Sari direct la conținut

​CIFRE IN PREMIERA: Ce acoperire au si cat de folosite sunt retelele de internet ale Telekom, RCS&RDS si UPC in mediul rural si urban din Romania

HotNews.ro
Furnizorii de internet cei mai folositi pe regiuni geografice, Foto: ANCOM
Furnizorii de internet cei mai folositi pe regiuni geografice, Foto: ANCOM

Reteaua Telekom Romania Communications (fostul Romtelecom) acoperea peste 91% din populatia Romaniei la sfarsitul anului trecut, in timp ce RCS & RDS acoperea 62% din totalul populatiei, iar UPC Romania un procent de 48%, arata date furnizate in premiera joi de autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM). In timp ce, in mediul urban, RCS & RDS detinea o cota de piata mult mai mare fata de Telekom Romania si UPC, operatorul fost monopolist este lider de piata in mediul rural. Din punct de vedere al numarului de conexiuni de internet efectiv comercializate la nivel de regiuni geografice, RCS&RDS este principalul furnizor in sase dintre regiuni si pe locul doi intr-o singura regiune, Telekom este pe primul loc in doua regiuni, in timp ce UPC este pe locul doi intr-o singura regiune.

  • Gradul de acoperire a retelelor furnizorilor principali de servicii de acces la internet in banda larga la puncte fixe la nivel national: Rural vs. Urban

Gradul de acoperire al retelelor Telekom, RCS&RDS si UPC

Gradul de acoperire al retelelor Telekom, RCS&RDS si UPC

Foto: ANCOM

Conform datelor publicate joi de ANCOM, Telekom Romania Communications (impreuna cu Nextgen Communications – n.a firma de cablu a Telekom) detine reteaua cu cea mai mare acoperire, fiind prezenta in cea mai mare parte a Romaniei, in timp ce RCS & RDS si UPC Romania se concentreaza pe zonele urbane.

La sfarsitul anului 2014, Telekom Romania Communications acoperea peste 91% din populatia Romaniei, in timp ce RCS & RDS acoperea 62% din totalul populatiei, iar UPC Romania un procent de 48%.

De asemenea, datele de piata arata ca societatea Telekom Romania Communications furniza servicii in toate localitatile urbane, in timp ce RCS & RDS acoperea localitati care reprezentau 98% din populatia urbana, iar UPC Romania isi desfasura activitatea in localitati care insumau 88% din populatia urbana.

  • Telekom este lider de piata in mediul rural. RCS&RDS este lider in mediul urban

Telekom Romania Communications este furnizor operational in cele mai multe localitati rurale, acoperind 83% din populatia din mediul rural in anul 2014, fata de 42% in anul 2008.

RCS & RDS acoperea aproape 25% din populatia aferenta mediului rural in 2014, comparativ cu 7% in 2008, in timp ce UPC Romania furniza servicii de acces in banda larga pentru 7% din populatia din mediul rural in 2014, in 2008 furnizand servicii pentru doar 0,003% din populatia din mediul rural. Asadar, fata de situatia din 2008, toti furnizorii principali si-au extins aria de furnizare a serviciilor, inclusiv in mediul rural.

Cotele de piata ale principalilor operatori difera considerabil in zonele urbane fata de cele rurale. In timp ce, in mediul urban, RCS & RDS detinea o cota de piata mult mai mare fata de Telekom Romania Communications si UPC Romania, operatorul fost monopolist este lider de piata in mediul rural.

  • Telekom Romania nu mai detine putere semnificativa pe piata serviciilor de acces la elemente de infrastructura

Cifrele prezentate joi de catre ANCOM vin in contextul in care autoritatea propune, in baza unei analize de piata, retragerea obligatiilor impuse anterior in sarcina Telekom Romania Communications (n.a fostul Romtelecom), deoarece acest operator fost monopolist nu mai detine putere semnificativa pe piata serviciilor de acces la elemente de infrastructura.

Analiza precedenta, realizata in anul 2010 la nivelul pietei relevante corespunzatoare serviciilor de acces la elemente de infrastructura, care cuprinde serviciile de acces, total sau partajat, la bucla sau subbucla locala din cupru, a aratat ca Romtelecom S.A. (in prezent, Telekom Romania Communications S.A.) avea putere semnificativa pe aceasta piata. Astfel, pentru a asigura si stimula concurenta pe segmentul serviciilor de acces la internet in banda larga la puncte fixe, operatorul a primit in 2010 o serie de obligatii specifice.

Analiza actuala la nivelul pietei cu amanuntul a serviciilor de acces la internet in banda larga la puncte fixe nu a evidentiat existenta unor probleme concurentiale care sa justifice mentinerea sau impunerea unor reglementari suplimentare, la nivelul pietelor de gros sau a pietelor cu amanuntul.

Ancom subliniaza ca „piata nu este stabila, ci inregistreaza o fluctuatie a cotelor de piata in timp si cresteri semnificative pentru fiecare dintre operatorii importanti, Romania fiind caracterizata prin cel mai ridicat grad de concurenta la nivel de infrastructuri, comparativ cu situatia din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu un numar de peste 750 furnizori de servicii de acces la internet in banda larga la puncte fixe in anul 2014.

De asemenea, pe piata exista un grad inalt de inovare si diferentiere a produselor evidentiate printr-o gama larga de produse, diverse viteze de transmisie, oferte variate de pret, la un nivel competitiv. De exemplu, tarifele pentru conexiunile de acces la internet in banda larga la puncte fixe, in special pentru cele cu viteze de transmisie de cel putin 30 Mbps, sunt printre cele mai scazute din Uniunea Europeana.

In acest context, trebuie mentionat ca rata de penetrare a conexiunilor de acces la internet in banda larga la puncte fixe relativ scazuta este cauzata de factori exogeni (precum gradul redus de penetrare a calculatoarelor personale, respectiv a terminalelor care permit accesul la internet de acasa, la nivel de populatie, gradul redus de alfabetizare informationala, precum si nivelul scazut al venitului mediu pe cap de locuitor, in special in mediul rural) si nu de lipsa de concurenta pe piata.

ANCOM propune astfel ca obligatiile de transparenta, nediscriminare, acordare a accesului, precum si de control al tarifelor si de evidenta contabila separata, impuse societatii Telekom Romania Communications S.A. in ceea ce priveste serviciile de acces la bucla locala, sa fie retrase de la data intrarii in vigoare a deciziei. Cu caracter tranzitoriu, pentru contractele in derulare, aceste obligatii se vor mentine timp de un an de la data intrarii in vigoare a masurilor actuale supuse consultarii publice, in timp ce obligatia privind evidenta contabila separata va fi retrasa incepand cu situatiile financiare aferente anului 2015.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro