Cine va aprinde lumina în BNR: Contract de peste 11 milioane de lei
Banca Națională a României (BNR) a semnat în această lună cu Hidroelectrica pentru furnizarea de energie electrică în imobilele sale. Contractul, cu o valoare de peste 11,1 milioane de lei a fost atribuit prin negociere, după ce în alte 3 proceduri de atribuire lansate anterior, BNR nu a primit nicio ofertă.
Contractul atribuit Hidroelectrica a fost semnat de BNR în data de 6 ianuarie 2023 și, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, vizează:
- „asigurarea continuității alimentării cu energie electrică a imobilelor BNR, situate în Bucureşti str. Doamnei nr. 2, Doamnei nr. 8, Lipscani nr. 16, Lipscani nr. 25, str. Negru Vodă nr. 3, str. Negru Vodă nr. 4-6 şi Dr. Staicovici nr. 42 – 48 CPPAS, str. Aluniș nr. 37-39 Cartier Cumpătu, jud. Prahova – U.P.P.A.S Sinaia, str. Lăcrămioarelor nr. 88, Snagov, jud. Ilfov – Vila Snagov, UPPAS Păltiniș, str. Principală Vila nr. 4, jud. Sibiu, cât şi pentru toate structurile teritoriale, sucursale şi agenţii”.
Cum explică BNR de ce a atribuit contractul prin negociere și nu prin licitație
Banca Națională explică în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) motivul pentru care a atribuit către Hidroelectrica prin negociere acest contract:
„Potrivit art. 104 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, “Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice/acordurilor-cadru de lucrări, de produse sau de servicii într-unul din următoarele cazuri:
- a) dacă în cadrul unei proceduri de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă ori procedură simplificată organizate pentru achiziţia produselor, serviciilor sau lucrărilor respective nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau au fost depuse numai oferte/solicitări de participare neadecvate, cu condiţia să nu se modifice în mod substanţial condiţiile iniţiale ale achiziţiei şi, la solicitarea Comisiei Europene, să fie transmis acesteia un raport.
- Având în vedere faptul că Banca Națională a României a derulat o procedură de licitație deschisă, iar în urma derulării procedurii de atribuire prin intermediul SEAP nu a fost depusă nicio ofertă, procedura aleasă pentru atribuirea contractului conform prevederilor legale anterior redate este negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
- Precizăm că anterior procedurii de licitație deschisă au mai fost derulate două proceduri de atribuire a contractului prin intermediul Bursei Române de Mărfuri, dar în cadrul acestora nu a fost depusă nicio ofertă.
Banca Națională a României a inițiat din timp procedura de atribuire a contractului și a avut în vedere introducerea unor mecanisme de ajustare a prețurilor care să faciliteze ofertanților derularea contractului în bune condiții.
De asemenea, estimarea valorii contractului a avut în vedere prețuri actualizate prin indexarea prețului pe MWh la valoarea actuală de pe piața liberă. Chiar și în aceste condiții nu a existat un interes din partea operatorilor economici.”, subliniază BNR.
Hidroelectrica, copleșită de numărul mare al clienților mutați de la alți furnizori
Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, cu cele mai mici prețuri la energia electrică, a fost copleșită de numărul mare al celor care s-au mutat de la alți furnizori de energie, neputând gestiona volumul uriaș de clienți, ceea ce a blocat sistemul de emitere a facturilor.
Nu doar persoane fizice, ci și instituții publice (inclusiv Guvernul) își iau energia electrică de la Hidroelectrica și au consemnat întârzieri la plata facturilor.
7 companii amendate cu 380.000 de lei pentru întârzierea facturilor la energie
În luna noiembrie 2022, 7 companii, printre care și Hidroelectrica, au fost amendate cu 380.000 de lei de către ANRE pentru întârzierea facturilor la energie, astfel:
- Electrica Furnizare – 120.000 lei
- Hidroelectrica – 70.000 lei
- CEZ Vânzare – 60.000 lei
- E.ON Energie România – 50.000 lei
- Enel Energie – 50.000 lei
- Enel Energie Muntenia – 30.000 lei
Luna aceasta, Hidroelectrica a anunțat că va trimite clienților săi facturile la începutul lunii februarie. Aceasta după ce românii care au contracte de furnizare a energiei la Hidroelectrica nu au mai primit facturi din luna octombrie pentru consumul din iunie.
Dacă suma de plată va fi prea mare, oamenii vor putea să achite factura și în rate, dar trebuie să depună o cerere, conform companiei. Solicitarea poate fi trimisă la adresa de mail esalonari@hidroelectrica.ro sau depusă la sediile Hidroelectrica.
Plata va putea fi eșalonată în cel mult 6 rate lunare de valori egale, iar în perioada eșalonării trebuie achitate facturile curente, împreună cu ratele eșalonate.
Formularul tip pentru cererea de eșalonare a clientilor casnici este disponibil aici, iar formularul tip pentru cererea de eșalonare a clientilor non-casnici este disponibil aici.