Comisia Europeana propune noi norme gandite sa simplifice cumpararea si vanzarea online de produse intre diversele tari UE
Comisia Europeana a prezentat miercuri un pachet de masuri menite sa le permita consumatorilor si intreprinderilor sa efectueze cu mai multa usurinta achizitii si vanzari online de produse si servicii, pe intreg teritoriul UE. In multe cazuri consumatorii europeni sunt impiedicati sa cumpere online bunuri si continut digital din alta tara membra a UE (geoblocare), iar masurile propuse sunt gandite sa elimine problemele.
Comisia Europeana a prezentat un plan alcatuit din trei piloni, avand drept obiectiv stimularea comertului electronic prin abordarea problemei geoblocarii, prin asigurarea unei livrari transfrontaliere de colete mai accesibile si mai eficiente, precum si prin promovarea increderii consumatorilor ca urmare a imbunatatirii protectiei si a aplicarii legii.
Pachetul privind comertul electronic este alcatuit din urmatoarele elemente:
- propunere legislativa menita sa vizeze geoblocarea nejustificata si alte forme de discriminare pe motive de nationalitate, de resedinta sau de stabilire;
- propunere legislativa privind serviciile de livrare transfrontaliera de colete, menita sa sporeasca transparenta preturilor si sa imbunatateasca supravegherea reglementara;
- propunere legislativa vizand consolidarea aplicarii drepturilor consumatorilor si orientari vizand clarificarea, printre altele, a aspectelor considerate drept practici comerciale neloiale in mediul digital.
Prevenirea geoblocarii si a altor forme de discriminare pe motive de nationalitate sau de resedinta
Comisia propune o serie de acte legislative pentru a se asigura ca acei consumatori care doresc sa achizitioneze produse si servicii intr-o alta tara din UE, fie online, fie in persoana, nu sunt discriminati din punctul de vedere al accesului la preturi, al vanzarilor sau al conditiilor de plata, cu exceptia cazului in care acest lucru poate fi justificat in mod obiectiv din motive precum TVA-ul sau anumite dispozitii juridice de interes public.
Atunci cand un consumator intra intr-un magazin dintr-o alta tara din UE, proprietarul nu solicita cartea de identitate a consumatorului respectiv pentru a accepta o achizitie sau pentru a ajusta pretul sau conditiile de vanzare. Insa, in mediul online, sunt mult prea dese situatiile in care accesul consumatorilor la oferte din alte tari este blocat, de exemplu prin redirectionarea consumatorului catre site-ul web din tara sa sau prin impunerea obligativitatii ca acesta sa plateasca utilizand o carte de debit sau de credit dintr-o anumita tara. Acest gen de discriminare nu isi are locul pe piata unica.
Cu toate ca principiul nediscriminarii a fost deja stabilit in temeiul Directivei privind serviciile si desi Comisia l-a aplicat in sectoare de prestari de servicii precum intreprinderile de inchirieri auto sau parcurile de distractii, atat intreprinderile, cat si consumatorii vor beneficia de o certitudine juridica sporita cu privire la practicile autorizate si la cele neautorizate. Regulamentul va oferi aceasta certitudine juridica si forta executorie necesare in cazul produselor si serviciilor online sau offline.
Pentru a evita introducerea unor poveri disproportionate pentru intreprinderi, regulamentul nu impune obligativitatea de a livra pe intreg teritoriul UE si scuteste intreprinderile mici, care fac obiectul unui plafon de TVA national, de punerea in aplicare a anumitor dispozitii.
O livrare transfrontaliera de colete mai accesibila si mai eficienta
Regulamentul propus astazi va contribui la sporirea transparentei preturilor si a supravegherii reglementare a serviciilor de livrare transfrontaliera de colete, astfel incat consumatorii si comerciantii cu amanuntul sa beneficieze de livrari accesibile si de optiuni de returnare convenabile chiar si catre sau dinspre regiuni periferice.
Consumatorii si intreprinderile mici se plang de faptul ca problemele legate de livrarea de colete, in special tarifele ridicate de livrare a expedierilor transfrontaliere, le impiedica sa efectueze mai multe achizitii sau vanzari pe intreg teritoriul UE. Preturile practicate de operatorii postali pentru a livra colete de dimensiuni mici intr-un alt stat membru sunt de pana la 5 ori mai mari decat preturile nationale, fara a exista o corelare clara cu costurile efective.
Regulamentul va incuraja concurenta, introducand o mai mare transparenta a preturilor. Comisia nu propune un plafon pentru preturile de livrare. Reglementarea preturilor este doar un mijloc de ultim resort, in acest caz concurenta neaducand rezultate satisfacatoare. Comisia va lua nota de progresele realizate in 2019 si va evalua necesitatea unor masuri suplimentare.
