CNA: Campania electorala in audiovizual se va desfasura pe bani
Campania electorala in audiovizual se va desfasura pentru prima data „pe bani”, candidatii la Parlamentul Romaniei trebuind sa plateasca pentru a participa la emisiunile si dezbaterile electorale organizate de posturile tv si radio private, a declarat marti presedintele CNA, Rasvan Popescu, citat de Mediafax.
Membrii CNA au alcatuit, in sedinta de marti, un proiect de Decizie privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale.
Potrivit lui Rasvan Popescu, proiectul de Decizie va fi discutat, in sedinta de joi a Consiliului, cu radiodifuzorii si ONG-urile din media.
„Avem proiectul de decizie, el este conturat si in baza acestei decizii se va desfasura campania in audiovizual, urmeaza ca joi sa ne intalnim cu reprezentantii principalelor posturi de televiziune si radio, ai ONG-urilor specializate in media si supravegherea proceselor electorale, ai asociatiilor profesionale ale radiodifuzorilor, astfel incat sa primim toate sugestiile posibile pentru imbunatatirea proiectului nostru si, saptamana viitoare, decizia sa poata sa fie adoptata si, pana la sfarsitul saptamanii, trimisa spre publicare la Monitorul Oficial”, a declarat Rasvan Popescu.
Campanie pe bani
Cea mai importanta modificare in modul de desfasurare a campaniei in audiovizual este aceea ca, pentru prima data, campania se va desfasura „pe bani”.
„Principala modificare este cea adusa de lege (Legea nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, n.r.), detaliata in Decizie, privind caracterul unei campanii care se va desfasura de data aceasta pe bani, cu exceptia posturilor publice. Accesul la emisiunile electorale, dezbaterile electorale, spoturile de publicitate electorala va fi asigurat contra cost de radiodifuzori. Emisiunile de stiri nu pot fi sponsorizate si, in consecinta, emisiunile de stiri cad in totalitate in raspunderea radiodifuzorilor si se supun cerintelor generale de obiectivitate si echitate a acestei campanii electorale”, a spus Rasvan Popescu.
„Posturile vor stabili tarife unice pentru toti candidatii, pe unitate de timp si emisiune”, a explicat Popescu.
Totusi, programele de stiri si emisiunile informative cu caracter electoral nu vor putea fi sponsorizate.
Rasvan Popescu: vrem cea mai permisiva reglementare
Potrivit lui Rasvan Popescu, intentia CNA este de a realiza cea mai „permisiva” reglementare de pana in prezent pentru campania electorala, „care sa permita in acelasi timp transmiterea unui mesaj nedistorsionat de catre candidati si sa cointereseze posturile de televiziune si radio in a acoperi mediatic aceasta campanie”.
CNA a stabilit si niste termene, la care participantii la aceste alegeri sunt obligati sa informeze posturile de participarea lor si sa solicite timpi de antena. Potrivit proiectului de Decizie, posturile de radio si de televiziune private care intentioneaza sa realizeze si sa difuzeze stiri, emisiuni si dezbateri electorale trebuie sa comunice Consiliului implicarea lor in campania electorala, pana cel mai tarziu pe 10 octombrie, printr-o adresa.
De asemenea, competitorii electorali au la dispozitie intervalul 11-20 octombrie pentru a se adresa in scris posturilor private de radio si de televiziune care si-au anuntat intentia de realizare si difuzare a emisiunilor si dezbaterilor electorale, solicitand si timpii de antena pe care intentioneaza sa-i utilizeze.
In plus, Decizia prevede faptul ca radiodifuzorii isi vor asuma integral responsabilitatea editoriala pentru realizarea si difuzarea acestor emisiuni, iar reflectarea activitatilor de campanie ale candidatilor si competitorilor electorali in cadrul lor se va face cu respectarea principiilor de echitate si impartialitate.
Realizatorii si moderatorii dezbaterilor electorale trebuie, potrivit proiectului de Decizie, sa fie impartiali, sa asigure echilibrul necesar desfasurarii emisiunii, oferind fiecarui participant la discutii posibilitatea sa-si prezinte opiniile, sa formuleze clar intrebarile, fara a fi tendentioase sau partinitoare, sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera de interes a campaniei electorale si a tematicii emisiunii.
Dreptul la replica, in 24 de ore
Candidatii si competitorii electorali ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unui program electoral a unor fapte neadevarate sau a unor informatii inexacte vor beneficia de drept la replica. In acest sens, posturile radio-TV trebuie sa decida acordarea sau neacordarea dreptului solicitat in cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitari formulate in scris. In situatia in care solicitarea se refera la o emisiune difuzata in ultima zi de campanie electorala, decizia trebuie luata in cel mult 12 ore de la primirea solicitarii.
De asemenea, dreptul la replica se va difuza in cel mult 48 de ore de la primirea solicitarii. In situatia in care emisiunea care face obiectul sesizarii a fost difuzata in ultima zi de campanie electorala, replica se va difuza in preziua votarii.
Totodata, cu 24 de ore inainte de inceperea votarii sunt interzise difuzarea de emisiuni, dezbateri si stiri electorale, dar si invitarea sau prezentarea candidatilor in programe sau comentarii privind campania electorala.
Cu 48 de ore inainte de ziua votarii este interzisa si prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada.
Campania in audiovizual va incepe pe 31 octombrie, ora 00:00, si se va incheia pe 29 noiembrie 2008, ora 07:00.