Sari direct la conținut

Ciolacu, despre prelungirea plafonării prețurilor RCA: O măsură necesară pentru a împiedica apariția unor dezechilibre în piață

HotNews.ro
Trafic intens pe drumurile nationale, Foto: AGERPRES
Trafic intens pe drumurile nationale, Foto: AGERPRES

Premierul Marcel Ciolacu a salutat vineri propunerea Autorității de Supraveghere Financiară de a prelungi plafonarea tarifelor RCA până la 30 septembrie 2024. „Este o măsură necesară pentru a împiedica apariția unor dezechilibre în piață”, a spus acesta. Măsura nu va fi aprobată însă vineri de Executiv, pe agendă fiind un alt act care vizează modernizarea pieței de capital.

„Mă bucur că Autoritatea de Supraveghere Financiară propune oficial prelungirea plafonării tarifelor RCA până la 30 septembrie 2024. Este o măsură necesară pentru a împiedica apariția unor dezechilibre în piață. Tot ASF ne propune azi o ordonanță de urgență pentru modernizarea pieței de capital din România. Este un act agreat de conducerea ASF cu întreaga industrie și o mare noutate este că IMM-urile vor avea, în premieră, posibilitatea de a se finanța prin intermediul pieței de capital”, a declarat vineri Marcel Ciolacu.

Prețurile RCA vor rămâne plafonate pentru încă 3 luni, până la data de 30 septembrie 2024, potrivit unui proiect al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), anunțat miercuri de Ministerul de Finanțe. HotNews.ro a anunțat în premieră această decizie luată la nivelul ASF. Măsura este motivată de un dezechilibru dintre cerere și ofertă în piața RCA, care ar putea duce la creșterea prețurilor dacă s-ar renunța la înghețarea prețurilor după data de 30 iunie.

Actul normativ va stabili:

  • tarifele de primă maxime,
  • contractele asupra cărora se aplică,
  • comisioanele de distribuție aferente contractelor, clasa bonus/malus ce se aplică, implicațiile BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România),
  • despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau dintr-o clasă inferioară,
  • perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile,
  • contravențiile și sancțiunile aplicabile.

Tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% și sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși costul mediu practicat de reprezentanțele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto și se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile prevăzute mai sus este de 30 de zile, fie de la data eliberării autorizației de reparație de către unitățile Poliției Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA. Termenul poate fi prelungit numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situații justificate, probate cu documente.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară și se încadrează în situația de daună totală economică, despăgubirile de mai sus acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor și data înaintării ofertei de despăgubire, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr.132/2017, cu modificările și completările ulterioare. În acest caz, valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.

În prezent, în piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați și există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăți de asigurare, ceea ce arată un grad scăzut de concurență.

De asemenea, la data de 31 decembrie 2023, din numărul total de vehicule din parcul național auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule. Cazurile prelucrate, încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat în perioada 1.01.2024 – 2.06.2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

O astfel de situație denotă existența unui dezechilibru între cerere și ofertă și are potențialul de a genera consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 30 iunie 2024.

INTERVIURILE HotNews.ro