pasajul Domnești au fost reluate în prezent și se lucrează în ritm alert pe mare parte din șantier. Primele lucrări au început în 2018 în baza unei autorizații de construire parțiale (pilele ridicate ce apar în videoreportaj), dar restul proiectului s-a blocat din mai multe motive: proiectul tehnic a trebuit complet refăcut față de ce s-a scos la licitație pentru că Primăria Capitalei a cerut lărgirea zonei pasajului pentru a fi amplasat o linie de întoarcere a tramvaiului; utilitățile au fost relocate cu foarte mare dificultate; expropierile inițiale și cele suplimentare (ca urmare a modificării proiectului) au fost realizate cu mare întârziere; constructorul a intrat în insolvență.
Între timp, în ultimele luni progresul pe șantier a devenit vizibil, constructorul estimând că a realizat în ultimele două luni mai mult decât în ultimii doi ani.
Se lucrează la realizarea noii porțiuni carosabile a Șoselei de Centură (2×2) care va urma să treacă pe sub pasajul suspendat. În perioada următoare traficul din zona intersecției Domnești va fi deviat pe „noua” Centură cu patru benzi, iar pe vechea centură se va începe lucrul pentru realizarea bretelei pasajului, dar și la ridicarea pilelor pentru pasaj pe partea dinspre București.
Constructorul speră ca până în decembrie să aibă tablierul și toate structurile gata ridicate.