CNA a interzis spoturile Altex si Media Galaxy din cauza sloganurilor "cel / cea mai"
Spoturile Altex care contin sloganul „Cel mai mic pret din Romania”, dar si cele Media Galaxy, cu mentinea „Cea mai variata gama de produse, online si offline”, au fost interzise de catre CNA, potrivit unei decizii luate in sedinta din 9 iunie si rediscutate in sedinta de marti, 14 iunie, informeaza Mediafax.
Membrii au rediscutat cazul, la soliciarea Dorinei Rusu, insa propunerea de revocare a deciziei de intrare in legalitate a fost respinsa. Decizia ramane „in picioare” si va fi trimisa televiziunilor.
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a votat in sedinta anterioara (joi, 9 iunie) o decizie de intrare in legalitate (interzicerea difuzarii in forma sanctionata) pentru spoturile Altex care contin mentiunea „Cel mai mic pret din Romania*” (avand titrata pe ecran precizarea „*Daca gasesti in alta parte mai ieftin, primesti 2X diferenta”) si pentru spoturile Media Galaxy, cu mentinea „Cea mai variata gama de produse, online si offline*” (cu titrarea textulului „*Pentru categoriile electrocasnice, electronice, IT si multimedia, listate in stoc propriu”).
Insa, decizia de intrare in legalitate nu a fost trimisa atunci televiziunilor fiindca Dorina Rusu a solicitat Consiliului rediscutarea subiectului si a deciziei votate, in cadrul urmatoarei sedinte publice. Membrul CNA a considerat ca ar fi trebuit sa se cunoasca toate detaliile privind acesta speta. „Nu consider ca am votat avand toate detaliile”, a declarat aceasta in sedinta din 9 iunie, dupa ce a votat in favoarea deciziei de intrare in legalitate.
Astfel, CNA a rediscutat marti, 14 iunie, rapoartele de monitorizare; a ascultat din nou punctul de vedere al avocatilor Altex si Media Galaxy si pe cel al reprezentantului RAC (Consiliul Roman pentru Publicitate), Laura Frunzeti
„Din punctul meu de vedere, am luat o decizie superficiala. Am vrut sa mai studiez materialele. Si am mers si prin magazine in weekend si acum pot lua o decizie mai intemeiata”, a declarat Dorina Rusu, motivandu-si solicitarea de rediscutare.
In cadrul discutiilor, reprezentantul Altex a spus ca a aflat despre faptul ca Radu Herjeu a cautat pe internet in timpul sedintei de joi pretul pentru un anumit produs (frigider Beko) si, potrivit informtiilor gasite, in alte magazine produsul avea un pret mai mic decat la Altex.
„Am ajustat preturile in ziua respectiva, dupa ce am auzit ca ati cautat pretul si ca ati gasit in alte parti mai ieftin”, a declarat avocata Altex.
Radu Herjeu a spus ca a verificat apoi si alte produse, rezultatul fiind acelasi. „In secunda respectiva nu aveati cel mai mic pret din Romania. Deci spotul difuzat atunci era inselator. ‘Cel mai mic pret din Romania’ nu inseamna ‘o sa fac pretul mai mic, daca descoperi tu in alta parte mai ieftin’. Ca sa fie corect, in momentul in care va eu spotul, pretul trebuie sa fie cel mai mic”, a declarat Radu Herjeu in sedinta de marti.
„E o fractura logica – daca eu sustin ca am cel mai mic pret, nu ar trebui ca tu sa gasesti sau sa existe altul mai mic. Din punctul meu de vedere, comunicarea nu e corecta”, a mai spus acesta catre avocata Altex.
Pe de alta parte, cele doua avocate (din partea Altex si Media Galaxy) prezente la discutie, au sustinut ca „strategia companiei (Altex, n.r.) e sa practice cele mai mici preturi, nu sa pacaleasca consumatorul”, precizand ca in momentul in care pretul unui produs este format, este oferit cel mai mic pret.
Acest lucru l-a determinat pe Radu Herjeu sa afirme: „Acest slogan e incorect, atat timp cat nu are acoperire in fiecare secunda”.
Avocatele au explicat ca si in momentul in care Altex nu are cel mai mic pret pentru un anumit produs, consumatorul primeste de doua ori diferenta fata de magazinul in care descopera un pret mai mic, astfel incat „pretul final” devine cel mai mic.
Radu Herjeu a contrazis acest fapt, sustinand ca nu toti oamenii verifica preturile (online sau offline) din alte magazine, dupa achizitionarea unui produs. Ba mai mult, unii nu o fac aceasta cercetare nici inainte de a cumpara un produs, referindu-se, de exemplu, la persoanele in varsta. Acesta a adaugat ca, in multe cazuri, reclamele sunt percepute ca adevaruri, nu sunt puse sub semnul indoielii si de aceea ele ar trebui sa informeze corect.
Totodata, spre a-si intari afirmatiile, a mai spus si ca, in cazul unui produs alimentar despre care se spune in reclama ca ar contine 90% un anumit tip de ingredient, consumatorul nu duce produsul in laborator pentru a-l verifica.
Departamentul de monitorizare a prezentat in cadrul sedintei de marti, 14 iunie, spoturi radio care se terminau cu afirmatia „Altex – cel mai mic pret din Romania”, fara a exista precizarea „Daca gasesti in alta parte mai ieftin, primesti de doua ori diferenta”. Iar in cazul unor reclame TV, aceasta mentiune este facuta in scris, nu si audio.
