Comertul online, o afacere estimata la 30 milioane de euro in 2007
Un calculator, o conexiune la internet si un card alimentat sunt ingredientele necesare pentru a scapa de drumurile prin magazine pentru cumparaturi. Statisticile arata ca, „shoppingul” online a prins destul de bine la romani, iar piata s-a dezvoltat vertiginos.
In prezent, poti sa cumperi aproape orice din fata calculatorului, de la paine sau legume pana la electrocasnice de ultima ora. In Romania, exista in acest moment aproximativ 1.500 de magazine online distribuite in intreaga tara. Dintre acestea numai 500 au implementata o solutie de plata online prin card. In 2006, cifra de afaceri din acest domeniu a ajuns la aproape 10 milioane euro.
In prima jumatate a lui 2007 s-a cumparat din fata calculatorului de 14,3 milioane euro, iar pentru sfarsitul anului se estimeaza o cifra de afaceri de 30 milioane de euro, de trei ori mai mult decat anul trecut.
„Printre cele mai interesante lucruri vandute pana acum se numara predictiile astrologice si goblenurile. O tranzactie inedita a fost facuta de un comerciant roman inrolat in sistemul ePayment, care a vandut online unui client o excursie cu elicopterul. In Romania se poate cumpara orice online, cu exceptia produselor interzise de lege (droguri, substante halucinogene etc.).
Nu se pot cumpara si vinde online nici produse si continut de tip „adult”, precum tigari si medicamente, datorita unor limitari impuse de banci si entitatile emitente de carduri si care sunt strict legate de nivelul posibil de frauda si de evaziunea fiscala.
Din aceleasi considerente nu se pot practica online nici jocurile de noroc, loteriile sau pariurile”, ne-a declarat Carmen Sebe, CEO la GECAD ePayment, companie care se ocupa de implementarea solutiilor pentru plati electronice.
Comisioane in functie de suma cheltuita
Sistemul de cumparaturi este simplu: intri pe site-ul magazinului, iti faci cumparaturile ca din supermarket, adica le pui in cos, la final ti se prezinta nota de plata si eventualul discount oferit. In ceea ce priveste plata, poti opta pentru achitarea la domiciliu, atunci cand ti se aduce marfa sau pentru plata cu cardul, intrand intr-o pagina securizata. In prezent, cea mai utilizata metoda este cea de plata la domiciliu.
Firmele care se ocupa de tranzactiile online percep si anumite comisioane pentru transportul marfurilor, insa acestea difera in functie de suma cheltuita sau de distanta la care trebuie facuta livrarea. Firmele care sunt la inceput de drum sau cele care lanseaza anumite promotii nu percep nici un comision, ba mai mult ofera reduceri semnificative.
Spre exemplu, la achizitionarea unui produs electronic in valoare de minimum 500 de lei nu se plateste nici o taxa in plus.
La o alta companie cu acelasi profil, pentru acelasi produs se percepe un comision de livrare de 15 lei sau chiar 3% din valoarea produsului. Unele magazine au si o limita minima de cumparare, astfel ca un magazin de mancare poate impune o conditie financiara legata de o comanda de minimum 20 de lei, si asta depinzand de zona in care livreaza produsul.
„Aceste diferente sunt dictate de politica fiecarei companii, importanta comertului online in cadrul afacerii, dar si de cat de bine stie compania respectiva sa isi selecteze furnizorii si sa negocieze cu acestia conditii favorabile”, spun comerciantii din acest sector de activitate.
de Paul Barbu