Comercianţii Mici şi Mijlocii: Noi i-am propus premierului închiderea supermarketurilor în weekend. Angajații noștri merită și ei să stea alături de familiile lor / Cum stau lucrurile în Europa
Trebuie să avem o altă perspectivă a weekendului. Angajații noștri merită să stea și ei alături de familie în weekend. Și da, noi am venit cu propunerea către premier de a închide supermarketurile în weekend, așa cum e și în alte țări din Europa, a spus într-o discuție cu HotNews.ro Feliciu Paraschiv, proprietar al lanţului de magazine Paco Supermarkets şi vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România.
Primele discuții au avut loc miercuri, când conducerea Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii s-au întâlnit cu Marcel Ciolacu, tema discuțiilor fiind încurajarea comerțului local și mecanisme prin care comercianții să ajute la scăderea inflației produselor alimentare.
Noi ne-am gândit că dacă am închide sâmbăta și duminica de la ora 14 magazinele nu ar suferi prea multă lume. În primă fază discuțiile erau de a le închide total de vineri seara până luni dimineață, dar au venit o serie de membrii ai Asociației noastre care lucrează cu produse perisabile care expiră în 4 zile și care ar fi fost afectați de o asemenea posibilitate. Așa că am gândit această schemă pe care o vom înainta astăzi (vineri-n.red) premierului la sediul Guvernului, a mai spus Feliciu Paraschiv.
Vicepreședintele Asociației comercianților spune că propunerea vrea să protejeze angajații, mulți dintre ei demisionând din cauza programului foarte încărcat. „Am ajuns să lucrăm cu expați pentru că nu mai găsim oameni în țară pe care să-i angajăm. Oamenii vor să aibă și ei weekend, să stea cu familia, lucru absolut normal!”, mai explică Paraschiv.
El dă cazul Austriei, care are închise magazinele în weekend după ora 12-13 și unde populația s-a adaptat. „Ca să evităm aglomerarea, am putea prelungi vineri programul unor supermarketuri de la 21 la 22. Dar cred că lumea se va putea obișnui cu asta”, mai spune Feliciu Paraschiv.
Cum stau lucrurile în Europa
Majoritatea țărilor europene au reglementări privind orele de deschidere a magazinelor, dar acestea variază foarte mult. Majoritatea țărilor care reglementează orele de lucru sunt preocupate de interesele angajaților și consumatorilor. Cu toate acestea, țările care ridică restricțiile ar putea stimula economia și ar elimina distorsiunile concurentei neloiale între magazine și comerțul electronic.
(sursa tabel: www.across-magazine.com)
În Europa au mai rămas doar câteva țări care se abțin să deschidă duminica supermarketuri și magazine cu amănuntul. Pe lângă Austria, acestea sunt Germania, Grecia, Polonia și Slovenia.
Reprezentanții centrelor comerciale din aceste țări întreabă în mod justificat de ce ușile punctelor de vânzare cu amănuntul și centrelor comerciale nu au voie să fie deschise cel puțin câteva duminici pe an.
În Austria, de exemplu, asociația comercianților a cerut ca magazinele să poată fi deschise cel puțin șase duminici pe an.
Un alt argument este menținerea competitivității față de comerțul cu amănuntul online. Comerțul electronic nu are ore de închidere/ deschidere, el fiind disponibil 4/7.
Cert este că orele de deschidere depind în mare măsură și de eficiența lobbyștilor. Mai ales în țări precum Germania și Austria, lobby-ul angajaților este foarte activ. Cu toate acestea, ultimii ani în special arată că multe țări sunt mult mai orientate către consumatori și își adaptează programul de deschidere în acest scop în beneficiul comercianților cu amănuntul.
În 2016, de exemplu, Ungaria și-a ridicat interdicția privind munca de duminică, ca răspuns la opoziția masivă a consumatorilor. Finlanda a ridicat din nou o interdicție pentru a se adapta intereselor consumatorilor. Un argument important a fost că Suedia vecină nu a aplicat restricții privind timpul de lucru și a atras mulți cumpărători finlandezi în weekend. Acest lucru a dus la o competitivitate mai mică în retail în Finlanda. Prin urmare, se preconizează că ridicarea restricțiilor va stimula economia și va elimina denaturările neloiale ale concurenței între magazine și comerțul electronic.