Potrivit afirmatiilor facute, Dorina Rusu si-ar fi dorit sa-si retraga votul si sa afle daca acest lucru este posibil, avand in vedere ca votul acesteia, potrivit afirmatiilor sale, a fost cel „decisiv” – referindu-se la faptul ca decizia de intrare in legalitate a fost luata, in sedinta anterioara, cu minimumul de sase voturi. In sedinta i s-a comunicat ca acest lucru nu este posibil, dar ca poate propune revocarea deciziei.
Rusu a facut acesta propunere, dar care nu a fost adoptata. Pentru revocare au votat patru membri: Valentin Jucan, Vasile Buda, Dorina Rusu si Rasvan Popescu. Ceilalti patru membri prezenti la discutie, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu si Radu Herjeu, au votat impotriva revocarii (adica in favoarea pastrarii deciziei de intrare in legalitate a spoturilor).
Articolul 33 din Regulamentul de Organizare si Functionare (ROF) al CNA prevede ca „Membrii Consiliului au dreptul sa solicite rediscutarea unei probleme sau a unei decizii, dupa ce aceasta a fost adoptata, o singura data si pe baza unor argumente intemeiate”.
Potrivit informatiilor din sedinta, spoturile campanii Altex si Media Galaxy se difuzeaza si in prezent.
Conform rapoartelor de monitorizare analizate in sedinta din 9 iunie, in perioada, 7-17 aprilie au fost identificate noua variante ale spotului publicitar pentru magazinul Altex.
La sfarsitul difuzarii fiecarei variante a spotului publicitar, simultan cu vocea din off, pe coperta neutra a fost afisata sigla magazinului Altex, sub care s-a aflat mentiunea „cel mai mic pret din Romania*”. In partea de jos a ecranului, a fost titrat textul „*Daca gasesti in alta parte mai ieftin, primesti 2X diferenta. Detalii pe altex.ro”.
Televiziunile care au difuzat reclamele in acea perioada au fost Pro TV, Antena 1, Kanal D, Realitatea TV, Digi 24, Acasa, Antena Stars, Digi Sport 1, Dolce Sport.
De asemenea, radiourile Kiss FM si Radio ZU si, au difuzat in data de 27 aprilie, spotul publicitar pentru magazinul Altex, in care s-a promovat un produs (un tip de smartphone cu reducere de pret de 120 de lei, comercializat la „numai 229,9 de lei”), iar la sfarsitul difuzarii spotului publicitar pentru magazin, s-a facut mentiunea: „Altex, cel mai mic pret din Romania”.
In aceeasi perioada monitorizata (7-17 aprilie), CNA a identificat difuzarea a patru variante ale spotului publicitar pentru magazinul Media Galaxy, care au promovat diferite produse electrice si electrocasnice (televizor, laptop, televizor si aspirator).
De asemenea, la sfarsitul difuzarii fiecarei variante, simultan cu prezentarea din off: „Media Galaxy, cea mai variata gama de produse, online si offline”, pe coperta neutra a fost afisata sigla magazinului Media Galaxy, sub care s-a aflat mentiunea si in varianta scrisa. Iar in partea de jos a ecranului, a fost titrat textul „*Pentru categoriile electrocasnice, electronice, IT si multimedia, listate in stoc propriu”.
Potrivit CNA, televiziunile care au difuzat spotul publicitar pentru Media Galaxy au fost Pro TV, Antena 1, Prima TV, Kanal D, Antena 3, Digi 24, Realitatea TV. Totodata, Kiss FM a difuzat pe 27 aprilie un spot radio care, la finalul, a continut afirmatia „Media Galaxy, cea mai variata gama de produse online si offline”.
Propunerea de intrare in legalitate a fost facuta (in sedinta din 9 iunie) de Gabriel Tufeanu, in baza articolului 93 din Cod, si a obtinut sase voturi. In favoarea intrarii in legalitate au votat membrii: Valentin Jucan, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Calin Cristea. Iar Rasvan Popescu si Lorand Turos au votat impotriva. Insa Dorina Rusu a spus atunci ca va solicita in scris rediscutarea acestei decizii.
Gabriel Tufeanu a afirmat, inainte de a se supune la vot propunerea sa: „Din punctul meu de vedere nu se respecta articolul 93 din Codul CNA” referitor la respectarea de catre comunicarile comerciale a informarii corecte a publicului si asigurarea unei concurente loiale.
Articolul 93 din Codul de reglementare a continutului audiovizual prevede: „Comunicarile comerciale audiovizuale trebuie sa respecte, indiferent de forma si de durata, principiile de protectie a minorului, de informare corecta a publicului, de respectare a demnitatii umane, de asigurare a unei concurente loiale”.
Pe de alta parte, Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) a sustinut ca nu se incalca Codul de Practica in Publicitate.
Reclamtia a fost facuta de catre ANAF, care a informat CNA ca, in 7 aprilie, a sanctionat cei doi retaileri de electrocasnice si ca a „dispus ca masura complementara incetarea utilizarii mesajelor publicitare” (referindu-se la sloganuri), in baza articolului 11(1-a) coroborat cu 11(3) din Legea 158/ 2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa.
Potrivit avocatelor Altex si Media Galaxy, decizia ANAF „e suspendata de drept”, ca urmare a contestatiei deciziei ANAF.