Comisia Europeana lanseaza o investigatie aprofundata privind un eventual ajutor de stat pentru CFR Marfa / In vizor: conversia creantelor in actiuni (360 milioane euro) si necolectarea datoriilor la asigurari sociale
Comisia Europeana a lansat o investigatie aprofundata pentru a determina daca stingerea de catre statul roman a datoriilor operatorului roman de transport feroviar de marfa CFR Marfa si necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu incalcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
In vizorul Comisiei sunt doua probleme:
- o serie de masuri de ajutor de stat in favoarea CFR Marfa, constand in conversia creantelor in actiuni in valoare de 1 669 de milioane RON (circa 360 de milioane EUR) in 2013;
- necolectarea, cel putin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurari sociale si a taxelor datorate de CFR Marfa, precum si a datoriilor companiei fata de CFR Infrastructura.
„Piata transportului feroviar de marfa este o componenta cruciala a legaturilor de transport ale oricarei economii. CFR Marfa este operatorul istoric pe aceasta piata in Romania si a beneficiat de stingerea datoriilor publice si de necolectarea de catre creditorii publici a sumelor datorate. Trebuie sa verificam daca un investitor privat ar fi procedat la fel ca autoritatile publice si, in cazul in care raspunsul este negativ, trebuie sa stabilim daca aceste masuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”, a declarat Margrethe Vestager, comisar responsabil cu politica in domeniul concurentei, citata intr-un comunicat al Comisiei.
Potrivit sursei citate, CFR Marfa se confrunta cu dificultati economice si are un nivel ridicat de indatorare, in principal fata de agentiile nationale de securitate sociala si administrare fiscala, precum si fata de managerul roman de infrastructura feroviara, CFR Infrastructura.
Comisia noteaza ca, spre deosebire de transportul feroviar de calatori, piata transportului feroviar de marfa din Romania este extrem de competitiva, intrucat exista numerosi operatori privati iar unii dintre acestia au dobandit o cota de piata considerabila, ca urmare a liberalizarii pietei in anul 2007.
In martie 2017, Asociatia Transportatorilor Feroviari Privati din Romania a adresat Comisiei o plangere oficiala, in care a sustinut ca CFR Marfa ar fi beneficiat de ajutoare de stat, cu incalcarea normelor UE in materie.
Se poate considera ca o interventie a statului in favoarea unei companii nu constituie ajutor de stat in sensul normelor UE atunci cand are loc in conditii pe care le-ar fi acceptat un investitor privat. Comisia va evalua acum daca aceasta este situatia in cazul creditorilor publici ai CFR Marfa sau daca, dimpotriva, interventia statului i-a conferit companiei un avantaj economic selectiv fata de concurentii sai, constituind astfel ajutor de stat.
In cazul in care va concluziona ca CFR Marfa a primit un ajutor de stat, Comisia va evalua daca acesta ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizeaza anumite categorii de ajutoare.
Normele UE privind ajutoarele de stat ii permit statului sa intervina in sprijinul unei companii aflate in dificultate financiara numai in conditii specifice si solicita ca respectiva companie sa fie supusa unui plan de restructurare solid, menit sa asigure restabilirea viabilitatii pe termen lung si contributia companiei la costurile de restructurare.
Comisia isi va continua investigatiile pentru a afla daca preocuparile sale initiale se confirma sau nu. Deschiderea unei investigatii ofera partilor terte interesate posibilitatea de a prezenta observatii si nu anticipeaza rezultatul acesteia.
CFR Marfa a fost constituita ca societate pe actiuni la 1 octombrie 1998, ca urmare a reorganizarii operatorului feroviar istoric roman, Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane („SN CFR”). CFR Marfa furnizeaza servicii de transport feroviar de marfuri, cum ar fi, printre altele, carbune din productia interna, ciment, produse chimice, cereale si oleaginoase, lemn, sare si metale.
In conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, se poate considera ca interventiile publice in favoarea unor companii nu implica acordarea unui ajutor de stat daca au loc in conditii pe care le-ar fi acceptat un operator privat de pe piata (principiul investitorului in economia de piata). Daca acest principiu nu este respectat, interventiile publice constituie ajutor de stat in sensul articolului 107 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, intrucat ii confera beneficiarului un avantaj economic de care concurentii sai nu dispun.