Regulamentul va oferi autoritatilor nationale de reglementare in domeniul postal datele necesare pentru a monitoriza pietele transfrontaliere si pentru a verifica accesibilitatea si orientarea in functie de costuri a preturilor. De asemenea, regulamentul va incuraja concurenta, impunand accesul transparent si nediscriminatoriu al tertilor la serviciile si infrastructura de livrare transfrontaliera de colete. Comisia va publica preturile cotate public percepute de furnizorii de serviciu universal, pentru a spori concurenta inter pares si transparenta tarifelor.
Propunerea vine in completarea initiativelor de autoreglementare luate de operatorii postali pentru a imbunatati calitatea si accesibilitatea serviciilor de livrare transfrontaliera de colete.
Sporirea increderii consumatorilor in comertul electronic
Propunerea de revizuire a Regulamentului privind cooperarea in materie de protectie a consumatorului va oferi competente sporite autoritatilor nationale pentru o mai buna aplicare a drepturilor consumatorilor. Astfel, autoritatile nationale vor putea:
sa verifice daca site-urile web procedeaza la geoblocarea consumatorilor sau daca ele ofera conditii de postvanzare care nu respecta normele UE (de exemplu, drepturi de retragere);
sa dispuna inchiderea imediata a site-urilor web care gazduiesc inselatorii;
sa solicite informatii de la registratorii de domeniu si de la banci pentru a determina identitatea comerciantului responsabil.
In cazul incalcarilor drepturilor consumatorilor la nivelul UE, Comisia va putea sa coordoneze actiuni comune impreuna cu autoritatile nationale de aplicare a legii pentru a pune capat acestor practici. Astfel, se va garanta o protectie mai rapida a consumatorilor, permitand statelor membre si intreprinderilor sa economiseasca timp si resurse.
De asemenea, Comisia publica orientari actualizate privind practicile comerciale neloiale pentru a raspunde, printre altele, la provocarile prezentate de mediul digital. Acestea aduc clarificari in legatura cu aplicarea Directivei privind practicile comerciale neloiale. De exemplu, orice platforma online care este considerata drept comerciant si care promoveaza sau vinde bunuri, servicii sau continut digital consumatorilor trebuie sa se asigure ca propriile sale practici comerciale respecta pe deplin legislatia UE privind protectia consumatorilor. Platformele trebuie sa precizeze clar ca normele privind practicile comerciale neloiale nu se aplica persoanelor fizice care vand bunuri, iar motoarele de cautare ar trebui sa faca o distinctie clara intre plasari platite de produse (paid placements) si rezultatele unei cautari normale.
Orientarile revizuite includ, de asemenea, doua seturi de principii de autoreglementare, convenite intre partile interesate: primul set de principii va veni in sprijinul instrumentelor de comparare pentru o mai buna respectare a dispozitiilor directivei, iar cel de al doilea set va contribui la aplicarea normelor privind practicile comerciale neloiale in materie de afirmatii inselatoare si nefondate privind protectia mediului.
„Sunt mult prea dese cazurile in care accesul persoanelor la cele mai bune oferte de comert electronic este blocat sau cazurile in care acestea decid sa nu faca achizitii transfrontaliere deoarece preturile de livrare sunt prea mari sau pentru simplul fapt ca sunt preocupate de modalitatile de a-si cere drepturile in cazul in care apar incidente nedorite. Dorim sa rezolvam problemele care impiedica intreprinderile si consumatorii sa beneficieze din plin de oportunitatile de a achizitiona si de a vinde produse si servicii online.„, spune Andrus Ansip, vicepresedinte pentru piata unica digitala.
„Initiativa privind geoblocarea stabileste un echilibru perfect intre interesul consumatorilor de a efectua achizitii online fara a se preocupa de frontiere si garantarea unei certitudini juridice suficiente pentru intreprinderi. Am incredere ca abordarea noastra, care tine seama in mod corespunzator de caracteristicile anumitor sectoare, va stimula comertul electronic transfrontalier in UE intr-o masura satisfacatoare.”, spune Gunther H. Oettinger, comisar pentru economie digitala si societate digitala
„Discriminarea in randul consumatorilor din UE ca urmare a obiectivului de a fragmenta pietele de-a lungul granitelor nationale nu isi are locul in cadrul pietei unice. Cu ajutorul unor norme mai clare, al unei aplicari imbunatatite a legii si al unei livrari transfrontaliere de colete mai accesibile, va fi mai usor pentru consumatori si intreprinderi, in special pentru IMM-uri, sa profite din plin de piata unica a UE si de comertul electronic transfrontalier.”, spune Elzbieta Bienkowska, comisar pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM-uri