Comisia Europeană impune Gazprom să permită fluxul liber al gazelor, la prețuri competitive, pe piețele din Europa Centrală și de Est/ În caz contrar, gigantul rus ar putea fi sancționat cu 10% din cifra de afaceri
Comisia Europeană a adoptat joi o decizie prin care impune Gazprom o serie de obligații în ceea ce privește concurența. Gigatul rus va trebui să permită fluxul liber al gazelor naturale la prețuri competitive pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est, în beneficiul consumatorilor și al întreprinderilor europene, anunță CE printr-un comunicat de presă. În cazul în care o societate își încalcă astfel aceste obligații, Comisia poate aplica o amendă de până la 10 % din cifra de afaceri de la nivel mondial a respectivei companii, fără să fie necesar să dovedească existența unei încălcări a normelor antitrust ale UE.
„Toate societățile care desfășoară activități în Europa trebuie să respecte normele europene în materie de concurență, indiferent de țara din care provin. Decizia de astăzi elimină obstacolele create de Gazprom care stau în calea fluxului liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est. Dar mai mult decât atât – decizia noastră prevede un set personalizat de norme privind comportamentul viitor al Gazprom, care impune acestei societăți să ia măsuri pozitive pentru a integra în continuare piețele gazelor naturale din regiune și pentru a contribui la realizarea unei adevărate piețe interne a energiei în Europa. De asemenea, acest set personalizat de norme oferă clienților Gazprom din Europa Centrală și de Est un instrument eficace pentru a se asigura că prețul pe care îl plătesc este competitiv.
Ca întotdeauna, acest caz nu vizează țara de proveniență a societății, ci obținerea rezultatului care răspunde cel mai bine intereselor consumatorilor și întreprinderilor europene. Iar decizia de astăzi nu înseamnă încheierea cazului, ci marchează, mai degrabă, data de la care începe asigurarea respectării de către Gazprom a obligațiilor care îi revin”, declarat joi comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenței, Margrethe Vestager.
Gazprom este principalul furnizor de gaze naturale în mai multe țări din Europa Centrală și de Est. În aprilie 2015, Comisia a trimis Gazprom o comunicare privind obiecțiunile. Această comunicare prezintă opinia preliminară a Comisiei potrivit căreia societatea a încălcat normele antitrust ale UE, urmărind o strategie globală de împărțire a piețelor gazelor naturale de-a lungul frontierelor naționale în opt state membre (Bulgaria, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia și Slovacia). Este posibil ca această strategie să îi fi permis Gazprom să perceapă prețuri mai mari în cinci dintre aceste state membre (Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia).
Decizia adoptată joi de Comisie pune capăt acestui comportament al Gazprom și îi impune un set detaliat de norme care vor modifica în mod semnificativ modul în care această societate își desfășoară activitatea pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est:
- Eliminarea barierelor contractuale din calea fluxului liber al gazelor naturale: Gazprom trebuie să elimine orice restricții aplicate clienților de a revinde gazele naturale la nivel transfrontalier.
- Obligația de a facilita fluxurile de gaze naturale către și din piețele izolate: Gazprom va permite fluxurile de gaze naturale către și din părți ale Europei Centrale și de Est care sunt încă izolate de celelalte state membre din cauza lipsei unor conducte de interconectare, și anume țările baltice și Bulgaria.
- Instituirea unui proces structurat pentru a se asigura prețuri competitive ale gazelor naturale: clienților relevanți ai Gazprom li se oferă un instrument eficace pentru a se asigura că prețul la care achiziționează gazele naturale reflectă nivelul prețului de pe piețele competitive ale gazelor naturale din Europa Occidentală, în special de pe platformele lichide de comercializare a gazelor naturale.
- Interdicția de a se prevala de poziția dominantă în furnizarea de gaze naturale: Gazprom nu i se permite să profite de niciunul dintre avantajele legate de infrastructura de gaze naturale, pe care este posibil să le fi obținut de la clienți prevalându-se de poziția ocupată pe piața furnizării de gaze naturale.
Combinate, respectivele obligații răspund preocupărilor Comisiei în ceea ce privește concurența și realizează obiectivul acesteia de a asigura un flux liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est, la prețuri competitive.
Prin urmare, Comisia a decis să confere acestor îndatoriri (așa-numitele „angajamente”) un caracter juridic obligatoriu pentru Gazprom (în temeiul articolului 9 din Regulamentul nr. 1/2003 privind politica antitrust a UE).
La un nivel mai general, concurența efectivă pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est nu depinde numai de asigurarea respectării normelor UE în materie de concurență, ci și de efectuarea unor investiții în diversificarea aprovizionării cu gaze naturale, de orientarea corespunzătoare a legislațiilor din domeniul energiei la nivel european și național, precum și de punerea corectă în aplicare a acestora. Din acest motiv, una dintre prioritățile-cheie ale Comisiei este construirea unei uniuni energetice europene.